صدا کردن مفاصل

صدا کردن مفاصل

صدا کردن مفاصل ،صدا کردن مفصل،صدا کردن مفصل زانو،دلیل صدا کردن مفصل،علت صدا کردن مفاصل،علت صدا کردن مفصل

صدا کردن مفاصل ،صدا کردن مفصل،صدا کردن مفصل زانو،دلیل صدا کردن مفصل،علت صدا کردن مفاصل،علت صدا کردن مفصل

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد صدا کردن مفاصل و علت و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.وجود صدا در زانو و یا تق‌تق زانو یک مشکل شایع است که عوامل متعددی می‌تواند در به وجود آمدن آن دخیل باشد. اصطلاح مورداستفاده برای صدای زانو در پزشکی “کریپتوس ” است. فارغ از نوع صدا و دلایل تق‌تق زانو (صدای تق‌تق، خرچ خرچ، صدای خرد شدن و یا ترک‌خوردگی، صدای برخورد شلاق مانند و …) وجود صدا در مفاصل را “کریپتوس” می‌نامند.

آشنایی با صدا کردن مفاصل

بسیاری از افراد مایل هستند که بدانند آیا زانوی آنها کاملا بی صدا است، در حقیقت جاهای مختلف بدن هنگام حرکت صدا می دهد. به این صداها تلق تلق یا تق تق مفصل گفته میشود. اگر چه صدا دادن زانوی سالم معمولا شنیده نمی شود و این صداها طبیعی است، اما صدای زانو زمانیکه زانو دچاربیماری یا آسیب دیدگی باشد و فشار روی آن ایجاد شود شنیده میشود که این صداها شامل صدای تلق تلق، تق تق، خش خش و خرچ خرچ زانو است. تعدادی از افراد با ایجاد صدا در مفصل مخصوصا هنگام خم شدن بیشتر از بقیه افراد مواجه می شوند دلیل اصلی این صداها برای فردی که دچار هیچ گونه بیماری نباشد هنوز مشخص نشده است. اعتقاد بر این است که هنگامیکه روی زانو فشار وارد می شود گازی حاصل از مایع مفصل ایجاد می شود، با ترکیدن این گاز یا حباب صدا ایجاد میشود و شبیه به ترق ترق کردن انگشتان و مفصل انگشتان است دلیل دیگر صدای دادن زانو ناشی از لیگامنت های اطراف مفصل است که می تواند باعث ایجاد صدای تق تق زانو شوند.

علت صدا کردن مفاصل بدون درد

وجود سروصدا در زانو بدون حضور درد، اغلب ناشی از پیوستن حباب‌های گازی در داخل مفصل و یا برخورد رباط‌ها و تاندون‌ها در مفصل می‌باشد.

حباب‌های گاز علت صدا کردن مفاصل

در تمام مفاصل مایعی به نام مایع سینوویال وجود دارد که غلیظ و لغزنده است. وظیفه این مایع لغزنده کردن سطوح مفصل و تسهیل حرکت مفصل است. این مایع در تغذیه غضروف مفصلی هم نقش دارد. در درون این مایع مانند بسیار دیگر از مایعاتی که در بدن ما وجود دارند، گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن بصورت محلول وجود دارد. وقتی که شما با تحت فشار قرار دادن مفصل انگشت خود، صدای تقه از آن درمیاورید در واقع لیگامان های آن مفصل را تحت کشش قرار داده اید. در این عمل شما با فشار موجب میشوید دو سطح مفصلی از یکدیگر فاصله گرفته و در واقع میخواهید حجم داخل مفصل را افزایش دهید. با انجام این کار فشار درون مایع مفصلی کاهش پیدا میکند و با این کاهش فشار مقداری از گازهای محلول در مایع، نامحلول شده و بصورت حباب های گاز در درون مفصل ظاهر میشوند. ایجاد این حباب گاز بصورت ناگهانی با ایجاد یک موج صدا همراه است که شما آنرا بصورت یک تقه میشنوید. بعد از شنیدن صدای تقه شما تا مدتی نمیتوانید مجددا این صدا را ایجاد کنید. علت آن اینست که ابتدا باید مدتی بگذرد تا حباب گاز تشکیل شده مجددا بصورت محلول در مایع درآید تا شما بتوانید مجددا آنرا تولید کنید.

نرمی غضروف کشکک زانو علت صدا کردن مفاصل

نرمی کشکک اشاره به تحریک و التهاب غضروف پوشش‌دهنده پشت استخوان کشکک دارد. اصطکاک بین پشت استخوان کشکک زانو و استخوان ران می‌تواند باعث ایجاد درد و سروصدا در زانو شود.

درمان صدا کردن مفاصل با اوزون درمانی

همان‌طور که در خصوص آرتروز ذکر شد، در اثر این عارضه غضروف نازک و سست می‌شود. درنتیجه مفصل دچار علائمی همچون: درد، سفتی، صدای تق‌تق و غیره می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، تزریق گاز اوزون به‌زانو می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان به ورم مفاصل را بهبود بخشد.

درمان صدا کردن مفاصل با تزریق در مفصل فاست

در روش تزریق مفصل فاست یک داروی استروئیدی به جهت بی‌حس کردن مفصل و مسدود کردن حس درد، در مفصل تزریق می‌گردد. اثر تسکینی و درمان صدا دادن زانو در این روش سریع و درازمدت است. با استفاده از فلوروسکوپی (اشعه ایکس)، فیزیوتراپیست قادر است محل ضایعه را به‌درستی شناسایی کرده و تزریق را در محل موردنظر انجام دهد.

صدا کردن مفاصل ،صدا کردن مفصل،صدا کردن مفصل زانو،دلیل صدا کردن مفصل،علت صدا کردن مفاصل،علت صدا کردن مفصل

رباط و تاندون‌ها علت صدا کردن مفاصل

رباط‌ها و تاندون‌ها بافت‌های نرمی هستند که در اطراف مفاصل بدن ما قرار دارند. گاهی اوقات، هنگامی‌که شما یک مفصل (به‌عنوان مفصل مثال زانو) را به حرکت در می‌آورید، رباط یا تاندون‌های آن ممکن است در اثر قرارگیری بر روی یک برآمدگی استخوانی، تحت کشش قرار بگیرند، هنگام رهاسازی و برگشت تاندون و یا رباط‌ها به موقعیت اصلی خودشان، همانند برخورد یک شلاق، صدایی در زانو ایجاد می‌شود. این عارضه صدمه‌ای به‌زانو نمی‌زند و شما را نیز در معرض ابتلا به آسیب خاصی قرار نمی‌دهد.

پارگی غضروف یا منیسک علت صدا کردن مفاصل

اگر مینیسک دچار پارگی شود، ممکن است قطعات کوچکی از آن در مفصل زانو گیر کرده و هنگام حرکت در زانو سروصدا ایجاد کند. در این حالت درد و صدای زانو بیشتر موقتی است تا دائم. هر زمان‌که قطعات منیسک در مفصل گیر می‌کنند، درد و صدا ظاهر می‌شود و با درمان مینیسک زانو سپس برطرف می‌شوند.

آرتروز علت صدا کردن مفاصل

با افزایش سن ممکن است غضروف سست شده و حجم خود را از دست بدهد، بنابراین سطح مفصل نرمی خود را از دست می‌دهد و اصطکاک بین استخوان‌ها افزایش می‌یابد. درنتیجه ممکن است کریپتوس و سروصدای زانو ایجاد شود. این حالت اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می‌شود و به‌صورت پیش‌رونده و تدریجی به وجود می‌آید. تق‌تق کردن و کریپتوس زانو ناشی از آرتروز زانو بیشتر دائمی هستند تا به‌صورت عودکننده.

بیماری زانوی دوندگان علت صدا کردن مفاصل

بیماری زانوی دوندگان اختلالی است که به چگونگی حرکت کشکک زانو مربوط می‌شود. این بیماری باعث ایجاد درد در اطراف استخوان کشکک زانو می‌شود که در اصطلاح به آن”درد قدامی زانو” می‌گویند. ساییده شدن استخوان کشکک زانو در برابر استخوان ران در هنگام حرکت، حس خرد شدن شیئی در زانو را به بیمار می‌دهد. این حالت معمولاً با فعالیت طولانی‌مدت مانند دویدن و یا استفاده از پله‌ها و همچنین عدم فعالیت‌ طولانی‌مدت مانند کار طولانی در دفتر کار بدتر می‌شود.

درمان صدا کردن مفاصل با تزریق اپیدورال استروئید

تزریق اپیدورال استروئید یک روش مسدودکننده درد است که معمولاً برای کاهش درد و التهاب همراه با آرتروز در زانو تزریق می‌شود و در پی آن صدای زانوی بیمار کاهش می‌یابد.تزریق اپیدورال استروئید حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. بیمار بر روی شکم روی تخت مخصوص اشعه ایکس دراز می‌کشد. قبل از تزریق، لیدوکائین (یک داروی “بی‌حسی” مشابه نوکائینی که دندان‌پزشکان استفاده می‌کنند) در ناحیه موردنظر اعمال می‌شود تا پوست بی‌حس گردد.

درمان صدا کردن مفاصل با تزریق استروئید

تزریق یک داروی استروئیدی به‌عنوان‌مثال، کورتون، می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. اثربخشی این روش در تسکین درد و التهاب قوی و سریع است. تزریق کورتون می‌تواند برای درد و صدای زانو ناشی از آرتروز و همچنین پارگی غضروف مفید باشد.

درمان صدا کردن مفاصل با مگنت درمانی

مگنت درمانی (میدان‌های مغناطیسی) نیز می‌توانند سیستم عصبی ما را تحریک نمایند درنتیجه سیگنال‌های دردی که به مغز فرستاده می‌شوند، کاهش می‌یابند و در پی آن درد تسکین می‌یابد. دستگاه مغناطیسی با جذب ذرات باردار خون، موجب افرایش دمای عضو و بهبود گردش خون می‌شود. درنتیجه عروق خونی متسع شده و با افزایش اکسیژن‌رسانی و مواد مغذی، سرعت فرایند درمان افزایش‌یافته و مواد غیرضروری دفع می‌شوند. تمامی این موارد در کاهش التهاب و خشکی مفصل مفید هستند.

درمان صدا کردن مفاصل با طب سوزنی

طب سوزنی می‌تواند یک‌راه واقعاً مؤثری در تسکین درد محسوب شود، بدون آن‌که شما از عوارض جانبی داروها رنج ببرید. سوزن‌های مخصوصی در اطراف زانو قرار داده می‌شود. در پی آن سیگنال‌های درد کاهش‌یافته و جریان خون مفصل بهبود می‌یابد.

درمان صدا کردن مفاصل با ماساژدرمانی

ماساژ درمانی می‌تواند نقاط محرک درد در زانو را تحریک نماید. بسته به شرایط زانو و علت زمینه بیماری، یک فیزیوتراپیست می‌تواند از طریق ماساژهای مختلف به تسکین درد و بهبود شرایط زانو بپردازد. یکی از بهترین و ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ درمانی برای بهبود صدای زانو، استفاده از توپ ماساژ و یا توپ تنیس است. درحالی‌که بر روی توپ تنیس قرار دارید، عضلات ساق پای خود را ماساژ دهید.

پیشگری از صدا کردن مفاصل

اکثر این صداها زمانی ایجاد میشود که شما خم میشوید در اینجا موارد ساده ای ذکرشده است که از ایجاد صدای زانو جلوگیری میکند: 1- خم کردن زانوبه صورت مطلوب و درست، زانوی خود رابه صورتیکه روی انگشتان پا قرار بگیرد خم نکنید 2- استقامت ساق پا، ایجاد استقامت درساق پا باعث استقامت زانو وهمسترینگ و کاهش صدا دادن و تق تق زانو می شود. 3- بهبود تحرک لگن با کشش آن 4- بهبود حرکت مچ پا 5- خوردن غذاهای سالم، کاهش فشار روی مفصل زانو، باهر بار قدم برداشتن 7مرتبه وزن بدن روی زانو ایجاد می شود که در صورت اضافه وزن باعث صدا دادن زانو می شود. 6- جلوگیری از انجام فعالیت هایی که باعث آسیب رسیدن به زانو میشود از انجام حرکات دردناکی که باعث تاخیر در روند بهبودی زانو می شود، جلوگیری کنید. 7- استفاده از محافظ و باندهای کشی برای زانو هم می تواند به شما کمک کند. صدا دادن و تق تق زانو اگر بدون درد و ناراحتی باشد، مشکل نگران کننده و غیر عادی نیست. در صورتی که صدای خرت خرت، قرچ قرچ، تلق و تلق و تق تق زانو با درد و ناراحتی همراه بود می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری و مشکل دیگر باشد. اگر صدا دادن زانو شما همراه با درد، تورم و ناراحتی باشد بهتر از به پزشک مراجعه کنید تا علت تق تق زانو را مشخص کند.

صداهای مفصلی طبیعی

نوع دیگری از صدای مفاصل، در افراد جوان به خصوص در زانو، مچ پا، شانه یا مفصل لگن (هیپ) شایع است و هیچ ربطی هم به ساییدگی ندارد. ریشه این صداها، گاهی داخل خود مفصل و گاهی در بافت های اطراف آن است. این صداها بسیار تکراری و دائمی هستند و فرد با هر قدمی که برمی دارد، احساس می کند در زانو یا مچ پایش صدایی شنیده می شود. دلایل ایجاد این صدا که گاهی آنقدر بلند است که به گوش اطرافیان هم می رسد، بسیار متعدد هستند، اما اکثر اوقات زمانی ایجاد می شوند که یک قسمت از بافت های داخل یا اطراف مفصل در حالت غیرمعمول قرار گرفته باشد و با حرکت به یک قسمت دیگر گیر کند و سپس آزاد شود. مبتلایان به این صدا به تدریج یاد می گیرند مفصل را در کدام جهت و چگونه حرکت دهند تا صدا ندهد. این صداهای ایجاد شده با درد همراه نیستند و نیازی هم به درمان ندارند، و تنها توصیه آن است که مفصل را در وضعیتی که باعث ایجاد صدا می شود، قرار ندهند. این صداهای طبیعی مفاصل اکثر اوقات در اطراف زانو، مفصل لگن (هیپ) و شانه تاندون ها و رباطهایی وجود دارد که وقتی از روی یکدیگر و یا زوائد استخوانی جابجا می شوند، صدا ایجاد می کنند. در این موارد باید جلوی وضعیت خاصی را که باعث ایجاد صدا می شود، گرفت. هرگونه تکرار وضعیت که با درد و محدودیت حرکتی همراه باشد، به درمان نیاز دارد.

راه ها و روش های درمان صدا کردن مفاصل

در صورتی که زانوی شما بدون این که احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، زانوی شما به احتمال زیاد سالم است و نیازی به درمان تق تق زانو نیست ، اما با این حال توصیه می شود که در ملاقات بعدی که با پزشک خود دارید این موضوع را حتما با او در میان بگذارید. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا تورم است لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید . در صورتی که علل صدا دادن زانو شما وارد شدن آسیب به زانو یاشد لازم است در ابتدا به زانوی خود استراحت بدهید. از داروهای ضد التهاب و مسکن نیز برای کنترل علائم تا زمان بهبودی استفاده می شود . در صورتی که پزشک تشخیص بدهد که شما علائم پارگی رباط زانو یا پارگی منیسک زانو دارید برای درمان صدای زانو نیاز به انجام عمل جراحی می باشد . بعد از انجام عمل جراحی ممکن است باز هم صدا دادن زانو ادامه پیدا کند اما صدا دادن بدون احساس درد خواهد بود و احتمالا به علت اتروفی ( تحلیل رفتن) عضلات در دوران ریکاوری پس از عمل است . انجام تمرینات فیزیوتراپی و استفاده از زانو بند طبی نه تنها به کاهش صدا دادن و تق تق زانو کمک می کند بلکه ریسک آسیب دوباره را کاهش می دهد. در صورتی که علت صدا دادن مفاصل زانو بیماری های مزمنی مانند کندرومالاسی ( نرمی غضروف کشکک زانو ) یا آرتروز زانو باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا زمان بهبود درد زانو استراحت کنید . بعد از آن برای افزایش قدرت عضلات مراجعه به فیزیوتراپی تجویز می شود. استفاده از زانو بند های مخصوص کشکک زانو نیز می تواند در این موارد به کاهش صدا دادن و درد زانو کمک کند. به خاطر داشته باشید که در صورتی که تق تق زانو با درد همراه است ، نیاز به درمان دارد و حتما باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسبی را برای شما تجویز کند.

بیشتر بخوانید : گرفتگی عضلات ♥ درد عضلاتخستگی درد مفاصل

ارتودنسی

ارتودنسی

ارتودنسی ,ارتودنسی دندان,ارتودنسی متحرک,ارتودنسی چیست,ارتودنسی دندان هزینه,ارتودنسی بزرگسالان,ارتودنسی نامرئی,ارتودنسی نامرئی هزینه,ارتودنسی نامریی,ارتودنسی در سنین بالا,ارتودنسی دندان,ارتودنسی دندانهای فاصله دار,ارتودنسی دندان چیست

ارتودنسی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد ارتودنسی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.اُرتودُنسی (به انگلیسی: Orthodontics) یکی از رشته‌های تخصصی دندان‌پزشکی است. این کلمه مرکب است از دو واژهٔ لاتین «ارتو» به معنای «راست» و «درست»، و «ادوس» یا مشتق آن «دنس» به معنای «دندان». ارتودنسی یکی از مهمترین رشته‌های تخصصی دندانپزشکی است. همچنین اولین تخصص معرفی‌شده در دندانپزشکی می‌باشد. کار ارتودنسی بیشتر تصحیح مال اکلوژن یا جفت‌شدن نامناسب دندان‌هاست. این امر می‌تواند ناشی از موقعیت نادرست دندان‌ها یا دو فک نسبت به هم باشد، یا ممکن است درجاتی از هر دو مشکل در یک فرد موجود باشد. درمان‌های این روش ممکن است تنها بر تصحیح موقعیت دندان‌ها یا تغییر الگو و جهت رشد دو فک (درمان‌های ارتوپدیک) متمرکز باشد. از جنبهٔ دیگر می‌توان درمان‌های این روش را به درمان با دستگاه‌های ثابت و متحرک تقسیم کرد. دستگاه‌های ثابت دستگاه‌هایی هستند که در طول درمان نیازی به خارج نمودن آن‌ها از دهان توسط بیمار وجود ندارد و اجزای اصلی تشکیل‌دهندهٔ آن‌ها براکت و سیم می‌باشد. براکت‌ها همان اجزای کوچکی هستند که توسط چسب خاصی به دندان چسبانده می‌شوند. در بین مردم از اصطلاح سیم‌کشی یا سیم‌بستن دندان هم برای اشاره به این عمل استفاده می‌شود. دستگاه‌های متحرک انواعی هستند که بیمار می‌تواند در طول درمان آن‌ها را از دهانش خارج کند، البته گاهی این خارج نمودن ممکن است بنا بر تجویز ارتودنتیست محدود به زمان‌های کوتاهی مانند زمان غذاخوردن یا مسواک‌زدن باشد. این نوع دستگاه‌ها در بین مردم به «پلاک» مشهورند.

روش درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی، راهیست برای صاف کردن و حرکت دادن دندان ها برای بهبود ظاهر و کارکرد آنها همچنین، باعث کمک به سلامتی طولانی مدت دندانها ، لثه و مفاصل فک با وارد کردن فشار کمی به کل دندانها میشود .

ارتودنسی در کودکان

بهترین زمان در حالت کلی ،در دوران کودکی است، اما بزرگسالان هم قادر به انجام این روش هستند و در سنین بالاتر هم این کار را انجام میدهند سن اهمیت کمتری، نسبت به داشتن تعداد مناسب دندان ها دارد. در کودکان ، باید صبر کرد تا تعداد کافی و مناسبی از دندان ها در بیایند و بعد شروع به درمان این روش کرد پس به طور طبیعی و معمول بهترین زمان برای شروع به مراقبت های مربوط به زیبایی و نظم دندان ها که بهترین و بالاترین نتیجه مثبت را خواهد داشت؛ گفتنی است زمان آغاز دیده شدن بی نظمی در دندان هاست که همان زمان ریخته شدن دندان های شیری و اتمام رشد دندان های دائمی است. سازمان دندانپزشکان آمریکا بهترین زمان برای معاینات دندان پزشکی را سن 7 سالگی و بهترین زمان برای آغاز این روش البته بعد از تشخیص به نیاز 8-9 سالگی می دانند چرا که در این سن طیف رشد مجدد و تغییرات دندان ها قابل تشخیص است و اگر مشکلی در شکل دندان ها و یا حتی سلامت آنها وجود داشته باشد در بهترین زمان تشخیص داده می شود.در این سنین به دلیل شروع رشد دندان های آسیاب بزرگ دندانپزشک توانایی ارزیابی حالات و فرم بندی دندان ها را دارد و به راحتی می تواند تشخیص دهد که فک بالا و پایین در چه زاویه ای نسبت به عقب و جلو بودن قرار خواهند گرفت. نظر کلی دندانپزشکان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی بر این است که حداکثر فرصت زمانی تا 10 و تعداد معدودی تا 12 سال است و بعد از آن نتیجه دلخواه به راحتی حاصل نمی شود و بعد از این سنین رشد دندان ها و فک تا حد بالایی کامل شده اند.

فواید ارتودنسی

اغلب مردم دندانهای در هم و یا ترک خورده دارند درمان این روش ، باعث صاف شدن و حرکت دندانها به بهترین حالت ممکن میشود این حرکت باعث بهبود ظاهر آنها و حالتی که دندان ها هنگام گاز زدن دارن و حتی باعث راحتی در تمیز کردن آنها میشود ؛ برخی افراد دارای دندانهای فوقانی رو به جلو یی هستند که ناخوشایند به نظر میرسند احتمال بالایی وجود دارد که این دندان های برجسته دچار آسیب دیدگی شوند ، اما درمان این روش میتواند آنها را حرکت بدهد و به جای درست خود باز گرداند و در مواقعی، فک بالایی و پایینی در جای درست خود واقع نمیشوند و باعث ایجاد ظاهر نامناسب برای دندان ها و روی هم قرار گرفتن نادرست آنها هنگام گاز زدن میشود درمان ارتودنسی هر دو عامل فوق را تصحیح میکند . وقتی که دندان ها درست در کنار هم واقع نمی شوند،موجب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه های فک شده و باعث به وجود آمدن ،مشکلاتی در مفاصل فک و همچنین سر درد میشود درمان ارتودنسی به قرار گرفتن صاف دو فک بالا و پایین و کاهش درد در این منطقه کمک می کند .

وظایف ارتودنسی

تغییر موقعیت و مرتب کردن دندان ها ی روی هم قرار گرفته به دلیل فک کوچک و یا باز بودن فاصله بین دندان ها بخاطر بزرگ بودن فک توسط این روش انجام می شود.

مراحل ارتودنسی به منظور زیبایی

بطور معمول متخصص این روش شما اولین جلسه را به معاینه و بررسی مشکلات دندان های شما اختصاص می دهد . پس از ویزیت متخصص این روش می تواند تشخیص و تعیین عملکرد به روی دندان های شما را با شما درمیان بگذارد .البته رادیو گرافی از تک تک دندان های شما سبب می شود تا بتوان هر گونه مشکل را از دندان ها قبل از قرار دادن براکت های این روش بر طرف کرد . حالا متخصص این روش شما می تواند نظر قطعی و برنامه درمانی شما را به اطلاعتان برساند .متخصص این روش شما ابتدا از سلامت لثه های شما اطمینان حاصل می کند سپس به سراغ پر کردن پوسیدگی ها و جرم گیری دندان ها می رود . پس از رفع همه مشکلات در صورتی که نیاز به درمان متحرک وجود داشته باشد این بار نوبت به قالب گیری از فک بالا ، پایین و دندان های شما می رسد .

1-نصب براکت ها بر روی دندان ها 2-تنظیم براکت های ارتودنسی3-دستگاه ارتودنسی ثابت 4- دستگاه ارتودنسی متحرک

رفع نا هنجاری های فک با ارتودنسی دندان

عقب بودن دندان های فک پایین که در این صورت دندان های فک بالا بیشتر از حد معمول رشد کرده که همان ناهنجاری فکی کلاس ۲ می باشد و گذشته از ظاهر نا زیبا عملکرد دندان ها را نیز با مشکل مواجه می کند . جلو بودن فک پایین که در این حالت دندان های فک پایین قدری جلوتر از دندان های فک بالا است . که همان ناهنجاری فکی کلاس ۳ می باشد. ردیف و هم سطح کردن دندان های بلند و کوتاه از اصلی ترین وظایف این روش است . با بهره گیری از انواع روشهای ارتودنسی دندان نحوه قرار گیری دندان ها در دهان به صورت صحیح انجام گرفته همچنین در این روش بیمارعلاوه بر عملکرد ، شاهد بهبود ظاهر دندان ها و زیبایی لبخند نیز می شود.

ارتودنسی در بزرگسالی

بسیاری افراد در سنین بالاتر تصمیم به انجام این روش می گیرند که این افراد باید توجه داشته باشند که رشد فک و دندان ها به پایان رسیده است و انجام هر کاری در این سن ممکن نیست اما اگر این روش در این سنین با هدف ردیف کردن دندان ها باشد قابل انجام است البته به شرطی که لثه های سالمی داشته باشند پس مرتب کردن دندانها در سنین بالا با توجه به داشتن لثه های سالم علاوه بر پیچیدگی بیشتر قابل انجام است اما تغییرات در فک امکان پذیر نمی باشد.

مرحله نصب براکت ها بر روی دندان ها در ارتودنسی

برای شروع کار و قبل از نصب براکت ها متخصص این روش شما ابتدا دندان هایتان را پالیش و خشک می کند و سپس اسید مخصوص را روی سطح دندان ها قرار می دهد که شرایط را برای نصب براکت ها آماده می کند . در مواردی که کامپوزیت نوری برای چسباندن براکت ها به دندان مورد استفاده قرار گیرد نور پلاسما با شدت بالا به روی براکت ها تابانده می شوند . سپس سیم قوسی را از تمام براکت ها عبور می دهند و کش های کوچکی که ترکیب رنگی مختلفی دارد به دلخواه بیمار روی براکت های ارتودنسی قرار می دهند که باعث ایجاد فشار وارد ه بر دندان ها می شوند . گذراندن این مراحل ممکن است کمی برای شما درد آور باشد و این درد ممکن است تا یک هفته با شما بماند تا به تدریج از شدت آن کاسته شود .شما می توانید با خوردن مسکن که معمولا استامینافن می باشد و یا دکترتان برایتان تجویز کرده از تحمل درد راحت شوید . بعضی افراد هم جویدن آدامس بدون قند را به خوردن مسکن ترجیح می دهند و با این کار هم به تقویت حرکت دندان هایشان و هم کاهش درد ناشی از این روش کمک می کنند .

ارتودنسی فاصله دندانی چیست؟

اصله دندانی که به طور طبیعی به اندازه یک نخ دندان رد کردن فضا داشته باشد ازنظر زیبایی کاملا قابل قبول است. اما در برخی افراد این فاصله بیشتر از یک میلیمتر و گاهی تا ده میلیمتر هم می رسد .

مرحله تنظیم براکت های ارتودنسی

در این مرحله شما بایستی هر ماه به وسیله متخصص ارتودنسی خود ویزیت شوید تا اگر کش ها نیاز به تعویض دارد و یا سیم براکت ها به تنظیم نیاز دارد این کار انجام شود . پس از هر بار تنظیم و تعویض کش ها شما ممکن است در این مراحل هم مجبور به تحمل کمی درد باشید .

دستگاه ارتودنسی ثابت

این دستگاه برای درمان ناهنجاری های پیچیده و پس از رویش تمام دندان های دائمی مورد استفاده قرار می گیرد .نداشتن محدودیت سنی برای استفاده از ارتودنسی ثابت و همچنین کارایی بالای آن باعث شده است که طرفداران این نوع درمان ارتودنسی بیشتر از نوع ارتودنسی متحرک باشند . ارتودنسی ثابت دندان های شما را به وسیله سیم ها و کش های مخصوص به سمت مورد نظر حرکت داده و دندان ها را در سر جای اصلی خود قرار می دهد .انجام این کار هیچ آسیبی به دندان ها و ریشه آنها وارد نمی آورد . پس از برداشتن براکت ها در پایان کار بهداشت دهان و دندان هایتان بسیار آسان تر می شوند .

دستگاه ارتودنسی متحرک

این دستگاه برای سنین پایین تر و ناهنجاری های فکی در سنین قبل بلوغ استفاده می شود . برای شروع کار ابتدا از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری صورت می گیرد و پلاک بالا و پایین ساخته می شود . پس از آماده شدن قالب ، بیمار متعهد می شود در همه زمان ها حتی در خواب از قالب متحرک استفاده کند .قالب متحرک را می توان فقط در زمان خوردن و آشامیدن از دهان خارج کرد و پس از استفاده از مسواک و نخ دندان آن را دوباره در دهان قرار داد .استفاده از این روش برای افرادی که سن کمتری دارند باعث می شود که علاوه بر مشکلات دندانی ناهنجاری های کوچک فکی نیز بر طرف شود . همچنین استفاده از ارتودنسی متحرک ممکن است سبب محدودیت حرکات دندانی شود .برای درمان ارتودنسی به وسیله قالب متحرک متخصص ارتودنسی به همکاری بیمار نیز نیازمند می باشد . مدت زمان استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک بسته به سن بیمار تقریبا ۶ ماه الی یک سال است .

بهترین زمان ارتودنسی

زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی بستگی به نوع ناهنجاری دارد؛ در مورد بیمارانی که مشکلات اسکلتی دارند، به‌عنوان مثال فک بالای آن‌ها جلوتر از موقعیت طبیعی است یا برعکس فک پایین‌شان عقب‌تر از موقعیت مناسب خود قرار گرفته، بهترین زمان برای شروع درمان، سال‌های قبل از بلوغ است چون می‌توان از رشد کودکان و نوجوانان برای درمان این ناهنجاری‌ها استفاده کرد، بنابراین حوالی سن ۹سالگی برای دختر خانم‌ها و حوالی سن ۱۱سالگی برای پسرها توصیه می‌شود. در مورد مشکلاتی که صرفاً مربوط به دندان‌ها می‌شود محدودیت سنی وجود نداشته ولی زمان طلایی برای درمان حوالی ۱۲سالگی است. بر اساس توصیه انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA) بهترین سن ویزیت جهت دندانپزشک عمومی مقارن با رویش دندانهای شیری یعنی حدود ۷ سال اول تولد می‌باشد. اگر ناهنجاری‌ها مربوط به استخوان فک باشد و تا قبل از بلوغ تشخیص داده نشود، بیمار ممکن است نیاز به جراحی فک پیدا کند. بنابراین تشخیص به موقع (محدوده سنی 6 تا 10 سالگی) می‌تواند باعث جلوگیری از جراحی فک و صورت، و تأمین زیبایی در سن بالاتر می‌شود. با این حال برای ارتودنسی محدودیت زمانی معمولاً وجود ندارد و تا زمانی که دندان در دهان سالم است می‌توان این درمان را انجام داد؛ ولی هرچه سن کمتر باشد بهتر است.

مراحل ارتودنسی برای اصلاح و درمان نا هنجاری فک، صورت و دندان ها

ناهنجاری های فکی و صورتی احتمال دارد ارثی و یا در اثر کشیدن پیش از موعد دندان شیری و یا در اثر ضربه و تصادف باشد .در هر صورت و به هر دلیل که باشد این ناهنجاری ها در کودکان قابل درمان و پیشگیری می باشند. ابتدا شما می بایستی ارزیابی کلینیکی شوید .ارتودونتیست شما پس از مشاهده رادیو گرافی های فک و صورت به شما خواهد گفت که شما باید جراحی فک انجام دهید یا نه! اگر مشکلات مرتبط با فک را در کودکان بتوان تنها با ارتودنسی دندان برطرف کرد و نتیجه مطلوب را بدست آورد دیگر نیازی به جراحی فک نمی باشد .عمل جراحی فک در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که ارتودنسی به تنهایی پاسخ گوی مشکلات مرتبط با فک شما و یا فرزند شما نباشد .به هر حال در مرحله اول شما بایداز درمان ارتودنسی شروع کنید تا موقعیت دندان ها برای انجام جراحی فک مشخص شود . اصلاح روابط بین دندان های فک بالا و ارتباط آن با دندان های فک پایین به وسیله جراحی فک صورت می گیرد .بخشی از این اصلاح به وسیله ارتودنسی قبل از انجام عمل جراحی فک و بخش دیگری بعد از جراحی فک انجام می شود .ارتودنسی قبل از جراحی سبب می شود که فک شما آماده جراحی شود . سن انجام عمل جراحی فک بعد از هجده سالگی و در خاتمه رشد در هنگامی که رشد فکین به صورت طبیعی متوقف شده است می باشد . کمترین سن برای انجام عمل جراحی فک ۱۸ و بالاترین سن در حدود ۴۰ تا ۴۵ سالگی است . عمل جراحی فک به ندرت برای زیر ۱۸ سال و بالای ۴۵ سال صورت می گیرد.

عوارض ارتودنسی

یکی از نگرانی های مطرح شده در طی درمان ارتودنسی پوسیدگی دندان ها می باشد. اکثر بیماران ارتودنسی از پوسیدگی مینای دندان در زیر وسایل ارتودنسی (براکت های ارتودنسی) نگران هستند این در حالی است که ا نواحی زیر براکت های ارتودنسی خطر پوسیدگی بالایی ندارند بلکه تجمع مواد غذایی در اطراف براکت های ارتودنسی و عدم رعایت بهداشت صحیح توسط بیمار، باعث ایجاد پوسیدگی در این نواحی می شود. نصب وسایل ارتودنسی در دهان سبب افزایش گیر مواد غذایی می شود و به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد. عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان (استفاده روزانه و منظم از مسواک، نخ دندان و مسواک بین دندانی) می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان یا تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لکه های سفید بر روی سطح دندان ها شود. این لکه‌ها در واقع مرحله قبل از پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد.در صورتی که این مشکل برای به یک فرد وجود بیاید و رعایت مستمر دستورات بهداشتی تأثیری در کنترل آنها نداشته باشد، ممکن است متخصص ارتودنسی به این نتیجه برسد که درمان ارتودنسی را زودتر از موعد تعیین شده به پایان برساند و براکت‌ها را بردارد. زیرا اولویت اول برای هر فرد، داشتن دندان‌های سالم است و بعد از آن نوبت به داشتن دندان‌های صاف و مرتب می‌رسد. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به حد کافی می‌تواند منجر به بروز بیماری لثه شود. اولین علامت بیماری لثه، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن می باشد. عفونت و التهاب لثه می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن فرایند درمان ارتودنسی شود، زیرا سرعت حرکت دندان‌ها در این شرایط کاهش پیدا می کند و روند پیشرفت درمان کندتر می‌شود. در برخی موارد هم عفونت لثه می‌تواند آسیب‌های برگشت‌ناپذیری به بافت‌های حمایت کننده از دندان وارد کند. لذا اولین اقدامی که در هر جلسه ویزیت توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود بررسی وضعیت بهداشت بیمار و ارائه آموزش‌های لازم می باشد. یکی از عوارض احتمالی درمان ارتودنسی دندان، تحلیل ریشه می باشد؛ این عارضه به معنای کوتاه شدن طول ریشه دندان می باشد. . در بسیاری از بیماران این موضوع در حد از بین رفتن جزئی تیزی نوک ریشه‌ی دندان و صاف شدن انتهای ریشه می باشد که این مسئله در بلند‌مدت برای دندان‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. در بعضی از بیماران احتمال وقوع تحلیل ریشه به طور طبیعی بیشتر است مثلا اگر شرایط زمینه‌ای خاصی مثل بیماری آسم یا سابقه ضربه، شکستگی دندان یا اعمال نیروی ارتودنسی غلط وجود داشته باشد احتمال وقوع تحلیل ریشه افزایش می یابد. هر چند احتمال تحلیل و کوتاه ‌شدن شدید ریشه دندان ها در بیماران ارتودنسی کم است ولی آگاهی از این مسئله ضروری است. با دقت در مقدار و مدت اعمال نیروی ارتودنسی می‌توان تا حدود زیادی از ایجاد این عارضه پیشگیری نمود. معمولا داشتن براکت برای مدت زمان بسیار طولانی احتمال بروز این مسئله را بیشتر می‌کند. بسیاری از ارتودنتیست‌ها برای بررسی این موضوع در ابتدا و در اواسط درمان ارتودنسی رادیوگرافی دندان تهیه می‌کنند تا این موضوع را تحت نظر داشته باشند.

ارتودنسی سرامیکی

مزایا:کمتر قابل توجه از سیم های فلزی؛ دندان ها را خیلی سریع تر از سیم های پلاستیکی حرکت دهید (Invisalign) مضرات:بیشترین نوع قابل توجه از bracesCeramic BracesCeramic braces همان اندازه و شکل هستند که سیم کشی های فلزی هستند، به جز اینکه آنها دارای سیم های رنگی یا دایره ای هستند که به دندانها متصل می شوند، بعضی از آنها حتی از سیمهای رنگی دندانه ای استفاده می کنند که حتی کمتر قابل توجه هستند و گران تر از سیم های فلزی هستند.

ارتودنسی زبانی

همانند سیم های فلزی سنتی هستند، به جز اینکه براکت ها و سیم ها در داخل دندان قرار می گیرند. مزایا: از بیرون دیده نمی شوند. منفی:برای تمیز کردن سخت است؛ گران تر هستند. برای بیماری های شدید مناسب نیست . می تواند در ابتدا ناراحت کننده تر باشد. تنظیمات منظم طول می کشد و نسبت به نوع سنتی دشوار تر است .

فواید روش ارتودنسی سریع

مهمترین فایده در این روش این است که ، خیلی سریع تاثیر میگذارد ، در اغلب موارد دوره درمان در مدت 10 ماه به پایان میرسد هم چنین ، نوع جدید سیم دندان ها ،نسبت به نوع قدیمی خود ، بسیار سبک تر و بهتر هستند . همینطور این نوع جدید از سیم های دندان برای سرعت بیشتر در درمان و راحتی بیشتر برای بیمار طراحی شده اند.با کوچک شدن اندازه ی این سیم ها ، راحت تر تمیز میشوند که این مهم ، امکان بروز بیماری های دهانی را کاهش می دهد. به دلیل سرعت بالا در این شیوه ی درمانی ، تعداد دفعات ملاقات با دکتر نیز کاهش می یابد،که این روش را نسبت به دیگر روش های متداول در ارتودنسی بسیار مقرون به صرفه میکند. زمان کوتاه درمان، نیز یک خبر خوشایند برای بیمارانیست که معمولا از شنیدن طول درمان دچار اضطراب میشوند. یکی دیگر از مزایای این سیستم این است که در اغلب موارد، قبل از نصب سیم ها ، نیازی به کشیدن دندان نیست ، کشیدن دندان ،میتواند بسیار مضطرب کننده باشد، به خصوص برای بیماران جوانتر، بنابراین این می تواند یک مزیت عمده بحساب بیاید .

زمان ارتودنسی

طول درمان به این بستگی دارد، که مشکل چقدر شدید است و ممکن است از چند ماه تا دو سال و نیم طول بکشد اکثر افراد را می توان در یک تا دو سال درمان کرد.

ارتودنسی در بارداری

زنان باردار ممکن است، حساسیت دندان و لثه به دلیل تغییرات هورمونی داشته باشند، که باعث افزایش جریان خون می شود حساسیت بالا در ارتودنسی طبیعی، ممکن است گاهی اوقات ناراحت کننده باشد. افزایش استروژن و پروژسترون می تواند بر لثه شما واکنش نشان دهد، که منجر به افزایش خطر بیماری لثه می شوداین برای هر زن باردار، چه با سیم یا بدون سیم ،معمول است و می تواند با مراقبت های بهداشت دهان و دندان انجام شود. شما باید از هر عکس برداری اشعه ایکس در طول درمان ارتودنسی دوری کنید دندان پزشک خود را از بارداری خود آگاه کنید، تا در صورت لزوم از عکسبرداری با اشعه استفاده کند . اگر لازم است یک یا چند دندان خود را بکشید تا سیم کشی صورت بگیرد ، ممکن است ایده خوبی باشد تا قبل از اینکه نوزادتان را به دنیا بیاورید ، درمان را ترک کنید. بیهوشی که در طول پروسه استخراج دندان استفاده می شود ،ممکن است برای شما یا کودک شما مناسب نباشد. برخی از زنان که در زمان بارداری بیماری صبحگاهی را تجربه کرده اند ، شرایط سختی را با استفاده از سیم کشی می گذارند، زیرا ممکن است توانایی شما برای استفاده از نوارهای الاستیک یا نگهداشتن مناسب را محدود کند. حتما دندان هایتان را بعد از بیماری، کاملا تمیز کنید، زیرا اگر میکروب بیماری روی دندان ها بماند، اسید می تواند آسیب جدی به بار آورد، به خصوص از آنجا که مراقبت از دندان ها با سیم کشی، می تواند چالش برانگیز باشد. در نظر داشته باشید ،که سیم کشی های مرسوم فلزی خوراک شما را محدود میکند.

بیشتر بخوانید : پوسیدگی دندان ♥ جرم دندان ♥ آبسه دندان ♥ دندان دردعفونت دندان

سرماخوردگی

سرماخوردگی

سرماخوردگی ،سرماخوردگی بزرگسالان،سرماخوردگی نوزاد،سرماخوردگی نوزادان،سرماخوردگی در دوران بارداری،سرماخوردگی نوزاد ده روزه،سرماخوردگی در دوران شیردهی،سرماخوردگی سر،سرماخوردگی شدید،سرماخوردگی پهلو،سرماخوردگی بزرگسالان کوریزان،سرماخوردگی بزرگسالان در شیردهی،سرماخوردگی بزرگسالان در بارداری،سرماخوردگی بزرگسالان مصرف

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرماخوردگی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.بهتر است بدانید که بعضی ها باور دارند که سرما باعث سرماخوردگی می شود. تأکید بر بیرون نرفتن با موی خیس یا ضرورت پوشیدن لباس ضخیم و گرم از جمله عبارتی است که به گوش ما بسیار آشناست. در واقع بیماری سرماخوردگی اما به تنهایی بر اثر سرما به وجود نمی آید.مبتلا شدن به سرماخوردگی در واقع بر اثر انتقال ویروس سرماخوردگی به بدن به وجود می آید.گفتنی است که سرما اما می تواند در تضعیف دستگاه ایمنی بدن تأثیربگذارد و بدن آمادگی بیشتری در جذب ویروس داشته باشد و سریعتر به سرماخوردگی مبتلا شود.

تاریخچه سرماخوردگی

اگرچه سرماخوردگی تنها از دهه ۱۹۵۰ شناخته شده‌است، اما این بیماری از دوران باستان با انسان همراه بوده‌است. علائم و درمان آن در پاپیروس‌های ابرس مصری، قدیمی‌ترین اثر طبی موجود که در قرن ۱۶ پیش از میلاد نوشته شده، توضیح داده شده‌است. واژه «سرماخوردگی» اولین بار در قرن ۱۶ به کار برده شد و علت نامگذاری آن تشابه بین علائم این بیماری و علائمی که هنگام در معرض قرار گرفتن هوای سرد است به وجود می‌آید بود. در انگلستان، واحد تحقیقاتی سرماخوردگی (CCU) توسط شورای تحقیقات پزشکی در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد و راینو ویروس در همان زمان در سال ۱۹۵۶ کشف شد. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها تا به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. در دهه ۱۹۷۰، CCU اثبات کرد که درمان با اینترفرون در طول دوره نهفتگی عفونت راینو ویروس مقداری محافظت در مقابل بیماری پدیدمی‌آورد، اما هیچ درمان عملی نمی‌توانست ایجاد شود. این واحد در ۱۹۸۹ بسته شد، دو سال بعد از آن که تحقیقات قرص‌های لوزی شکل گلوکونات روی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی‌های ناشی از راینو ویروس تکمیل کرد و این تنها درمان موفق ایجاد شده در سابقه CCU است.

سرماخوردگی چیست

سرماخوردگی (به انگلیسی: common cold) که با نام‌های نازوفارنژیت (nasopharyngitis)، رینوفارنژیت (rhinopharyngitis) و زکام حاد (acute coryza) نیز شناخته می‌شود، بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند. ویروس‌های عامل بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از ۱۸ ساعت) در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است. برخی معتقدند که در معرض سرما قرار گرفتن باعث سرماخوردگی می‌شود و همین باعث شده که این نام را برای بیماری انتخاب کنند که البته این مطلب به اثبات نرسیده و رد شده‌است. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت‌هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می‌شوند، دسته‌بندی می‌گردند، که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس‌ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب ملتحمه تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم بیماری معمولاً به واکنش دستگاه ایمنی بدن بیشتر مرتبط هستند تا به بافت‌هایی که ویروس از بین می‌برد. تشخیص بیماری سرماخوردگی از آنفلونزا بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوآنزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی‌های شدید هم به همان شکل است. با هر بار ابتلا به بیماری، بدن انسان پادتن مربوط به ویروس را تولید می‌کند تا در آینده دیگر به آن مبتلا نشود، اما از آنجا که بیش از دویست ویروس مختلف باعث سرماخوردگی می‌شوند، با هر بار ابتلا باید پادتن مختص آن ساخته شود و برای همین یک فرد در طول زندگی خود به‌طور متوسط ۵۰ بار (بزرگسالان دو تا پنج بار در سال و کودکان شش تا ده بار در سال) به سرماخوردگی مبتلا می‌شود.

استرس عامل دیگری برای سرماخوردگی

جالب است بدانید که وقتی فردی بطور مرتب در معرض استرس قرار دارد، دستگاه ایمنی بدن او نیز تحت تأثیر قرار گرفته و ضعیف می شود. لازم به ذکر است که استرس مداوم سبب می شود که در بدن در پاسخ به استرس کورتیزول ترشح کند. یکی از پیامدهای این ترشح تضعیف مقاومت و قدرت دفاعی بدن است  امری که در نهایت آمادگی بدن را در مبتلا شدن به بیماری های ویروسی شدت می بخشد و براحتی سرما می خورید

سرماخوردگی و آنتی بیوتیک

البته داروهای آنتی بیوتیک تنها در مقابله با باکتری ها مؤثر هستند. از آنجایی که بیماری هائ سرماخوردگی معمولا موارد بیماری های ویروسی هستند، مصرف آنتی بیوتیک تأثیری در درمان نخواهند داشت. در واقع در صورتی که فرد در مراحلی از سرماخوردگی به عفونت های شدید باکتریایی مبتلا باشد، به کارگیری داروهای آنتی بیوتیک می تواند مؤثر و تاثیر گذار باشد.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

واکسن سرماخوردگی

بهتر است بدانید که استفاده از واکسن سرماخوردگی بدن را تنها در برابر شماری از ویروس ها ایمن می سازد و به طور ۱۰۰ درصد مانع از ابتلا فرد به سرماخوردگی نمی گردد. واکسن سرماخوردگی تاثیر محدود دارد و تزریق آن اغلب باید هر سال در زمان معینی تجدید شود. باید توجه داشته باشید که سرماخوردگی و آنفلوانزا ده ها نوع مختلف دارد و واکسن های موجود تنها در برابر ویروس چند نوع سرماخوردگی مصونیت می دهند.

 فین کردن یا فین نکردن در سرماخوردگی

در واقع وقتی فرد بیمار با شدت زیاد فین می کند، در ناحیه حلق و بینی فشار زیادی به وجود می آید و گاه سبب می شود که ویروس ها به حفره های اطراف بینی رخنه نمایند و باعث شدت یافتن عفونت سینوزیت ها خواهد شد.

درمان سرماخوردگی با پرهیز از خوردن هله هوله

پرهیز از خوردن هله‎هوله هر خوراک پر‎چربی عملکرد سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‎ها کُند می‎کند. به جای این خوراکی‎ها، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید، مثل سوپ داغ، میوه‎ها و سبزیجات تازه.

درمان سرماخوردگی با زود خوابیدن

استراحت کنید شب زودتر بخوابید. نیروی شفابخش خواب را دست کم نگیرید. خواب روی عملکرد روزانه ما، روی ظاهرمان و از همه مهم‎تر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر زیادی دارد. به محض اینکه متوجه شدید دارید سرما می‎خورید، مقدار خواب و استراحت خود را تنظیم کنید (حداقل ۸ ساعت).

درمان سرماخوردگی با پرهیز از استرس

از استرس دوری کنید استرس کارایی سیستم دفاعی را پایین می‌آورد. سعی کنید کار خود را در منزل انجام دهید، مرخصی بگیرید و انجام کارهای تنش‎زا را به بعد از بهبود خود موکول کنید.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

عطسه کردن در سرماخوردگی عاملی برای بیمار کردن دیگران

بهتر است بدانید که از آنجایی که بیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم پخش می گردند، عطسه کردن در دست ها و نشستن دست ها یکی از راه های خطرناک انتقال ویروس است. در واقع برای جلوگیری از این انتقال توصیه می شود که دست ها را به طور مرتب شست یا از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد. از آن گذشته بهتر است که در موارد عطسه و سرفه از دستمال استفاده نمایید.

آیا قرص های جوشان ویتامین ث در بهبود سرماخوردگی موثرند؟

لازم به ذکر است که مصرف زیاد ویتامین ث باعث پیشگری از ابتلا به سرماخوردگی می گردد، باوری شایع اما نادرست می باشد. بعضی تحقیقات تنها نشان می دهد که مصرف ویتامین ث در مواردی می تواند طول دوره سرماخوردگی را تا اندازه ی کم کند و بدن را اندکی مقام تر سازد. لازم به ذکر است که کارشناسان تغذیه می گویندکه اگر واقعاً به توصیه آنها، مصرف روزی 5 وعده میوه و سبزی تازه، عمل کنیم، مقدار لازم ویتامین ث قطعاً به بدنمان می رسد و نیازی به مصرف قرص های مشهور جوشان نیست. جالب است بدانید که تنها زمانی که باید قید ورزش را بزنید در دوره سرماخوردگی بدن برای مقابله با ویروس ها به استراحت کامل نیاز دارد. از آنجا که ورزش و فعالیت های بدنی نیروی زیادی می برد و بر بدن فشار می آورد، روند درمان و بهبودی نیز به مراتب به کندی پیش خواهد رفت.

درمان سرماخوردگی با پرهیز از سیگار

سیگار کشیدن در دورانی که سرما‎ خورده‎اید بدترین کار است. سیگار با زیاد کردن هورمون استرس، عملکرد سیستم دفاعی بدن را خراب می‎کند. همچنین بدن را بیشتر در معرض رادیکال‎های مضر آزاد قرار می‎دهد. این اتفاق درست بر‎عکس دفاع سم‎زدایی است که در بدن صورت می‎گیرد.

درمان سرماخوردگی با مصرف ویتامین C

ویتامین C مصرف کنید خیلی از ما به محض سرما‎ خوردن به سراغ آب‎پرتقال می‎رویم. طبق تحقیقات، ۲۰۰ میلی‎گرم آب‎پرتقال طول دوره بیماری را در حدود ۸٪ کم می‎کند. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‌هیستامین و عامل ضد‎التهاب عمل می‎کند و به همین دلیل آب‎ریزش، و دردهای ناشی از سرما‎خوردگی را کاهش می‎دهد. منابع این ویتامین عبارتند از: کیوی، بروکلی، و گوجه‎فرنگی. گاهی هم می‎توان از مکمل‎های دارویی استفاده کرد.

درمان سرماخوردگی با مصرف روی

مصرف روی را افزایش دهید این ماده معدنی هم طول بیماری شما را کم می‎کند. افرادی که در این دوره قرص روی مصرف می‎کنند طول بیماری کوتاه‎تری خواهند داشت. روی از تکثیر شدن ویروس سرما‎خوردگی پیشگیری می‎کند. این ماده معدنی در مواد خوراکی مانند گوشت گاو، مرغ، غلات غنی شده و شیر و ماست یافت می‎شود.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

سونا و سرماخوردگی

بهتر است بدانید که رفتن مرتب به سونا و حمام بخار پیش از سرماخوردگی می تواند تأثیری پیشگیرانه داشته باشد و مقاومت بدن را افزایش دهد. در صورت مبتلا بودن به سرماخوردگی پیشنهاد می گردد که از رفتن به سونا اجتناب شود. تصور اینکه از طریق عرق کردن بدن ویروس ها هم از بدن خارج می شوند، تصوری نادرست است.در واقع شیر گرم با عسل برای تسکین گلودرد بسیار مفید است.لازم به ذکر است که درصورتی که حس می کنید ناحیه حلق و گلویتان خشک و گرفته است، نوشیدنی های داغ می توانند اثری تسکین بخش داشته باشند. غرغره کردن با آب نمک و چای بابونه که دمای ولرم دارند نیز بسیار مفیدخواهد بود.

کوگول موگول

ریشه این درمان در روسیه و اوکراین است، برخلاف اسمش این معجون ترکیب ساده ای دارد.یک لیوان را تا نیمه از شیر گرم پر کنید، سپس یک زرده تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عسل یا شکر به آن اضافه کنید.این معجون می تواند علائمی مثل احتقان، بدن درد، تب و گلودرد را کاهش داده یا برطرف کند. طب مدرن هم نشان داده ترکیباتی در عسل، شیر و زرده تخم مرغ وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با التهاب می جنگد.به نظر می رسد پروتئین های موجود در زرده تخم مرغ از التهاب بافت گلو و بینی می کاهد.در ضمن ترکیب ال تریپتوفان موجود در شیر گرم باعث احساس بهبود در فردی که ضعف دارد می شود و به بهتر خوابیدن فرد و در نتیجه احساس بهتر شدن او کمک می کند.

درمان سرماخوردگی با دود اکلیل کوهی

مردم نواحی غرب چین در خانه فردی که دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده است، بوته های خشک شده گیاهان اکلیل کوهی و نوعی از اسطوخودوس وحشی را آتش می زنند.آنها اعتقاد دارند که این گیاهان خاصیت ضدمیکروبی دارند و چینی ها معتقدند که دود این گیاهان مانع از گسترش و انتقال میکروب های عامل این بیماری به سایر افراد خانه می شود.چینی ها گیاه اکلیل کوهی را دارای خواص ضدعفونی کننده می دانند و حتی از آن در طب سوزنی هم استفاده می کنند اما خب طب مدرن می گوید که هرگونه محرکی از جمله دود برای فردی که سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد مضر است و می تواند ریه فرد را تحریک کند و انسداد شدیدتر مجاری هوایی را موجب شود.

درمان سرماخوردگی با مصرف سیر

سیر مصرف کنید اگر سرما خورده‎اید، باید بوی بد سیر را فراموش کنید و از آن بیشتر استفاده کنید. سیر حاوی آلیسین فعال است که مبارزه با باکتری و عفونت را بر عهده دارد. اثر سیر خام بیشتر است ولی می‎توانید آن را با سبزیجات تف بدهید، یا به سوپ و یا خوراک‎های دریایی و مرغ اضافه کنید.

درمان سرماخوردگی با ورزش

از ورزش خود‎داری کنید با ترک ورزش در طول دوره بیماری، زودتر خوب می‎شوید. یا اینکه حد‎اقل سعی کنید حرکات ورزشی را کند‎تر انجام دهید: مثلا به جای دویدن، راه بروید. چون تمرینات سنگین بیشتر از همیشه انرژی شما را تحلیل می‎برد.

درمان سرماخوردگی با استفاده از اسپری

از اسپری استفاده کنید به محض احساس کردن اولین علایم سرما‎خوردگی، به‌عنوان پیشگیری می‎توانید از اسپری بینی استفاده کنید. در اسپری هیچ داروی خاصی وجود ندارد، بلکه فقط مثل مانعی رفتار می‎کند که جلوی پیشروی ویروس‌ها را می‎گیرد.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

روغن ضد سینه پهلو چیست

قرن ها قبل، مردم جنوب اروپا روغن حیوانی را روی گوش های دردناک افراد سرماخورده می گذاشتند و معتقد بودند که این روغن درد گوش را کم می کند.بومیان آفریقا اما روغن حیوانی را با موم شمع ها مخلوط می کردند و این مخلوط را روی سینه فرد بیمار می گذاشتند.مردم ساکن تگزاس این 2 شیوه را در هم آمیختند، یعنی روغن حیوانی و موم را با عصاره درخت کاکتوس مخلوط کرده و این مخلوط را گرم می کردند و روی سینه فرد سرماخورده می مالیدند و روی آن پارچه تمیزی می بستند و معتقد بودند که این ترکیب مانع از بروز بیماری سینه پهلو در فرد سرماخورده می شود اما خب هیچ تحقیق علمی ای در این مورد انجام نشده است.

سوپ برای سرماخوردگی

خیلی از مردم مناطق مختلف جهان برای بهبود سرماخوردگی سراغ سوپ مرغ می روند که معروف است به «درمان مادربزرگ ها» اما هنگ کنگی ها برای درمان آنفلوآنزا سراغ یک سوپ عجیب و غریب می روند، یعنی سوپ مارمولک! این سوپ از ترکیب آب، گوجه فرنگی، گوشت مارمولک و سبزیجات تازه پخته می شود.هیچ تحقیق علمی در مورد تاثیرگذاری چنین سوپی صورت نگرفته اما به هر حال هر سوپ گرمی با آب داغ و سبزیجات می تواند باعث بهبود حال عمومی، کاهش سرفه و نرم شدن خلط شود.

نگذار پاهایت سرما بخورند

جوراب بپوش

در شمال کانادا و نواحی نزدیک قطب، افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند پاهایشان را در آب گرم می گذارند و سپس یک یا دو جفت جوراب می پوشند.البته برخی هم اینگونه این کار را انجام می دهند که یک جفت جوراب گذاشته شده در آب سرد را به پا می کنند و روی آن جوراب خشک می پوشند.تئوری پشت این شیوه درمانی عجیب این است که جوراب گذاشته شده در آب سرد می تواند مثل پاشویه باعث کاهش تب شود و سپس پوشیدن جوراب خشک موجب گرم تر شدن پا و افزایش جریان خون آن می شود که می تواند به بهبود بیماری بینجامد.اما شاید هم بتوان به شوخی گفت که ترکیب سرما، گرما، جوراب و دراز کشیدن روی تخت می تواند باعث شود که شما سرماخوردگی را فراموش کرده و خود به خود حس کنید که بهتر شده اید.

جوراب کثیف حال شما را خوب می کند؟

درمان های جورابی فقط مربوط به کانادایی ها و اسکیموها نمی شود، بلکه بومیان اسکاتلند هم یک درمان جالب جورابی دارند.اسکاتلندی ها جوراب استفاده شده و پوشیده شده خود را به چربی گوشت یا چربی پوست مرغ آغشته می کردند و روی سینه فردی که دچار سرماخوردگی شدید شده بود می گذاشتند و اعتقاد داشتند این کار حال او را بهتر می کند اما خب واقعیت این است که به نظر نمی رسد چنین شیوه درمانی ای بتواند باعث بهبود حال بیمار شود و حتی یک جوراب کثیف با بوی نه چندان مطلوب شاید حال فرد بیمار را بدتر کند.

درمان سرماخوردگی با مصرف آب

وقتی بدن ما با سرماخوردگی مبارزه می کند نوشیدن مایعات خیلی اهمیت دارد و به بدن ما خیلی کمک می کند. بنابراین حداقل ۶ لیوان در روز آب بخورید . علاوه بر آب ، از آب میوه ها و آب سبزیجات طبیعی و شیرین نشده نیز می توانید استفاده کنید اما از مصرف نوشیدنیهایی مثل قهوه ، چای سیاه غلیظ و سودا خودداری کنید. زیرا این نوشیدنیها به جای آنکه به بدن شما آبرسانی کنند ، آب بدن شما را کم می کنند. نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می کند که سموم و مواد زائد را سریعتر دفع کند و باعث می شود که خون و سلولهای شما به خوبی کار کنند.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

ترشی و مربا برای سرماخوردگی

ژاپنی ها عاشق ترشی هستند، جالب است که برخلاف ایرانی ها آنها معتقدند برای بهبود سرماخوردگی، ترشی به خصوص ترشی آلو و گوجه وحشی خوب است و باعث زودتر خوب شدن فرد سرماخورده می شود. ژاپنی ها ترشی ای دارند که خودشان آن را «اوموبوشی» می نامند و ترکیبی از ترشی آلو، گوجه وحشی، زالزالک و سبزیجات محلی است و معتقدند این ترشی می تواند حال فرد سرماخورده را خوب کند اما در جنوب ژاپن برعکس شمال آن مردم معتقدند درست است که اوموبوشی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند اما برای فرد سرماخورده مناسب نیست و بهتر است افرادی که می خواهند سریع تر از این بیماری بهبود یابند مربای آلو و گوجه وحشی بخورند، نه ترشی آنها را.

درمان مفید ایرانی سرماخوردگی

شلغم ماده غذایی مفیدی است زیرا منبعی غنی از ویتامین C و انواع ویتامین های خانواده B است اما ایرانی ها قرن هاست که از شلغم پخته شده به عنوان درمان سرماخوردگی به خصوص برای افرادی که دچار سرفه هستند، استفاده می کنند.برخی مطالعات محدود در ایران نشان داده شلغم می تواند مثل اکسپکتورانت عمل کند و باعث رقیق و شکسته شدن خلط سینه و راحت تر سرفه کردن شود اما هنوز مطالعات گسترده و کاملی در این مورد انجام نگرفته است.

درمان سرماخوردگی با مصرف مواد مغذی

وقتی بدن شما با سرماخوردگی مبارزه می کند برای اینکه قوی باقی بماند و بتواند درمقابل این بیماری از خود دفاع کند ، به انرژی و غذای مقوی احتیاج دارد.از خوردن غذاهای سرخ شده ، شور ، چرب و شیرین خودداری کنید در عوض از غذاهایی استفاده کنید که سبک و مغذی باشند و هضم آن ها برای بدن آسانتر باشد. برای مثال میوه ها ، سبزیجات ، غلات و پروتئینهای بدون چربی که سرشار از مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند برای بدن بیمار بسیار مفید ند. غذاهای آبدار به درمان سرماخوردگی خیلی کمک می کنند. برای مثال سوپ مرغ با رشته فرنگی برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس ها را بطور موقتی تسریع می کند و در نتیجه منجر به تسکین احتقاق(گرفتگی بینی ) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می شود.

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

علائم و نشانه های سرماخوردگی

متداول‌ترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودرد است و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد، و بی‌اشتهایی. گلودرد تقریباً در ۴۰٪ افراد و سرفه تقریباً در ۵۰٪ افراد بروز می‌کند، سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی معمولاً خشک و پشت سر هم هستند.نیمی از موارد درد عضلانی رخ می‌دهد. تب در بزرگسالان غیرمعمول، اما در نوزادان و کودکان رایج است و ممکن است تب خفیفی تا ۳۸٫۹ درجه مشاهده شود. بعضی از ویروس‌هایی که موجب سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است بدون علامت باشند. رنگ خلط سینه یا ترشحات بینی ممکن است بی‌رنگ یا زرد یا سبز باشد و اینکه آیا عفونت ناشی از باکتری بوده‌است یا ویروس را مشخص نمی‌کند.

علل سرماخوردگی

راینو ویروس ها شایع ترین عامل بشمار می روند که شدیداً هم قابل سرایت می باشند . راه ورود ویروس به بدن ، دهان یا بینی است اما در این بین دست ها هم نقش مهمی ایفا می کنند . ویروس ها به دنبال سرفه ، عطسه و یا حتی حرف زدن در هوا پخش می شوند . اما از طریق تماس دست ها با اشیائی که قبلاً دست های آلوده به ویروس با آن در تماس بوده ( مانند : گوشی تلفن ، لیوان ، حوله … ) نیز قابل انتقال است . به دنبال تماس دست های آلوده با چشم ها ٬ دهان یا بینی عفونت سرماخوردگی انتقال می یابد .

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

تشخیص سرماخوردگی

تفاوت بین عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی به‌طور کلی بستگی به محلی که علائم بروز می‌کند دارد. تأثیر سرماخوردگی عمدتاً بر روی بینی، فارنژیت بر روی گلو و برونشیت بر روی ریه‌ها می‌باشد. در نوزادان یا افراد بسیار مسن، سرماخوردگی می‌تواند باعث گسترش عفونت‌های سینه مانند برونشیت شده و حتی منجر به مرگ شود. سرماخوردگی غالباً به عنوان التهاب بینی تعریف می‌شود و ممکن است شامل مقداری التهاب گلو نیز باشد. تشخیص معمولاً توسط خود فرد انجام می‌شود. جداکردن عامل حقیقی ویروسی درگیر به ندرت انجام می‌شود، و به‌طور کلی شناسایی نوع ویروس از طریق علائم ممکن نیست. سرفه ناشی از سرماخوردگی در مقایسه با سرفه ناشی از آنفلوآنزا ملایم‌تر است. اگرچه وجود تب و سرفه در بزرگسالان احتمال بیشتری از آنفلوآنزا را نشان می‌دهد، با این حال شباهت بسیار زیادی میان علائم این دو وجود دارد. تشخیص بیماری سرماخوردگی از آنفلوآنزا بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوآنزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی‌های شدید هم به همان شکل است. آلرژی به گرده گیاهان نیز می‌تواند موجب آبریزش بینی شده که مشابه سرماخوردگی است. معمولاً آبریزش بینی ناشی از آلرژی زمان بیشتری به طول می‌انجامد. همچنین بعضی افراد با قرار گرفتن در هوای سرد دچار آبریزش بینی می‌شوند که آن را نمی‌توان جزء علائم سرماخوردگی دانست. با بالا رفتن سن، دستگاه ایمنی بدن قدرتمندتر شده و با هر ابتلا به سرماخوردگی، پادتن مخصوص آن تولید می‌شود و در نتیجه بزرگسالان کمتر از خردسالان دچار سرماخوردگی می‌شوند. همچنین بزرگسالان در مقابل ویروسی که خردسالان به آن مبتلا می‌شوند، مصونیت بیشتری دارند. تولید پادتنها حداقل دو هفته پس از ابتلا به عفونت انجام می‌شود و پس از سه یا چهار هفته به حداکثر میزان خود می‌رسد. پادتنها باعث درمان بیماری نمی‌شوند، بلکه مانع ابتلای مجدد به یک ویروس خاص می‌شوند، از طرفی در مقابل ویروس‌های دیگر نمی‌توانند از بدن محافظت کنند و از آنجا که بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف باعث بیماری سرماخوردگی می‌شوند، یک فرد ممکن است در طول عمر خود هر سال چندین بار دچار سرماخوردگی شود که هر کدام از آن‌ها متعلق به یک نوع ویروس هستند. در صورتی که دستگاه ایمنی بدن نسبت به یک نوع ویروس ایمن شود، به هر گونه عفونتی که مربوط به ویروس مشابه آن باشد، بر اساس حافظه قبلی ذخیره شده در سلول‌ها سریعاً پاسخ نشان می‌دهد و نسبت به آن ایمن خواهد بود.

عوامل زمینه ساز سرماخوردگی چیست

خردسالان و کودکان در سنین قبل از دبستان بسیار مستعد ابتلا به سرما خوردگی می باشند زیرا هنوز به اکثر ویروس های سرماخوردگی مقاومت پیدا نکرده اند . بعلاوه کودکان اکثر اوقات خود را در جمع سایر کودکان می گذرانند و در خصوص شستن دست های خود و مراقبت دهانی هنگام عطسه و سرفه کمتر توجه دارند . با افزایش سن نسبت به بسیاری از ویروس ها ی سرماخوردگی مقاومت ایجاد می شود و بنابراین شیوع ابتلا به سرماخوردگی به تدریج و با افزایش سن کاهش می یابد . در بزرگسالان ضعیف شدن سیستم ایمنی به هر دلیل و یا وجود آلرژی ها می تواند یک عامل زمینه ساز ابتلا به سرماخوردگی به شمار رود . بروز سرماخوردگی در پائیز و زمستان بیشتر است که علت آن تجمع بیشتر دانش آموزان در کلاس های درس و از طرف دیگر خانه نشینی بیشتر در این فصول است . در مناطقی که فصل زمستان ندارند سرماخوردگی در فصول بارانی شایعتر است .

عوارض سرماخوردگی

عفونت حاد گوش میانی : این عارضه خصوصاً در اطفال شایع است و به دنبال ترشح باکتری یا ویروس از ورای پرده ی گوش رخ می دهد . علائم بصورت گوش درد ، ترشحات سبز یا زرد رنگ از بینی و برگشت تب پس از یک بهبودی نسبی از سرماخوردگی می باشد . ممکن است بیقراری هم وجود داشته باشد . خس خس سینه : در بیماران آسمی سرماخوردگی می تواند باعث ایجاد خس خس سینه شود . سینوزیت سایر عفونت های ثانویه مثل گلو درد چرکی ، سینه پهلو ، برونشیت در بزرگسالان و خروسک در اطفال . بروز هر کدام از عوارض فوق نیازمند مراجعه به پزشک جهت درمان است .

سرماخوردگی , سرماخوردگی کلیه , سرماخوردگی ویروسی , سرماخوردگی بزرگسالان , درمان سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی

تنها راه مؤثر برای پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری فیزیکی از پخش شدن ویروس است. این کار عمدتاً شامل شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک‌های صورت می‌شود. در محیط‌های درمانی، روپوش و دستکش یکبار مصرف نیز استفاده می‌شود. انجام کارهایی مانند قرنطینه کردن افراد امکان‌پذیر نیست، زیرا بیماری بسیار همه‌گیر است و نمی‌توان علائم آن را به‌طور قطعی به این بیماری نسبت داد. از آنجا که این بیماری از طریق ویروس‌های فراوانی به وجود می‌آید و ویروس‌ها دستخوش تغییرات سریع هستند، واکسیناسیون کاری دشوار است، و ایجاد واکسنی که به گونه‌ای فراگیر مؤثر باشد، بسیار نامحتمل است. شست‌وشوی مرتب دست‌ها احتمال انتقال ویروس‌های سرماخوردگی را مخصوصاً در کودکان کاهش می‌دهد. اینکه آیا استفاده از داروهای ضدویروس یا پادزیست همراه با شست‌وشوی دست‌ها، مزیت خاصی دارد یا خیر نامشخص است. استفاده از ماسک‌های صورت در نزدیکی افراد مبتلا می‌تواند مفید باشد، اما در مورد فاصله اجتماعی بیشتر مدارک کافی موجود نیست. استفاده از مکمل روی در کاهش تعداد سرماخوردگی‌هایی که یک فرد دچار می‌شود، می‌تواند مؤثر باشد. استفاده روزمره از مکمل ویتامین ث خطر شدت سرماخوردگی را کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند مدت زمان آن را کوتاه‌تر کند. ورزش سنگین برای سرماخوردگی توصیه نمی‌شود و می‌تواند برای آن مضر هم باشد، اما ورزش در حد ملایم (مانند پیاده‌روی) مضر نبوده و می‌تواند در کاهش علائم بیماری نیز مفید باشد.

سرماخوردگی و مراجعه به پزشک

تب بالای ۳۹ درجه

تب بالا همراه با خستگی یا بدن درد

تب بالا همراه تعریق و لرز یا سرفه ، همراه خلط رنگی

وقتی که با گذشت زمان علائم به جای بهتر شدن بدتر شوند یا بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد

اطفال معمولاً در طی سرماخوردگی نسبت به بزرگسالان بدحال ترند و دچار عوارضی مانند عفونت گوش ها می شوند .

اطفال را در صورت وجود هر یک از علائم زیر باید نزد پزشک برد

تب بالای ۳۹ درجه ، وجود لرز یا تعریق

تبی که بیشتر از ۳ روز طول بکشد

وجود استفراغ یا درد شکم

خواب آلودگی غیر متعارف

سر درد شدید

وجود تنفس مشکل

گریه مداوم

گوش درد و سرفه مداوم

بیشتر بخوانید : ذات الریهسرفهآنفولانزاگلودردسیاه سرفه

گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون ,گوشت بوقلمون سرده یا گرم,گوشت بوقلمون قیمت,گوشت بوقلمون در بارداری,گوشت بوقلمون برای زنان باردار,گوشت بوقلمون برای نوزاد,گوشت بوقلمون سرد یا گرم,گوشت بوقلمون در طب سنتی,گوشت بوقلمون برای کودکان,گوشت بوقلمون چه خاصیتی دارد,گوشت بوقلمون سرده یا گرمه

گوشت بوقلمون

توضیحاتی در مورد گوشت بوقلمون

یکی از انواع پرندگان بوقلمون میباشد که گونهٔ بزرگی به حساب می آید.بوقلمون از راسته Galliformes(ماکیان سانان)،از جنس Meleagris(ملیگریس) و بومی آمریکای شمالی است.گوشت بوقلمون از ویتامین A بهره می برد و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری را ایفا میکند.پیشنهاد میشود که سالمندان و کودکان در فصل زمستان گوشت بوقلمون مصرف نمایند.گوشت بوقلمون (انگلیسی: Turkey meat)، یا خوراک بوقلمون، غذایی محبوب در بسیار از کشورهای جهان است. این غذا در مراسم‌هایی چون روز شکرگزاری، کریسمس و شب سال نو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. 

مشخصات گوشت بوقلمون

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن که اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری را دارد. افزایش حجم توده گوشت قسمت‌های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات کمتر نسبت به گوشت‌های مشابه ویژگی برجسته بوقلمون است.

ارزش غذایی گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه‌ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و به دلیل داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A، B1، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود.

ویژگی های گوشت بوقلمون

یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A و نقش مهم تقویت سیستم ایمنی آن است که بویژه در فصل سرما، مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.

خواص گوشت بوقلمون

در صورتی که نمی خواهید دچار بیماریهای سرطان سینه، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریک، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنید. 1. طبق آزمایشات انجام شده فسفر موجود در بوقلمون چهار برابر میگو می باشد که یک غذای دریایی است همچنین بهتر است که بدانید 80% عامل تشکیل کلسیم در استخوان های بدن فسفر می باشد و میزان فسفر در بوقلمون 238mg/100g می باشد. 2. پروتئین موجود در بوقلمون 81/28 بیشتر از هر گوشتی است؟ 3. آیا می دانستید بوقلمون فاقد اوره و اسید اوریک نسبت به گوشت های دیگر است که طبق تحقیقات انجام شده اسید اوریک یکی از عوامل سکته مغزی می باشد؟ 4. آیا می دانستید گوشت بوقلمون به علت عدم وجود چربی میان بافتی حجم گوشت در هنگام پخت بعکس گوشت مرغ گوساله/ گوسفند و … کم نمی شودو در نهایت مرغ بعد از پختن 55%، گوشت 60% و بوقلمون 85% گوشت پخته به دست می آید؟ 5. آیا می دانستید بوقلمون دارای انواع ویتامین B از جمله B1/B3/B6/B12 به میزان 7.7mg/100gr است و برای جلوگیری از افسردگی و بیماری MS و از بین بردن کم خونی مؤثر است. 6. آیا می دانستید در بوقلمون مقدار زیادی امگا 3 وجود دارد که باعث باز شدن مجاری عروق بدن و پائین آورنده کلسترول می شود و از مزمن شدن بیماری ها جلوگیری می کند. 7. آیا می دانستید اسیدهای آمینه ای به نام تریپتوفان 35mg/100g می باشد که در بدن تبدیل به پروتئین می شود که عامل شادابی است. اسیدهای آمینه در مرمت سلول های ماهیچه ای و اندام بدن، ناخن، پوست، مو و غدد ترشحی نقش بسیار بسزایی دارد و برای ورزشکاران بسیار مفید می باشد. 8. در بوقلمون کلسیم 98mg/100g و برای کلیه افراد بخصوص خانم ها بسیار مفید است و همچنین کلسیم باعث کاهش کلسترول و فشار خون می شود؟ 9. آیا می دانستید که چربی و کلسترول موجود در بوقلمون کمترین چربی و کلسترول نسبت به گوشت گوساله/ گوسفند مرغ و سایر گوشت هاست یعنی تا دیگر گوشت هاست. 10. آیا می دانستید پتاسیم موجود در بوقلمون 935mg/100g بیشترین پتاسیم در تمام گوشتها است؟ پتاسیم ضد سرطان است و برای جلوگیری از سرطان سینه در خانم ها بسیار مؤثر بوده همچنین در ساختمان قلب و ماهیچه ها و خون نقش مهمی دارد، وجود آن عامل مهمی برای بسته نشدن سرخرگها و مشکلات وریدی است همچنین پتاسیم در کاهش کلسترول نقش مهمی دارد. پادرد عمدتاً نتیجه کمبود پتاسیم و منیزم بدن، اسپاسم ماهیچه انسداد و تنگ شدن سرخرگ، مشکلات وریدی تأثیر سوء دیابت روی عضلات، اعصاب پا، رگ گرفتگی و … تورم مفاصل است. استفاده از گوشت بوقلمون در خانواده به معنی بالا رفتن فرهنگ مصرف خانواده می باشد. 11. آیا می دانستید 45mg/100g سلنیوم در بوقلمون چه اهمیتی دارد؟ سلنیوم همراه با کلسیم، پتاسیم و ویتامین B6-C-D و روی که همگی در گوشت بوقلمون است ضد کلیه سرطان ها بخصوص سرطان پروستات و سینه می باشد. سلنیوم تنظیم متابولیسم را به عهده دارد و برای از بین بردن سلول های غیر نرمال مؤثر بوده و اگر گوشت بوقلمون با قارچ و گوجه فرنگی میل شود خاصیت ضد سرطانی آن افزایش پیدا می کند. 12. آیا می دانستید میزان سدیم 33mg/100g در گوشت بوقلمون می باشد از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و باعث تنظیم فشار خون می شود و همچنین سدیم عامل جذب کلسیم و فسفر در بدن می باشد؟ 13. آیا می دانستید روی در بوقلمون 63mg/100g بوده و روی باعث رشد خردسالان می شود ضد سرماخوردگی است و به ساختن DNA و هورمون مردانه در بدن کمک می کند و همچنین روی باعث تنظیم سن بلوغ در افراد می شود. 14. و بالاخره آیا می دانستید بوقلمون دارای ماده ای به نام COQ 10 (اکسیر جوانی) می باشد که برای جلوگیری از پیری زودرس مفید است. پس بی جهت نیست طبق تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در روزنامه خبر مورخه 28/2/87 گوشت بوقلمون گوشت معجزه گر حتی بهتر از ماهی معرفی شده است.

گوشت بوقلمون و افراد مبتلا به چربی خون بالا

گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی کمی دارد و در هر 100 گرم آن تنها یک گرم چربی موجود است. تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده کنند.

گوشت بوقلمون و افسردگی

بد نیست بدانید گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو دارد. این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین کمک کرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود. ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام “سروتونین” از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود. لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود. در یک بررسی، به 15 خانمی که سابقه ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، 10تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد.

گوشت بوقلمون در بارداری

مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیک مورد نیاز روزانه را تامین کرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.

گوشت بوقلمون و بیماری ام‌اس

اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند علائم بیماری ام‌اس را کاهش دهد، نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‌خوابی مزمن می‌شود. این گوشت اگر فاقد مواد هورمونی باشد، می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان در حد مطلوب نگه داشته و منجر به افزایش عملکرد جنسی و افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و از پوکی استخوان جلوگیری کند. بوقلمون‌ها به دلیل پاهای فعال در ناحیه ران‌ها دارای رگ‌های خونی بسیاری هستند. این رگ‌ها حاوی هموگلوبین‌های حاوی آهن هستند که اکسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رسانند. بنابراین هرچه رنگ ماهیچه ران‌ تیره‌تر باشد مصرف آن برای کسانی که کمبود آهن دارند مفیدتر است. اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری کرده و با کمک به عملکرد کبد، سموم بدن را دفع نماید.

گوشت بوقلمون و بیماران مبتلا به سنگ کلیه

گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. بنابراین بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی باید در مصرف آن محتاط باشند. این گوشت به دلیل حاوی بودن اسید آمینه پورین در مبتلایان به نقرس باید به میزان بسیار کم‌مصرف شود.

بوقلمون چیست

بوقَلَمون، گونهٔ بزرگی از پرندگان است که از سردهٔ (جنس) ملیگریس (Meleagris) و بومی آمریکای شمالی می‌باشد. بوقلمون‌ها در راسته ماکیان‌سانان (Galliformes) قرار دارند. بوقلمون‌ها با یک ریش گوشتی که از زیر نوک آویزان است و با یک برآمدگی گوشتی که از بالای نوک آویزان است و اسنود (snood) نامیده می‌شود، متمایز می‌گردنند. با طول بالی از ۱٫۵ تا ۱٫۸ متر، بوقلمون‌ها بزرگ‌ترین پرندگان جنگل‌های محل زندگی خود هستند. همچون بسیاری از دیگر گونه‌های راستهٔ ماکیان‌سانان، بوقلمون نر بزرگ‌تر و رنگارنگ‌تر از بوقلمون ماده است.

گوشت بوقلمون در ایران

بر اساس داده‌های ایسنا، متوسط مصرف گوشت بوقلمون در اروپا را ۱۱ برابر ایران عنوان کرده است

خرید گوشت بوقلمون

به دنبال قسمت هایی از بوقلمون باشید که فرم سفتی دارند، گوشتالو به نظر می‌رسند و سینه گردی دارند. چه یک بوقلمون کامل خریداری می‌کنید و چه قسمت هایی از آن را، آرام فشار دهید، باید گوشت آن انعطاف‌پذیر بوده و بو ندهد. اگر پوست داشته باشد، رنگ آن باید سفید و سالم باشد، بدون برش یا لک کبود. اگر از تاریخ انقضاء آن گذشته خریداری نکنید. اگر بوقلمون یخ زده می‌خرید، مطمئن شوید که یخ زده و سفت باشد و یخ آن آب نشده باشد. علاوه بر آن، از خرید بوقلمون‌های یخ زده‌ای که در بسته‌های آنها مایع یخ‌زده وجود دارد خودداری کنید زیرا ممکن است که یخ آن آب شده و دوباره فریز شده باشد. در صورت امکان، بوقلمونی بخرید که به صورت طبیعی پرورش یافته باشد زیرا این روشهای پرورش بوقلمون هر دو انسانی بوده و بوقلمون‌هایی تولید می‌کنند که برای سلامتی شما بهترند. بوقلمونهای طبیعی ،از غذای طبیعی استفاده کرده و بدون استفاده از هورمونها و آنتی بیوتیک پرورش یافته اند. به جای اینکه سینه بوقلمون بدون پوست از فروشگاه خریداری کنید تا یک جوجه با کمترین چربی برای خودتان تهیه کنید ،سینه بوقلمونی بخرید که پوست داشته و دست نخورده باشد و پس از پخت پوست آنرا بکنید. در اینصورت بدون اینکه چربی خاصی به آن اضافه کنید ،تازگی ،رنگ، بو و عطر جوجه خود را افزایش میدهید. بوقلمون باید در سردترین قسمت یخچال نگهداری شود (معمولادرانتها در قسمت عقب).

عوارض و مضرات گوشت بوقلمون

1- گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند. 2- گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند. 3- بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند. 4- تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد. لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید. همچنین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت روشن‏تر آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : گوشت جوجه تیغی ♥ گوشت شترمرغ ♥ گوشت خروس ♥ گوشت گنجشکگوشت مرغ

تبخال

تبخال

تبخال لب ,تبخال لب در دوران بارداری,تبخال لب و ایدز,تبخال لب درمان,تبخال لب در بارداری,تبخال لب در حاملگی,تبخال لب در کودکان,تبخال لب و درمان,تبخال لب چیست,تبخال تناسلی,تبخال تناسلی عکس,تبخال تناسلی مردان,تبخال تناسلی در زنان,تبخال تناسلی در مردان,تبخال تناسلی و بارداری,تبخال تناسلی در دهان,تبخال تناسلی ویکی,تبخال تناسلی لب,تبخال تناسلی درمان,تبخال دهان

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد تبخال صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد. تب خال یک بیماری ویروسی(هرپس سیمپلکس) است که مشخصه‌ی آن معمولاً دانه‌ی قرمز رنگ و تاول‌های کوچک است و بیشتر در ناحیه لب، لثه و یا در زبان بوجود می‌آید.سوزش و خارش نیز از علائم آن هستند و باید توجه داشت که لمس آن موجب انتقال ویروس می‌شود.عوامل بروز این بیماری؛ استرس، هیجان، مصرف بی‌رویه‌ی بعضی از خوراکی‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا، فشارهای روحی و روانی، قاعدگی، سوء تغذیه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید.درمانی برای این بیماری وجود ندارد و متخصصان فقط داروهای ضدویروسی (مثل آسیکلوویر) را تجویز می‌کنند که سرعت بهبودی آن بالا رود. نکته قابل توجه اینجاست که گاهی همین دارو موجب بروز حساسیت پوستی می‌شود.

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

اما بهتر است درمان آن از راه طب‌سنتی باشد. یکی از روش‌های درمان تب خال دهانی، شستن محل آن با عصاره جعفری و یا جوشانده‌ی ریشه‌ی گیاه جعفری است و بسیار موثر است. برگ زیتون نیز به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی که دارد می‌تواند بهترین داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های پوستی ویروسی مانند تبخال باشد.برای از بین بردن خارش آن نیز می‌توان از روغن گل راعی استفاده کرد. بصورتی که پنبه‌ای را به این روغن و یا اسانس بدون افزودنی آن آغشته کرده و روی محل تب خال گذاشته شود.با استفاده از روغن چای طبیعی نیز می‌توان از انتقال آن به سایر نقاط بدن جلوگیری کرد. به طوریکه باید آن را بدون افزودنی روی تب خال زد.بعلاوه می‌توان سیب پوست کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط و به مدت سه تا چهار روز میل کرد.گل همیشه بهار، گذاشتن یک حبه زیر به مدت ده دقیقه روی تب خال، گذاشتن گیاه اسطوخدوس به مدت یک هفته روی تب خال، مایعات خنک، بستنی، سیب‌زمینی، کاهش فشار عصبی و استرس و کمپرس یخ هم برای درمان این بیماری مفید است.

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

باید توجه کرد که مصرف خوراکی‌هایی مثل انواع شکلات، کاکائو، آجیل، گندم، عدس، بادام زمینی، انواع سس، غذاهای حاضری و سرخ کردنی، کره بادام زمینی و جو باعث تحریک بیماری تب خال می‌شود و باید از خوردن آن‌ها در هنگام ابتلا جلوگیری کرد. اگر تب خال روی بینی و در نواحی نزدیک به چشم بروز کرده باشد، تب خال بزرگ باشد و قرمزی آن دارای کانون‌های عفونی و چرکی باشد، فرد مبتلا با حالت افزایش حرارت بدن و تب و لرزه همراه باشد، بجای روطبت و ترشحات معمول سطحی چروک خورده داشت، با سردرد و دردهای عضلانی همراه باشد و یا اینکه ضایعات پوستی مثل تب خال در ناحیه تناسلی دیده شود، باید سریعاً به پزشک مراجعه و از هرگونه خوددرمانی پرهیز کرد.از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری شود.

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

افراد مبتلا جهت جلوگیری از انتشار و افراد سالم جهت جلوگیری از ابتلا، دستان خود را مرتب بشویند.تب‌ خال یا هرپس سیمپلکس(به انگلیسی: Herpes simplex) یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه‌تاول‌های ریز نمایان می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب‌خال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می‌گردد. برای تب‌خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می‌نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب‌خال از بین می‌رود اما هم‌چنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

تبخال لب خود را با این روش ها به طور طبیعی و سریع درمان کنید

درمان سریع تب خال لب راه و روش هایی دارد که با توجه به دلایل ایجاد تب خال باید انجام شوند تا به سرعت نتیجه آن ها ظاهر شود. بهترین و سریع ترین درمان تب خال بازهم در دل طبیعت نهفته است.

تبخال چیست و چرا ظاهر می شود؟

یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول های ریز نمایان می شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب خال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می گردد. برای تب خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب خال از بین می رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

درمان های طبیعی و سریع تبخال

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تب خال به ویژه تب خال دهانی است. شست و شوی تب خال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تب خال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است 3 قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در 2 لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تب خال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

روغن چای
استفاده از روغن چای تأثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تب خال به سایر قسمت های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان دارد.روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.این روغن به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تب خال، تأثیر زیادی روی از بین رفتن تب خال دارد.

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

تاثیر شگفت انگیز سیر بر درمان تبخال

سیر رنده شده

یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تب خال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید.سیر روند گسترش تب خال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

تاثیر مثیت روغن اسطوخودوس بر درمان تب خال

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

مصرف لبنیات
برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

درمان های دیگر
کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و ورم تب خال کمک کند، اما قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب بهبودی تب خال را به تأخیر می اندازد.استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را کوتاه نمی کند، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن مؤثر است.مراقبت نکردن و دست کاری کردن زخم ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شود. وی همچنین به ارائه راهکارهای درمانی این ضایعه پرداخت و اظهار کرد:پماد آسیکلویر و در مواردی استفاده از برخی کمپرس ها که روی تب خال قرار می گیرد، می تواند موجب تسریع در روند بهبودی شود.

درمان سریع تبخال لب

دلایل تبخال زدن و راه درمان تبخال

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

حتماً دیده اید که بعضی افراد تا دچار استرس و اضطراب می شوند یا تب می کنند فوراً گوشه لب شان زخمی ظاهر می شود که به آن تب خال می گویند. در واقع تب خال یا زخم سرد یکی از رایج ترین زخم هایی است که افراد بسیاری به طور روزمره با آن سدت به گریبان هستند. مشکلی که به صورت زخمی اغلب کوچک، دردناک و پر از مایع در گوشه دهان و روی لب خود را نشان داده و تا زمانی که دوره اش طی شود معمولاً برای فرد آزاردهنده است و مشکلاتی در زندگی روزمره او ایجاد می کند. اگر می خواهید بیشتر درباره این زخم شایع بدانید پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

چرا تبخال می زنیم؟

شاید بسیاری از مردم ندانند که تب خال یا به طور دقیق تر تب خال لب در اصل یک عفونت عود کننده ویروسی است بدین معنا که ویروسی در ابتدا وارد بدن شده و بعد هر چند وقت یک بار بیماری عود کرده و علائم آن بروز می کند. یکی از بهترین نمونه های بیماری های عفونی عود کننده همین تب خال لب است.بیماری تب خال به وسیله یکی از اعضای خانواده ویروسی هرپس ایجاد می شود. ویروس تب خال لب ۱HSV نام دارد و نوع دیگر این ویروس یعنی ۲HSV عامل ایجاد تب خال دستگاه تناسلی است که شباهت زیادی به همین زخم تب خال دهانی دارد. البته هر کدام از این ویروس ها می توانند به جای یکدیگر نیز باعث بروز تب خال شوند.بیماری تب خال یک بیماری مسری است و ویروس آن مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باید از شخص دیگری وارد بدن شود. در مورد تب خال هر گونه تماس با فردی که زخم تب خال روی صورتش وجود دارد (مثلاً روبوسی) می تواند باعث انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری شود. یکی دیگر از راه های شایع انتقال تب خال استفاده از لوازم غذاخوری، تیغ یا حوله دیگران است. نکته اینجاست که حتی در زمانی که تب خال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحاً دلمه بسته باز هم به شدت مسری است و می تواند باعث انتقال بیماری شود.

وقتی ویروس پنهان می شود

بعد از انتقال ویروس، علائمی شبیه یک سرماخوردگی شدید بروز می کند. بیمار دچار گلودرد شده و در برخی موارد بلع با اشکال روبرو می شود. در داخل دهان زخم هایی در ناحیه گونه و روی لثه ها ایجاد می شود که ملتهب و قرمز رنگ هستند. بیمار معمولاً دچار سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و تب است. این بیماری معمولاً خودبه خود و بدون بروز مشکلی حداکثر تا ۲ هفته بهبود می یابد. اما این همه ماجرا نیست.بعد از رفع علائم بیماری تب خال اولیه، ویروس تب خال در بدن باقی مانده و به طرف عقده های عصبی حرکت می کند. سپس ویروس در سلول های عصبی مستقر شده و اگر شرایط مناسب شود مجدداً فعالیت خود را این بار به شکلی خفیف تر از حالت اولیه ادامه می دهد. از اینجا به بعد است که زخم تب خال معروف بروز می کند.

چرا تبخال می زنیم؟

بعد از ابتلا به بیماری تب خال اولیه بسیاری از افراد مستعد تب خال ثانویه یا همان تب خال عود کننده لب می شوند. البته تعدادی از بیماران هم با وجود ابتلا به تب خال اولیه و سیستمیک هرگز دچار تب خال عود کننده نمی شوند. اغلب افراد به دنبال ضعف سیستم ایمنی دچار تب خال عود کننده می شوند. عواملی مثل تب، قاعدگی، استرس های روحی و جسمی، خستگی و قرارگیری بیش از حد در معرض نور آفتاب همه می توانند باعث عود تب خال شود.

تبخال چه علائمی دارد؟

اغلب شما با علائم تب خال دهانی آشنایی دارید. با این حال مرور آن خالی از فایده نیست. تب خال لب همان طور که از اسمش هم مشخص است، معمولاً همیشه در نقطه خاصی از لب و دهان ایجاد می شود. فرد یکی، ۲ روز قبل از آن نقطه یا به طور گسترده در اطراف دهان احساس خارش، سوزش یا گزگز می کند، سپس یک برجستگی کوچک پر از مایع شبیه یک جوش کوچک در لبه بیرونی لب روی پوست ظاهر می شود.البته ممکن است این برجستگی در اطراف بینی یا چانه یا گونه هم ایجاد شود. مایع درون این برجستگی به شدت عفونی و مملو از ویروس تب خال است. در صورت پاره شدن و رسیدن آن به بخش های دیگر پوست به راحتی ممکن است آن نواحی را نیز آلوده کرده و باعث ایجاد تب خال در آن مناطق نیز شود. بعد از چند روز برجستگی سوراخ شده و ترشح می کند.این حالت معمولاً در روز چهارم یا پنجم اتفاق می افتد و بیشترین احتمال آلودگی در سایر مناطق بدن یا سرایت به سایر افراد مربوط به همین مرحله است. در این مرحله گاهی بیمار دچار تب و برجستگی غدد لنفاوی زیر فک نیز می شود. سپس به مرور روی زخم اصطلاحاً دلمه می بندد و پوست جدید از زیر دلمه تشکیل می شود. بعد از گذشت چند روز این دلمه کنده شده و زخم بدون برجای گذاشتن اثری (بدون اسکار) ناپدید می شود.

تبخال و دندانپزشکی

انجام درمان های دندانپزشکی برای بیمارانی که دچار تب خال هستند ممنوع است و درمان باید تا زمان برطرف شدن زخم به تعویق بیفتد. علت این مسئله احتمال پخش شدن ویروس در هوا و آلوده کردن محیط و خود بیمار و کادر پزشکی است، بنابراین اگر تب خال می زنید وقتی به دندانپزشک مراجعه کردید این را ذکر کرده و به دندانپزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر دچار تب خال شدید و همان وقت قرار بود تحت درمان های دندانپزشکی قرار بگیرید حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

آژیر قرمز تبخال

تب خال اگرچه بیماری آزاردهنده ای است اما اصولاً خطرناک نیست و بدون بر جای گذاشتن اثری حداکثر تا ۲ هفته بهبود می یابد. اما اگر تب خال شما بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خوب نشده بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.همچنین کسانی که به هر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی هستند (مثل مبتلایان به ایدز، بیماری های خونی، بیمارانی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، مصرف کنندگان داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی است کورتون دریافت می کنند) بهتر است هنگام ابتلا به تبخال به پزشک مراجعه کنند چون این احتمال وجود دارد که ویروس ارگان های حیاتی بدن از قبیل ریه، کبد و مغز را درگیر کند. عفونت این اعضای بدن با ویروس تبخال می تواند مرگبار باشد.از سوی دیگر اگر بیماری تبخال بخش های دیگری از بدن را درگیر کرد و ترشحات آن به خصوص به چشم یا نوک انگشتان دست رسید و شما در این نواحی احساس سوزش و درد داشتید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر ویروس وارد چشم شود و در این ناحیه زخمی ایجاد کند به نابینایی منجر می شود.

پیشگیری و درمان تبخال

تبخال عود کننده لب از معدود بیماری هایی است که عملاً قابل پیشگیری نیست. اگر ویروس تبخال وارد بدن شما شود و زخم های عود کننده ایجاد کند در صورت وجود عوامل مستعد کننده، زخم تبخال به هر حال تشکیل می شود. در این حالت تنها راه کاهش علائم بیماری است. همه کسانی که تبخال می زنند با علائم هشداردهنده شروع بیماری آشنا هستند (سوزش و درد دور دهان یکی دو روز قبل از تبخال).پیشنهاد می شود وقتی این علائم ظاهر شد در ناحیه ایجاد زخم پماد ضد ویروسی آسیکلوویر بمالید. انواع متنوعی از این دارو به صورت پماد در داروخانه ها در دسترس است. استفاده مرتب از این پماد پیش از شروع زخم، علائم تبخال را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده و دوره بیماری را نیز کوتاه تر می کند. قرص هایی از ترکیبات این دارو نیز موجود است. جدا از داروهای ضد ویروسی گذاشتن یخ روی زخم در کاهش علائم تبخال موثر است.اما کسانی که ویروس تبخال در بدن شان وجود ندارد با رعایت بهداشت شخصی و عدم تماس با افرادی که تبخال دارند، می توانند از ابتلا به این ویروس درامان باشند. شستن مرتب دست ها به خصوص قبل از خوردن غذ و دست نزدن به چشم ها با دستان کثیف، پرهیز از استفاده از لوازم شخصی دیگران به خصوص کسانی که تبخال می زنند از دیگر عوامل پیشگیری از ابتلا به بیماری تبخال است.

نکته ای در مورد تبخال

از وازلین برای پوشش تبخال استفاده کنید. وازلین روی زخم رو چرب میکنه و علاوه بر سرعت بخشیدن به روند بهبود،از قرار گرفتن زخم در معرض گرد و غبار و باکتری ها جلوگیری میکنه و باعث میشه زخم دچار عفونت مجدد نشه.

تبخال , تبخال لب , تب خال دهنی , درمان تبخال , درمان سریع تب خال لب

در شرایطی که تبخال در ناحیه دهان، لب و لثه به وجود می‌آید درمان آن ساده‌تر و راحت‌تر از زمانی است که ویروس ناحیه تناسلی را به خود درگیر می‌کند. یکی از روش‌های درمان تبخال دهانی شست‌وشوی محل تبخال با عصاره یا جوشانده ریشه گیاه جعفری است. شست‌وشوی محل تبخال با این عصاره که یکی از طبیعی‌ترین داروهای ضدویروس هرپس است، موجب تسکین درد و افزایش سرعت درمان می‌شود. علاوه بر این افرادی که با جوشانده به دست آمده از ریشه جعفری محل تبخال و اطراف آن را شست‌وشو دهند از انتقال بیماری به بخش‌های دیگر لب، لثه و زبان پیشگیری می‌کنند

روغن طبیعی جوجوبا که حاوی ماده مغذی مانند ویتامین E و B کمپلکس است برای درمان زگیل، عفونت قارچی انگشتان پا و تبخال می تواند مفید باشد.

گذاشتن گیاه اسطوخدوس به مدت یک هفته روی تبخال، مایعات خنک، بستنی، سیب‌زمینی، کاهش فشار عصبی و استرس و کمپرس یخ هم برای درمان این بیماری مفید است.

عفونت‌های مکرر (مثل تبخال یا عفونت در ریه، مجاری ادرار، لثه یا ناحیه مقعد) می تواند از علائم سرطان خون باشد

بیشتر بخوانید : تب ♥ تب یونجه ♥ تب زرد ♥ تب و لرزتب کریمه کنگو

سرخجه

سرخجه

سرخجه ،سرخجه در بارداری،سرخجه در کودکان،سرخجه در بزرگسالان،سرخجه چیست،سرخجه در نوزادان،سرخجه نوزادان،سرخجه در دوران بارداری،سرخجه کودکان،سرخجه نوزاد،واکسن سرخجه در بارداری

سرخجه

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری سرخجه صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سرخجه (به انگلیسی: Rubella) یک بیماری ویروسی است که سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد زیرا تب بیمار بعد از ۳ روز قطع می‌شود. گاهی اوقات ضایعات پوستی آن شبیه سرخک یا مخملک تظاهر پیدا می‌کند.

سرخجه چیست؟

این بیماری یک بیماری تنفسی است که نسبتا خفیف، اما مسری است. از بعد از همگانی شدن تزریق واکسن MMR طبق برنامه واکسیناسیون کشوری در ایران، این بیماری کاهش چشمگیری یافته است. اما قبل از اینکه واکسن سرخجه در سال ۱۹۶۹ ساخته شود، این بیماری در بین بچه های دبستانی و پیش دبستانی بسیار شایع بوده و اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار دیده می شد. کودکی که به این بیماری مبتلا می شود دانه های پوستی یا بثورات شبیه به سرخک می زند و ممکن است تب خفیفی هم داشته باشد، اگر چه گاهی یک کودک می تواند بدون بروز هیچ علامتی هم به این بیماری مبتلا شده باشد. این بیماری را به نام سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز می شناسند، در حالیکه واقعا سرخک نیست و عامل آن ویروسی متفاوت از ویروس ایجاد کننده سرخک است.

آشنایی با سرخجه

این بیماری یکی از بیماری هایی است که با علایم قرمز شدن و دانه دانه شدن پوست و گاهی تب همراه است و احتمال سرایت آن به دیگری وجود دارد. این بیماری نیاز به زمان و مراقبت دارد تا درمان شود. داروی خاصی برای آن وجود ندارد. فقط ممکن است پزشک برای پایین آوردن تب به او دارو دهد. فقط اجازه ندهید او با کسی در تماس باشد با بیماری اش سرایت کند.

مفاهیم سرخجه

روبلا یک عفونت است که اغلب بر پوست و غدد لنفاوی تاثیر می گذارد و ناشی از ویروس این بیماری است (که با ویروسی که موجب سرخک می شود فرق دارد) و درمان خاصی ندارد. این بیماری به طور کلی در کودکان خفیف است اما ابتلا زنان باردار به این بیماری بسیار خطرناک است زیرا ممکن است سبب ایجاد علایم مادرزادی سرخچه در نوزادان شود. در صورتی که کودک شما تب دارد باید به پزشک مراجعه کنید. سرخجه اگر درمان نشود عوارض خطرناکی مانند اختلال رشد، آب مروارید، ناشنوایی، مشکلات قلب، نقص در دیگر اندام ها و عقب ماندگی ذهنی را ایجاد میکند.

سرخجه از کجا می آید

سرخچه یک بیماری ویروسی بسیار مسری است. این بیماری می تواند باعث ایجاد ناهنجاری های مادرزادی وخیم در جنین خانم های بارداری گردد که در 4-3 ماه اول بارداری به آن مبتلا شده اند. این بیماری در همه سنین دیده می شود، ولی در کودکان شایع تر است. واکسیناسیون علیه این بیماری باعث شده است تا تعداد موارد آن به طور قابل توجهی کاهش یابد. سرخجه، سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد، زیرا تب بیماری بعد از سه روز قطع می شود.

سرخجه در کودکان

بیماری سرخچه یکی از بیماری‌های ویروسی کودکان می‌باشد. مشخصات این بیماری پیدایش دانه‌هایی در پوست صورت و بدن است. شیرخواران به علت ایمنی مادری معمولاً تا ۶ ماهگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند سپس در هر سنی آمادگی دارند که به بیماری سرخجه مبتلا گردند.

سرخجه خفیف است یا خطرناک

علائم سرخچه کودکان چیست؟ سرخچه چیست؟ سرخچه یک بیماری تنفسی است که نسبتا خفیف، اما مسری است. از بعد از همگانی شدن تزریق واکسن MMR طبق برنامه واکسیناسیون کشوری در ایران، بیماری سرخجه کاهش چشمگیری یافته است. اما قبل از اینکه واکسن سرخجه در سال ۱۹۶۹ ساخته شود، سرخجه در بین بچه های دبستانی و پیش دبستانی بسیار شایع بوده و اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار دیده می شد. کودکی که به سرخچه مبتلا می شود دانه های پوستی یا بثورات شبیه به سرخک می زند و ممکن است تب خفیفی هم داشته باشد، اگر چه گاهی یک کودک می تواند بدون بروز هیچ علامتی هم به سرخجه مبتلا شده باشد. سرخجه را به نام سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز می شناسند، در حالیکه واقعا سرخک نیست و عامل آن ویروسی متفاوت از ویروس ایجاد کننده سرخک است. اگر سرخجه بیماری خفیفی است پس چرا خطرناک است؟ سرخجه بیماری خطرناکی برای کودکان و نوجوانان نیست. اما برای جنین قبل از تولد، بخصوص در سه ماه اول بارداری، بسیار خطرناک و آسیب زننده است. در حقیقت واکسن سرخجه اولین بار برای پیشگیری از ابتلا به سرخجه در دوران حاملگی برای زنانی که در سنین باروری قرار داشتند ساخته شد. ابتلا به سرخجه در یک خانم حامله، بخصوص در سه ماهه اول بارداری، تا ۸۵% منجر به بروز سندرم سرخجه مادرزادی یا congenital rubella syndrome (CRS) می شود. همچنین می تواند سبب سقط جنین، تولد زودرس و نقایص شدید مادرزادی در جنین مانند کری، کوری و نقایص دیگر در قلب و مغز شود. زنان حامله ای که در بچگی واکسن سرخجه را دریافت کرده اند، نسبت به این بیماری ایمن هستند در حالیکه آنها که به این بیماری در دوران بچگی مبتلا شده اند ممکن است نسبت به آن ایمن نشده باشند. بنابراین به خانمهایی که قصد حاملگی دارند توصیه می شود که یک تست از نظر میزان آنتی بادی و مقاومت بدنشان نسبت به بیماری سرخجه انجام دهند و اگر مشخص شد که نسبت به بیماری ایمن نیستند حداقل ۳ ماه قبل از حاملگی اقدام به واکسیانسیون نمایند. پیش از ساخته شدن واکسن بر علیه سرخجه و عمومی شدن استفاده از آن، اختلالات مادرزادی به علت سرخجه بسیار بیشتر از امروز دیده می شد.

نحوه سرایت ویروس سرخجه

ویروس این بیماری در ترشحات حلق ، دهان ، بینی و همچنین در مدفوع ، ادرار و خون کودکان مبتلا وجود دارد. این ویروس معمولاً ۷ روز قبل از پیدایش دانه‌ها و ۷ تا ۸ روز بعد از آن (مجموعاً ۱۵ روز) در بینی و حلق کودک مبتلا وجود دارد و به اطراف منتشر می‌شود بنابراین در این دوران مسری است. اگر کودک سالمی با کودک مبتلا به سرخجه تماس پیدا کند، ویروس سرخجه از راه دستگاه تنفس فوقانی او وارد می‌شود و در بدن او تکثیر می‌یابد و ۱۴ تا ۲۱ روز بعد علائم بیماری سرخجه در کودک ظاهر می‌شود.

نشانه های سرخجه

دانه‌های پوستی در سرخچه معمولاً در پشت گوش پدیدار می‌شوند و سپس به صورت و گردن و بقیه نقاط بدن گسترش میابد از نشانه‌های بالینی مشخص سرخجه التهاب غده‌های لنفاوی واقع در پشت گوش یا ناحیه پشت گردنی می‌باشد. کودک مبتلا به این بیماری ممکن است فاقد علامت باشد بیماری در بزرگسالان می‌تواند به صورت تب خفیف ۱ تا ۵ روزه، سردرد، بیقراری، ترشح خفیف بینی و التهاب ملتحمه بروز کند.

سرخجه مادرزادی

جنین‌هایی که در مراحل اول تشکیل مبتلا می‌شوند بیشتر از همه در معرض خطر مرگ داخل رحمی، سقط جنین خودبخود و ناهنجاریهای اندامهای مهم بدن هستند. این ناهنجاریها ممکن است شامل یک یا چند نوع از جمله: ناشنوایی، آب مروارید، کوچکی چشم، آب سیاه جنینی، کوچکی جمجمه، عقب‌ماندگی ذهنی، ارتباط بین سرخرگ ششی و آئورت، نقص دیواره بین بطنی یا دهلیز در قلب، ضایعات پوستی، بزرگی هم‌زمان کبد و طحال، یرقان، نقایص استخوانی باشد. وههچنین نداشتن تعادل در افراد می‌گردد.

تشخیص سرخجه

سرخچه در تشخیص افتراقی با بیماری‌های سرخک، مخملک و تعداد زیادی از عفونتهای پوستی و مونو نوکلئوز عفونی قرار می‌گیرد. تشخیص بالینی سرخجه در اغلب مواقع درست انجام نمی‌شود. در موارد حاد بیماری تنها با کمک آزمایشگاه می‌توان بیماری را تشخیص داد. تشخیص بیماری براساس افزایش آنتی‌بادی اختصاصی ضدویروس سرخجه در دوبار آزمایش تأیید می‌شود در فاصله ۱ تا ۲ هفته پس از ظهور ضایعات پوستی می‌توان ویروس را از ترشحات گلوی بیمار جدا کرد. خون، ادرار و مدفوع بیمار می‌تواند حاوی ویروس باشد. اما جداکردن ویروس بسیار وقت‌گیر بوده و به ۱۰ تا ۱۴ روز وقت احتیاج دارد. برای تشخیص سرخجه مادرزادی در نوزاد تازه متولد شده می‌توان خون بیمار را مورد آزمایش قرار داد در صورت وجود آنتی‌بادی اختصاصی ضدویروس سرخجه در یک نمونه خون می‌توان بیماری را تشخیص داد.

شیوع سرخجه

این بیماری در تمام نقاط دنیا از اجتماعات دور و مجزا شایع است. شیوع سرخجه در زمستان و بهار افزایش می‌یابد. انسان تنها مخزن این ویروس است.

نحوه سرایت سرخجه

سرخچه از طریق تماس با ترشحات بینی و گلوی افراد آلوده منتقل می‌شود. این بیماری به‌طور مستقیم از طریق قطره‌های آب دهان ضمن تماس مستقیم بیماران منتقل می‌شود. دوره نهفتگی بیماری بین ۱۴ تا ۱۷ روز می‌باشد و می‌تواند تا ۲۱ روز نیز متغیر باشد.

دوره سرایت سرخجه

این دوره از یک هفته قبل از بروز ضایعات پوستی شروع می‌شود و تا حداقل ۴ روز پس از آن ادامه می‌یابد. سرخجه یک بیماری به شدت مسری است. نوزادانی که مبتلا به سرخجه مادرزادی هستند ممکن است تا ماه‌ها بعد از تولد، ویروس را دفع کنند.

حساسیت به سرخجه

حساسیت به این بیماری در همه افراد عمومیت دارد. تنها نوزادان متولد شده از مادران ایمن تا مدتی می‌توانند ایمنی مادرزادی را حفظ کنند. در اثر آلودگی طبیعی به ویروس یا واکسیناسیون، ایمنی فعال در مقابل بیماری ایجاد می‌شود. ایمنی‌ای که بعد از عفونت طبیعی به وجود می‌آید، معمولاً همیشگی است و به‌نظر می‌رسد که برای تمام عمر باقی می‌ماند ولی ایمنی ناشی از واکسیناسیون، بستگی به میزان تماس با بیماری در مناطق اندمیک دارد.

پیشگیری از سرخجه

تزریق واکسن و ایمونوگلبولین. مردم باید نسبت به روش انتقال بیماری و ضرورت واکسیناسیون آشنا شوند. واکسیناسیون علیه بیماری سرخجه تزریق یک نوبت واکسن ویروس زنده ضعیف شده در ۹۸ تا ۹۹ درصد افراد حساس منجر به ایجاد آنتی‌بادی قابل توجه می‌شود.

کنترل سرخجه

تمام موارد ابتلا به سرخچه یا سرخچه جنینی باید به مقامات بهداشتی گزارش شود. گزارش سریع موارد مشکوک و بیماری وسیله‌ای برای اجرای اقدامات به موقع خواهد بود. این بیماری درمان اختصاصی ندارد؛ ولی در سال۱۹۵۲ در اروپا ریشه کن شد تمام موارد تأیید شده بیماری یا موارد مشکوک باید فوراً به مقامات بهداشتی گزارش شوند برای کنترل همه‌گیری لازم است که تمام تماسهای حساس واکسینه گردند. جامعه پزشکی و مردم باید از وجود همه‌گیری مطلع شوند تا بتوانند خانمهای حامله را مشخص کرده و آنها را محافظت کنند.

علائم سرخجه

اولین علامت بثورات خارش دار مخصوص سرخچه است که ابتدا در صورت، گردن و بعد در تمام بدن پدیدار می شود. دانه های سرخجه ممکن است به شکل نقاطی به رنگ صورتی یا قرمز کم رنگ به نظر آیند که بعدا می توانند با هم ترکیب شده و شبیه به یک لکه بزرگتر شوند. بطور معمول دو تا سه روز نیز این علائم به طول می انجامند. سایر علائم ممکن است بصورت تب خفیف (بین ۳۷.۷ تا ۳۸.۳ سانتیگراد) که می تواند ۲۴ ساعت طول بکشد گرفتگی یا آبریزش از بینی قرمزی و التهاب چشم ها و تورم و بزرگ شدن غدد لنفاوی در قاعده جمجمه، پشت گوش ها و پشت گردن باشند. بیشتر بچه های مبتلا به سرخچه به طور کامل و بدون عارضه از بیماری بهبود می یابند. بالغینی که سرخچه می گیرند ممکن است دچار عوارضی مثل آرتریت (التهاب مفاصل) و آنسفالیت (التهاب مغز) شوند

انتشار سرخجه

قدرت سرایت و انتشار سرخچه به اندازه سرخک و آبله مرغان نیست، اما کودکی که واکسن سرخچه نگرفته باشد در صورتی که از هوایی استنشاق نماید که به بزاق و ترشحات فرد مبتلا به سرخچه آلوده شده است (مثلا بواسطه عطسه و سرفه فرد بیمار)، می تواند به بیماری مبتلا شود. فرد بیمار یک هفته قبل از پیدایش دانه های سرخچه و یک هفته بعد از پیدایش آنها می تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد. بیشترین واگیری بیماری زمانی است که دانه ها بیررون ریخته باشند. اگر خانم حامله ای در مقابل سرخچه ایمن نشده است، باید از کودک مبتلا به سرخچه، حتی یک هفته بعد از ناپدید شدن دانه ها نیز دوری کند .

کودک مشکوک به سرخجه

از آنجا که بیماری سرخچه مسری است و باید به اطلاع مقامات بهداشت و سلامت رسیده شود، بنابراین بهتر است به پزشک کودکتان اطلاع دهید. به علاوه سرخچه ممکن است با سرخک و مخملک اشتباه گرفته شود، معاینه پزشک برای افتراق این بیماری ها از یکدیگر لازم است. در صورت نیاز و صلاحدید پزشک آزمایش خون جهت تایید بیماری انجام می شود. اگر تب فرزندتان از ۳۹.۵ درجه سانتیگراد بالاتر رفت یا علائمی غیر از تب و دانه های پوستی داشت به پزشک او اطلاع دهید

تاریخچه سرخجه

بیماری سرخچه سالهای زیادی است که شناخته شده است . نام “سرخک آلمانی ” توصیفی قدیمی از این عفونت در آلمان است که از شباهت جزئی و سطحی این بیماری با سرخک گرفته شده است. در واقع این بیماری در آلمان متداولتر از سایر کشور ها نیست و مطمئناً هیچ ارتباطی با سرخک ندارد . ویروس سرخچه بالاخره در سال 1962 شناسایی شد . جای بسی تعجب است که در شناسایی ویروس این بیماری، که بسیار متداول بوده، چنین تاًخیری صورت گیرد . در صورتی که زنان باردار در سه ماهه اول حاملگی به این عفونت مبتلا شوند، اثرات مخربی بر جنین شان باقی می ماند . یک پزشک استرالیایی در دهه 1960 پس از تلاشهای بسیار زیاد توانست اثرات مخرب ابتلا به این بیماری را مشخص کند .

عوارض سرخجه

سرخچه عوارض بسیار کمی دارد . بعضی از مفاصل کوچک بدن، بخصوص مفاصل دست ها، مچ ها، و قوزک های پاها به آتریت موقت مبتلا می شود . این حالت اغلب در بزرگسالانی که به سرخچه مبتلا می شوند بروز می کند، ولی در کودکان نیز ممکن است رخ دهد . انسفالیت (التهاب مغز ) نیز ممکن است پس از ابتلا به سرخچه در کودک بروز کند ، هر چند که بسیار نادر است . در کودک مبتلا به سرخچه خون دماغ شدن (epistaxis)، خون شاشی (هماتوری haematuria) یا پور پورا (purpura)خونریزی های کوچک نقاط زیر پوست ) نیز ممکن است رخ دهد . علت وقوع چنین حالاتی این است که به خاطر وجود عفونت تغییراتی در خون کودک روی می دهد . این حالات خود به خود، بدون هیچگونه اقدامات درمانی،بهبود می یابد .

پیامد بیماری سرخجه

ابتلا به بیماری سرخچه حقیقتاً هیچ اثر دراز مدتی در پی ندارد، بجز اثرات احتمالی که به علت ابتلای مادر به بیماری در دوران بارداری بر کودک باقی می ماند . امید است زمانی فرا رسد که با از بین رفتن کامل عفونت، هیچ نوزادی با سندروم سرخچه به دنیا نیاید .درباره درمان بیماری سرخجه باید بگوییم که درمان خاصی ندارد. انتی بیوتیک هم لازم نیست. چون این یک ویروس اس ت که به مرور از بین میرود. فقط شما باید استراحت کافی را داشته باشید. همچنین تا میتوانید مایعات بخورید. امیدواریم اطلاعاتی که د راین بخش تقدیمتان کردیم مفید بوده باشد. اگر اطلاعات دیگری دارید لطفا در بخش نظرات اعلام کنید تا دوستانتان استفاده کنند.

علل بیماری سرخجه

سرخک آلمانی ناشی از ویروس سرخچه است. این ویروسی بسیار مسری است که می تواند از طریق تماس نزدیک یا از طریق هوا پخش شود .ممکن است فرد از طریق تماس با قطره های کوچک مایع از بینی و گلو هنگام عطسه و سرفه مبتلا شود. این بدان معنی است که شما می توانید با لمس فرد آلوده یا دست زدن به یک شیء آلوده، ویروس را دریافت کنید. سرخک آلمانی نیز می تواند از طریق جریان خون زن باردار به کودک در حال رشد در رحم منتقل شود. افرادی که مبتلا به سرخک آلمانی هستند از یک هفته قبل از ظاهر شدن راش پوستی تا دو هفته بعد از از بین رفتن راش‌ها بیشترین احتمال شیوع و انتقال را دارند. بنابراین بیماران قبل از اینکه حتی بدانند که به این ویروس مبتلا شده اند، می توانند ویروس را گسترش دهند.

عوامل خطر سرخجه

واکسینه نشدن: اگر کودک شما واکسن سرخچه را دریافت نکرده است بیشتر احتمال دارد که این بیماری را توسعه دهد. مسافرت بین المللی: اگر به کشورهایی سفر می کنید که سرخجه شایع تر است، فرزندان شما و حتی شما در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید. کمبود ویتامین A: کمبود ویتامین A در رژیم غذایی کودک شما باعث می‌شود احتمال ابتلا به سرخچه افزایش یابد و علائم شدیدتری هم ایجاد شود.

درمان خانگی سرخجه

آب میوه: آب پرتقال و یا حتی آب لیمو منبع خوبی از ویتامین C هستند که نه تنها در رفع تشنگی و کاهش التهاب گلو کمک می کند بلکه همچنین به غلبه بر احساس شدید گرسنگی،که به دلیل وجود ویروس است، کمک می کند.

سرخجه در بارداری

علائم بیماری سرخچه در دوران بارداری ممکن است مانند دوران کودکی بسیار خفیف و زودگذر باشد به طوری که مادر باردار از آن مطلع نشود.اگر زن بارداری که قبلاً به سرخچه مبتلا نشده و واکسن هم نزده باشد با کودک یا با بیمار مبتلا به سرخچه تماس پیدا کند ، ویروس سرخجه از راه بینی و حلق وارد می‌شود و در بدن او تکثیر می‌یابد. سپس ویروس از راه جفت به جنین می‌رسد و جنین او را مبتلا می‌سازد. سن بارداری به هنگام ابتلا اهمیت دارد اگر ابتلای مادر به سرخجه در خلال ۸ هفتگی اول دوران بارداری باشد ۵۰ تا ۸۰ درصد امکان دارد جنین او مبتلا شود. در سه ماهه دوم بارداری ۱۰ تا ۲۰ درصد و در سه ماهه سوم دوران بارداری امکان ابتلا کمتر می‌باشد.اگر خانم بارداری قبلاً به سرخچه مبتلا نشده باشد و در سه ماهه اول دوران بارداری مبتلا گردد ویروس سرخچه بر روی جنین داخل رحم او اثر می‌کند و سبب ناهنجاری‌هایی از قبیل عقب‌افتادگی ذهنی ، کوری ، کری ، بیماری‌های قلبی ، خونی و مغزی نوزاد می‌گردد.

بیشتر بخوانید : درمان سرخکدرمان خانگی سالکمالاریا در ایران

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان ،سرطان تخمدان علائم،سرطان تخمدان در جوانان،سرطان تخمدان پیشرفته،سرطان تخمدان بدخیم،سرطان تخمدان چیست،سرطان تخمدان+درمان،سرطان تخمدان در زنان،سرطان تخمدان متاستاز،سرطان تخمدان تشخیص،سرطان تخمدان و علائم،سرطان تخمدان و علائم آن،سرطان تخمدان چه علائمی دارد؟،علائم سرطان تخمدان پیشرفته

سرطان تخمدان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان تخمدان در جوانان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سرطان تخمدان (به انگلیسی: Ovarian cancer) نوعی از سرطان است که از تخمدان شروع می‌شود. این بیماری منجر به ایجاد سلول‌های غیرعادی می‌شود که توانایی حمله یا گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند. ممکن است در آغاز این فرایند علائم مبهم یا غیرآشکار باشند، اما با پیشرفت سرطان احتمال بروز علائم بیشتر شود. علائم می‌توانند شامل نفخ، درد لگن، تورم شکم، و دیگر علائم باشند. نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل این موارد هستند: دیوارهٔ شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها، و کبد. سرطان لب

سرطان تخمدان چیست

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان آغاز می‌شود. زنان دو عدد تخمدان دارند که در دو طرف رحم‌شان قرار دارد. هر یک از تخمدان‌ها به‌ اندازه‌ی یک بادام است. وظیفه‌ی تخمدان‌ها تولید تخمک و هورمون‌های استروژن و پروژسترون است. معمولا سرطان تخمدان تا زمانی‌ که به لگن خاصره و شکم گسترش نیابد، شناسایی نمی‌شود. درمان سرطان تخمدان در این مرحله دشوارتر است و اغلب، سرطان تخمدان در این مرحله باعث مرگ می‌شود. احتمال درمان موفقیت‌آمیز سرطان تخمدان در مراحل اولیه که سرطان محدود به تخمدان است، بیشتر است. معمولا از جراحی و شیمی‌درمانی برای درمان سرطان تخمدان استفاده می‌شود. با ما باشید تا بیشتر با جزئیات این بیماری آشنا شوید.

علت سرطان تخمدان

خطر ابتلاء به سرطان تخمدان در کسانی که بیشتر تخمک‌گذاری می‌کنند بیشتر است؛ بنابراین کسانی که هیچ وقت فرزندی نداشته‌اند در معرض خطر بالاتری هستند. همچنین کسانی که تخمک گذاریشان در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود یا در سن بالاتری یائسه می‌شوند نیز در معرض چنین خطری هستند. دیگر عوامل خطر شامل این موارد هستند: هورمون درمانی پس از یائسگی، داروهای باروری، و مرض چاقی. عواملی که خطر ابتلاء را پایین می‌آورند شامل این موارد هستند: کنترل هورمونی، بستن لوله‌های رحمی، و شیردهی. حدود ۱۰٪ موارد بیماری در پی ریسک وراثتی به وجود می‌آیند، و در کسانی رخ می‌دهد که جهش ژنتیکی دارند. BRCA1 همچنین کسانی که BRCA2 حدود ۵۰٪ احتمال دچار شدن به سرطان تخمدان را دارند جزء این جمعیت هستند. رایج‌ترین نوع سرطان تخمدان که بیش از ۹۵٪ موارد را شامل می‌شود، کارسینومای تخمدان است. حدود پنج نوع اصلی از کارسینومای تخمدان وجود دارد که از میان آن ها-نوعی که درجهٔ جدیت بالایی دارد، شایع‌ترین نوع بیماری است. باورها بر این است که این تومورها از سلول‌هایی آغاز می‌شوند که تخمدان‌ها را می‌پوشانند، اما برخی گونه‌ها ممکن است که از لوله رحم شروع شوند. انواعی که شیوع کمتری دارند شامل تومور ژرم سل و استرومال بند ناف هستند. تشخیص بیماری معمولاً از طریق آزمایش بافت‌برداری تأیید می‌شود که این بافت طی عمل جراحی برداشته می‌شود.

علل سرطان تخمدان

دقیقا مشخص نیست که چه‌ چیز عامل ابتلا به سرطان تخمدان است. به‌طور کلی سرطان زمانی آغاز می‌شود که جهش ژنتیک موجب تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های سرطانی غیرطبیعی شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند به‌سرعت تکثیر شوند و توده‌هایی (تومورها) را تشکیل دهند؛ سپس به بافت‌های اطراف هجوم می‌برند و درنهایت از یک تومور اولیه به هرجایی در بدن گسترش می‌یابند (متاستاز).

پیشگیری و درمان سرطان تخمدان

غربال گری برای زنانی که ریسک متوسطی دارند پیشنهاد نمی‌شود، چرا که شواهد کاهش مرگ و میر را ثابت نکرده‌اند و میزان بالای تست‌های کاذب موجب عمل غیرضروری می‌شود که ریسک‌های مخصوص به خود را دارد. ممکن است کسانی که در معرض ریسک بالایی هستند، تخمدان خود را برای پیشگیری بردارند. اگر سرطان تخمدان در مراحل اولیه باشد و مورد معالجه قرار گیرد، ممکن است درمان شود. درمان معمولاً شامل ترکیبی از پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی است. نتیجهٔ درمان به این عوامل بستگی دارد: میزان گسترش بیماری و زیرگونهٔ سرطانی که فرد به آن مبتلا است. به‌طور کلی، میزان بقای پنج ساله در ایالات متحده حدود ۴۵٪ است.[۱۰] نتایج در کشورهای در حال توسعه بدتر هستند.

انواع سرطان تخمدان

تومورهای اپیتلیال (سلول‌های پوششی): این سرطان از لایه‌ی نازکِ بافتی که سطح خارجی تخمدان را می‌پوشاند، آغاز می‌شود. تقریبا ۹۰٪ سرطان‌های تخمدان به‌خاطر تومورهای اپیتلیال رخ می‌دهند. تومورهای استرومال: این سرطان در بافتی از تخمدان آغاز می‌شود که سلول‌های تولیدکننده‌ی هورمون‌ها در آنجا قرار دارند. این تومورها را می‌توان نسبتا زودتر تشخیص داد. تقریبا ۷٪ تومورهای تخمدان، استرومال هستند. تومورهای سلول جنسی: این سرطان در سلول‌های تولیدکننده‌ی تخمک آغاز می‌شود. این نوع از سرطان تخمدان نادر است و معمولا در زنان جوان‌تر اتفاق می‌افتد.

آمار شیوع سرطان تخمدان

در سال ۲۰۱۲، شمار ۲۳۹۰۰۰ زن در سطح جهان به سرطان تخمدان مبتلا شدند که ۱۵۲۰۰۰ مورد تلفات به همراه داشت. طبق این آمار، این بیماری به عنوان هفتمین-نوع رایج سرطان و-هشتمین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان شناخته شد. این بیماری نسبت به آفریقا و آسیا، در آمریکای شمالی و اروپا رایج تر است.

تشخیص سرطان تخمدان

دکتر لایه‌ی خارجی اندام تناسلی زن را به‌دقت بررسی می‌کند. سپس درحالی‌ که دستکش بر دست دارد، ۲ انگشت خود را در داخل واژن قرار می‌دهد و هم‌زمان با دست دیگرش شکم‌ را فشار می‌دهد تا بتواند رحم و تخمدان را احساس کند. اسپکولوم وسیله‌ای است که از آن برای کنار زدن بافت‌ها و فراهم آوردن دید بهتر ناحیه‌ای که باید معاینه شود، کمک می‌گیرند. پزشک به کمک این وسیله می‌تواند واژن را برای وجود موارد غیرطبیعی، معاینه کند. ممکن است پزشک‌ برای تشخیص بیماری موارد زیر را نیز برای شما تجویز کند: آزمون‌های تصویربرداری مانند آزمون فراصوت و سی‌تی‌اسکن شکم و لگن خاصره‌. این آزمون‌ها به تعیین اندازه، شکل و ساختار تخمدان‌ کمک می‌کنند. آزمایش خون که به کمک آن می‌توان پروتئینی به‌ نام CA ۱۲۵ را پیدا کرد که در سطح سلول‌های سرطانی تخمدان وجود دارد. جراحی که در آن مایعات شکمی یا بخشی از بافت برای نمونه‌برداری و تأیید سرطان تخمدان برداشته می‌شود. جراحی روباتیک و جراحی با حداقل تهاجم نیز می‌توانند از گزینه‌های مناسب باشند. اگر سرطان کشف شود، ممکن است جراح بلافاصله شروع به جراحی کند تا حداکثر مقدار ممکن از سرطان را بردارد.

علائم اولیه سرطان تخمدان

علائم اولیه سرطان تخمدان ممکن است غیرقابل مشاهده یا ضعیف باشند. در بیشتر موارد، علائم چند ماه قبل از تشخیص وجود دارد. علائم را می‌توان با علت سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفت. مراحل اولیه سرطان تخمدان بدون درد هستند. علائم می‌توانند بر اساس نوع زیر متفاوت باشند. تومورهای پرفیوای بدخیم (LMP)، که به عنوان تومورهای مرزی نیز شناخته می‌شوند، باعث افزایش CA125 نمی‌شوند و با سونوگرافی قابل تشخیص نیستند. علائم معمول یک تومور LMP می‌تواند شامل شکاف شکمی یا درد لگن باشد. به خصوص توده‌های بزرگ تمایل به خوش‌خیم یا مرزی دارند. نشانه‌های سرطان تخمدان عبارتند از درد یا ناراحتی در ناحیه شکمی، شکمی یا لگن، درد کمر، قاعدگی نامنظم یا خون‌ریزی پس از یائسگی، درد یا خون‌ریزی پس از یا در طی رابطه جنسی، از دست دادن اشتها، خستگی، اسهال، سوء هاضمه، سوزش سر دل، تهوع و احتمالاً علائم ادراری (از جمله ادرار مکرر و ادرار فوری).

علائم ثانویه سرطان تخمدان

توده رو به رشد ممکن است باعث ایجاد درد در هنگام پیچش تخمدانی شود. علائم ممکن است به علت فشار دادن توده به اندامهای دیگر شکم یا متاستاز باشد. متاستاز ممکن است یک گره خواهر مریم جوزف را ایجاد کند. به ندرت، تراتوم می‌تواند سبب ایجاد سندرم تراتوم یا گلیوماتوز صفاقی شود. بعضی از افراد بعد از یائسگی، منومورهراژی و خونریزی غیرطبیعی رحم در اغلب موارد تجربه می‌کنند. سایر علائم رایج عبارتند از: هیرسوتیسم، درد شکمی، ویرولیز شدن و تودهٔ آدنکس.

مراحل یا درجات سرطان تخمدان

مرحله‌ی اول: سرطان در یک یا هر دو تخمدان مشاهده شود؛

مرحله‌ی دوم: سرطان به سایر نقاط لگن خاصره گسترش یابد؛

مرحله‌ی سوم: سرطان به شکم گسترش یابد؛

مرحله‌ی چهارم: گسترش سرطان به خارج از شکم.

عوامل تأثیرگذار روی سرطان تخمدان

بتازگی مطالعات محققان مرکز سرطان تگزاس نشان داد که داروهای مسدودکننده بتا که برای کاهش فشار خون تجویز می‌شوند، خواص ضد سرطانی دارند. هورمون‌های استرس نقش مهمی در توسعه سرطان دارند. تحقیقات نشان می‌دهد داروهای مسدودکننده بتا که معمولاً برای کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند، با تأثیر بر هورمون‌های استرس، خواص ضد سرطانی دارند. تأثیر این داروها در سرطان تخمدان و طول عمر بیماران به اثبات رسیده‌است. تحقیق بر روی هزار و ۴۲۵ زن مبتلا به سرطان تخمدان که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ درمان شده‌اند، نشان می‌دهد که استفاده از یک داروی مسدودکننده بتا به نام پروپرانولول سبب طول عمر این افراد می‌شود.سن: سرطان تخمدان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. ولی بیشتر در ۵۰ تا ۶۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. جهش‌های ژنتیکی وراثتی: درصد اندکی از سرطان‌های تخمدان در اثر جهش‌های ژنتیکی وراثتی اتفاق می‌افتند. ژن‌هایی که احتمال سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند، ژن سرطان پستان ۱ (BRCA۱) و ژن سرطان پستان ۲ (BRCA۲) نام دارند. پژوهشگران این ژن‌ها را در خانواده‌هایی یافته‌اند که چندین مورد از سرطان پستان در آنها مشاهده شده است. احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی‌ که این ژن‌های جهش‌یافته را دارند، نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. جهش‌های ژنتیکی که موجب بروز سندروم لینچ می‌شوند (که با سرطان روده بزرگ مرتبط است) نیز احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند. درمان با جایگزینی هورمون استروژن: این روش درمان، درصورتی که برای مدت طولانی یا با دوز بالا استفاده شود، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. سنین شروع و اتمام چرخه‌ی قاعدگی: شروع چرخه‌های قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی یا شروع یائسگی‌ بعد از ۵۲ سالگی یا بروز هردوی این موارد با هم، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد. نداشتن سابقه‌ی بارداری؛ درمان‌های ناباروری؛ استعمال دخانیات؛ استفاده از وسایل داخل‌ رحمی؛ سندروم تخمدان پلی کیستیک: که شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز در زنان است.

درمان سرطان تخمدان با جراحی

جراحی موفقیت آمیزترین معالجه برای سرطان تخمدان می باشد. در خلال جراحی تمام یا قسمت زیادی از تومور برداشته می شود (Debulking). سلول های نمونه تومور برای آسیب شناس فرستاده می شوند که او تشخیص دقیق و درجه تومور را معلوم می کند. برای تومورهایی که در درجه و مرحله اولیه هستند و کاملاً برداشته شده اند، عمل جراحی، سرطان را معالجه می کند. در این حالت ممکن است معالجه دیگری لازم نباشد. به هر حال بیشتر افراد بعد از عمل جراحی نیاز به مقداری معالجه دارند.

درمان سرطان تخمدان با شیمی درمانی

پس از جراحی معمولا روند درمان با شیمی‌درمانی ادامه می‌یابد تا هرگونه سلول سرطانی باقی‌مانده ازبین برود. داروهای شیمی‌درمانی معمولا به رگ‌ها یا به‌طور مستقیم به حفره‌ی شکمی یا هر دوی اینها تزریق می‌شوند. ممکن است در برخی از زنان که سرطان تخمدان‌شان در مرحله‌ی پیشرفته قرار دارد، روند درمان ابتدا با شیمی‌درمانی آغاز شود.

درمان سرطان تخمدان با پرتو درمانی

در پرتودرمانی (رادیوتراپی) از پرتوهایی با انرژی زیاد برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. دستگاه بزرگی، پرتو را روی نقاط موردنظر هدف‌گیری می‌کند. پرتو درمانی در ناحیه شکم و لگن گاهی باعث به‌وجود آمدن حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا مدفوع خونی می‌شود.

سوالاتی در مورد سرطان تخمدان که از پزشک باید بپرسید

به نظر شما دلیل بروز این علائم چیست؟

چه آزمایشاتی باید انجام بدهم؟

چه درمان‌هایی وجود دارد و عوارض جانبی‌ آن چیست؟

پیش‌بینی شما نسبت به این بیماری چیست؟

اگر بخواهم باز هم بچه‌دار بشوم، کدام گزینه‌های درمانی‌ برایم وجود دارد؟

من بیماری‌های دیگری نیز دارم. چگونه می‌توانم این بیماری‌ها را به‌طور هم‌زمان کنترل کنم؟

مراقبت های بعد از سرطان تخمدان

بعد از اتمام درمان (جراحی وشیمی درمانی)، اگر معاینۀ فیزیکی بیمار نرمال باشد، هیچ علامتی مبنی بر وجود سرطان در تست های تصویربرداری (مثل سی تی اسکن) نباشد و سطح CA 125 نرمال باشد، پاسخ بیمار به درمان، کامل در نظر گرفته می شود. هرچند گاهی وقتی تمام این ملاک ها وجود دارند، ممکن است یک باقیماندۀ میکروسکوپیک (که در تصویربرداری ها) مشخص نیست هم چنان وجود داشته باشد. برای بررسی عود سرطان تخمدان، برای حداقل 5 سال بعد از اتمام درمان ، از تست های پیگری مانند آزمایش خون، معاینه فیزیکی و تست های تصویر برداری استفاده می شود. بهترین روش برای پیگری روشن نیست ولی شبکه جهانی سرطان راهکار زیر را پیشنهاد می کند: 1- مراجعه و ملاقات پزشک، هر دو تا چهار ماه برای 2 سال و برای 3 سال هر 6 ماه یکبار و بعد از آن به صورت سالانه. 2- آزمایش خون برای بررسی سطح نشانگرهای تومور مانند CA 125 و / یا HE4 . معمولاً اولین علامت عود افزایش سطح نشانگر های تومور در خون می باشد. هر چند اهمیت کشف و درمان عود بر اساس افزایش سطح نشانگر تومور در خون، قبل از آنکه علامتی ایجاد شود هنوز مشخص نیست. 3-معاینه لگن، عکس ساده قفسه سینه، سی تی اسکن قفسه سینه شکم و لگن، در صورتی انجام می شود که معاینه فیزیکی یا آزمایش خون غیر عادی باشد. هرگونه استفاده و کپی برداری با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.

بیشتر بخوانید : علائم سرطان مخاط رحم چیست ♥ سرطان پروستات در زنان ♥ سرطان بیضه بدخیم ♥ درد تخمدان بعد از پریودکیست تخمدان بترکد چه میشود

عفونت چشم

عفونت چشم

عفونت چشم ،عفونت چشم گربه،عفونت چشمی،عفونت چشم در کودکان،عفونت چشم و تاری دید،عفونت چشم نوزاد،عفونت چشم بچه گربه،عفونت چشم سگ،عفونت چشم گربه پرشین،عفونت چشم گربه ها،عفونت چشم گربه دارو،عفونت چشم گربه درمان،عفونت چشم گربه ای،داروی عفونت چشم گربه،درمان عفونت چشم گربه ها،علت عفونت چشم گربه

عفونت چشم,بیماری عفونت چشم,عفونت چشم در بارداری,علائم عفونت چشم,درمان عفونت چشم

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم به عفونت چشم و راه درمان و علل آن بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.یکی از شایع ترین اختلالات چشمی عفونت چشم است.چشم عضوی از بدن است که اگر روزی دچار اختلال شود، بخش عمده ای از زندگی ما را با مشکل مواجه می کند. یکی از شایع ترین اختلالاتی که ممکن است در چشم پدید آید، عفونت چشم است.عفونت‌ چشمی چنین تعریف می‌شود: چشم قرمز شود، پلک‌ها متورم شود و چشم دارای ترشحات چرکی باشد، یا اینکه آن‌ قدر ترشح زیاد باشد که صبح‌ها هنگام بیدار شدن، چشم‌ها به سختی باز شوند. چشم عضوی از بدن است که اگر روزی دچار اختلال شود، بخش عمده ای از زندگی ما را با مشکل مواجه می کند. یکی از شایع ترین اختلالاتی که ممکن است در چشم پدید آید، عفونت چشم است.

عفونت چشم در کودکان

عفونت چشم در کودکان بیشتر در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی و بیماری های ویروسی است. ترشحات سبز یا زردرنگ در ناحیه چشم ها، بی حسی پلک ها به هنگام خواب و کاهش بینایی از جمله عوارض عفونت چشم ها است. رعایت نکات بهداشتی و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند پماد چشمی، شدت این عارضه را کاهش می دهد.

عفونت چشم,بیماری عفونت چشم,عفونت چشم در بارداری,علائم عفونت چشم,درمان عفونت چشم

علایم عفونت چشم

 رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود. ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود. مرتب از چشم اشک می آید. هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد. پلک ها هنگام خواب خشک می شوند. در ناحیه پلک ها، ورم به چشم می خورد. یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود.در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد. هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم خودداری شود

پیشگیری از عفونت چشم

عفونت چشم به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بنابراین اگر کسی که زیاد با او در تماس هستید، مثل اعضای خانواده، به عفونت چشمی مبتلا می باشد، با رعایت نکات زیر از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید : دست های خود را با آب و صابون بشویید. این کار در عین راحت بودن، موثرترین راه برای جلوگیری از انتقال عفونت چشمی می باشد. دست ها مرتبا در تماس با آلودگی های باکتریایی و ویروسی و قارچی قرار می گیرند و باید قبل از تماس با چشم، آنها را شست. از دست زدن به صورت و چشم های خود بپرهیزید . اگر باید دارویی را به داخل چشم خود بریزید و یا کرمی را برای دور چشم خود استفاده کنید، حتما قبل از این کار،  دست های خود را با آب و صابون بشویید.

عفونت چشم,بیماری عفونت چشم,عفونت چشم در بارداری,علائم عفونت چشم,درمان عفونت چشم

عفونت چشم در نوزاد

اگر سفیدی چشم نوزاد شما و پلک آن قرمز شده است او احتمالآً دچار عارضه ی کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه شده است. این بیماری یک التهاب است که می‌تواند دردناک بوده و خارش داشته باشد و معمولاً نشانه‌ای از عفونت چشم نوزاد است. با این حال ممکن است به دلایل دیگری ماننند حساسیت، یک واکنش آلرژیک و یا یک بیماری جدی‌تر نیز رخ دهد. این بیماری معمولاً با اشک ریزی و ترشح همراه است (راهی که بدن برای بهبود وضعیت بکار می‌گیرد. عارضه‌ی کنژنکتیویت بوسیله باکتری‌ها، ویروس‌ها یا عفونت‌های قارچی بر روی پلک‌ها ایجاد می‌شود که با قرمزی چشم نوزاد، خارش، حساسیت به نور و ترشحات و اشک همراه است.

ورم چشم یکی از علائم عفونت چشم می باشد. از آرایش کردن چشم پرهیز کنید و از برخورد لوازم آرایش با چشم جدا پرهیز کنید . ممکن است مواد آرایشی فاسد شده باشند و یا مرغوب نباشند و چشم شما نسبت به آنها حساسیت داشته باشد. لوازم بهداشتی شخصی خود را به فرد دیگری ندهید. حوله شخصی داشته باشید و لوازمی مانند حوله، لباس و بالش خود را هر چند وقت یک‌بار بشویید. در صورتی که عفونت چشمی دارید، هرگز از لنزهای چشمی استفاده نکنید و اگر لنزهای شما آلوده شده اند، قبل از استفاده مجدد آنها را ضدعفونی کنید. در مورد نحوه  ضدعفونی کردن لنزهای خود از پزشک سئوال کنید. هرگز از لنزهای چشمی افراد دیگر (حتی اگر به سالم بودن آنها اطمینان دارید) استفاده نکنید، زیرا لنز، یک وسیله شخصی است. در محیط های با آب و هوای گرم و خشک، پرگرد و غبار و هنگام وزش باد از چشم های خود محافظت کنید. اگر در محیطی کار خود با مواد شیمیایی سروکار دارید، حتما از عینک های مخصوصی که محافظت کننده چشم شما در برابر آسیب مواد شیمیایی هستند، استفاده کنید در صورت بروز هر گونه مشکل و علامت غیرطبیعی در چشم خود، سریعا به چشم‌پزشک مراجعه کنید.عفونت چشم نوزادان ممکن است نتیجه قرار گرفتن نوزاد در معرض باکتری‌ها در زمانی باشد که از کانال زایمان عبور می‌کند. به همین دلیل است که تمامی نوزادان را در زمان تحویل بعد از تولد، با قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی چشمی درمان می‌کنند. این عفونت مختصر، باید درمان شود تا بعد تبدیل به عفونت‌های جدی نشود.

عفونت چشم,بیماری عفونت چشم,عفونت چشم در بارداری,علائم عفونت چشم,درمان عفونت چشم

درمان دارویی عفونت چشم

عفونت های چشمی در اثر باکتری ها و ویروس ها بروز می کند که باید درمان شود و معمولا بعد از چند هفته درمان، این عفونت برطرف می شود.درمان عفونت‌های چشم معمولا با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی انجام می گیردلازم به یادآوری است که نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک، بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد.در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر 5 سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

درمان خانگی عفونت چشم

-استفاده از چای تازه دم و بدون عطر و سرد، درمان بسیار خوبی برای رفع عفونت چشمی است. چای یک ضدعفونی کننده بسیار خوب است که افراد در موارد معمولی هم می توانند از آن برای شستشوی چشم خود استفاده کنند.چای کیسه ای آویشن وحشی کمپرس موثری برای درمان عفونت چشم استافراد می توانند از شامپوی بچه نیز برای شستشوی مژه های خود استفاده کنند که درمان بسیار موثری است، چرا که بسیاری از عفونت های چشمی از زیر مژه ها شروع می شود.نکته: در انتها، با توجه به شروع فصل گرما و افزایش تمایل افراد به شنا کردن در این فصل، مطلبی را جهت یادآوری و تذکر برای شما بیان می کنیم.

عفونت چشم سگ

چشم ها از نقاط حساس بدن سگ شما می باشد. سگ خانگی شما روش نظافت صحیح چشمانش را بلد نیست و احتمال این وجود دارد که خودش را روی فرش بمالد ، فرش هم که معدن میکروب است. یا این که حتی ممکن است برای تمیز کردن چشم هایش از پنجه های خود استفاده کند. همانطور که می دانید این روش ها برای تمیز کردن چشم ها مطمئن نیستند و ممکن است منجر به عفونت چشم سگ ها شوند. شما باید به خوبی مواظب حیوان خانگی خود باشید و این وظیفه شما است که به نظافت حیوان رسیدگی نمایید و درصورت لزوم اقدامات درمانی بیش از بردن حیوان نزد دامپزشک را انجام دهید. سعی نمایید که هر هفته در مکانی که نور مناسب داشته باشد چشمان سگ خود را چک کنید تا در صورت وجود هرگونه مشکلی در چشمان سگ به موقع متوجه شوید.سگ هایی پوزه کوتاه که چشمانی درشت دارند، ترشحات چشمانشان بیشتر از سایر سگ ها است و در کل این ترشحات چشمی در سگ ها، عادی محسوب می گردد به طوری که این ترشعات از گوشه چشم هایشان سرازیر می شود و مو ها و مژه های کنار آن را مرطوب می نماید. هنگامی که رنگ سگ شما سفید باشد این ترشحات به رنگ قهوه ای و نارنجی دیده می شود و این امر به علت اکسید شدن املاح آهن در هوا می باشد. بهترین راه این است که در این چنین مواردی نظافت چشم های سگ را رعایت کنید و هر روز این قسمت از چشم حیوان را با دستمال تمیز نظافت کنید ولی در غیر این صورت ابن ترشعات به توده های سفت و تیره تبدیل می شوند که در نهایت خود همین توده های سفت باعث عفونت چشم سگ می شوند. اما در مورد سگ هایی که چشمان بیرون زده و پوزه های کوتاه دارند، بهتر است بیشتر تحت مراقبت قرار گیرند به دلیل اینکه آنها آسیب پذیرتر می باشند. اگر مرتب چشمان سگ ها را تمیز کنید و مو هایی که جلوی چشمان آنها قرار گرفته، مرتب کوتاه شود، این امر خود باعث می شود که موی حیوان داخل چشم هایش نرود و التهاب و عفونت هم ایجاد نمی گردد. پس کوتاه کردن مو بسیار، بسیار مهم است. توجه کنید که اگر گرد و خاک وارد چشم سگ شما شد ، شما می توانید برای درمان عفونت چشم سگ آن را با قطره استریل چشمی برای سگ و یا چای تازه دم سرد شده شستشو دهید. در ضمن هیچگاه فراموش نکنید که برای تمیز کردن چشم سگ خود باید قطره را در چشم های او بچکانید و توجه کنید که قطره از یک سمت به سمت دیگر جاری گردد. لطفا” در مورد استفاده داروهای دیگر اجتناب نمایید و اگر لازم دانستید حتما سگ خود را برای معاینات بیشتر به دامپزشکی ببرید تا یک دامپزشک متخخص او را چکاو نماید.

نام قطره برای عفونت چشم

قطره استریل چشمی سیپلکس نوعی قطره چشمی برای عفونت بوده که حاوی سیپروفلوکساسین هیدروکلراید می باشد .سیپروفلوکساسین موجود در این دارو به عنوان ماده موثره شناخته شده است که سبب شده است تا این قطره به عنوان یک قطره ضد باکتریایی شناخته شود .این قطره در درمان زخم قرنیه و التهاب ملتحمه باکتریایی کاربرد داشته و در بطری های پلاستیکی 10 میلی لیتری عرضه می شود.قطره چشم نفازولین به شکل محلول های یک دهم درصد جهت درمان و تسکین خارش های موقتی و تحریکات خفیف چشمی ناشی از آلرژی به مواد مختلف و گرده گلها ،سرماخوردگی،قرمزی چشم در اثر مطالعه و تماشای بیش از حد تلویزیون به کار می رود .این دارو نباید در افراد مبتلا به دیابت،بیماری های قلبی و عروقی ،بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید استفاده شود در صورتی که مبتلا به هریک از بیماری های فوق الذکر می باشید حتما پزشکتان را از این موضوع با خبر کنید .برای استفاده از این دارو رعایت نکات زیر ضروریست:

درمان خانگی عفونت چشم

برگ چای حاوی خواص ضد باکتری زیادی است که می‌توانند به درمان عفونت چشم کمک کنند. چای به کاهش قرمزی و تورم در چشم کمک می‌کند. برای رسیدن به بهترین نتایج، از چای سیاه استفاده کنید. برای تهیه‌ی چای، کیسه‌ی چای را در آب گرم بجوشانید. اجازه بدهید تا چای کیسه‌ای خنک شود و سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بگذارید. شما حتی می‌توانید از چای دم شده‌ی ولرم برای شستشوی چشم‌تان استفاده کنید، اگر آن را تحریک نکند یا احساس سوزش در چشم‌تان ایجاد نکند.

عسل دارای خواص ضدباکتری است که می‌توانند سبب از بین رفتن عفونت ناشی از باکتری شوند. مقدار مساوی از عسل و آب آماده کنید. آب را بجوشانید و عسل را با آن مخلوط کنید. پس از آن‌که ترکیب سرد شد، آن را با یک تکه پارچه‌ی تمیز یا توپ پنبه‌ای روی مناطق آسیب دیده استعمال کنید. عسل هر جراحتی را که ممکن است علت بروز عفونت در چشم باشد پاک و ضدعفونی می‌کند.

دمنوش بابونه را می‌توان برای تسکین عفونت چشم استفاده کرد. این دمنوش همچنین می‌تواند به عنوان مایع شستشوی چشم استفاده شود. بابونه‌ی خشک یا دمونش کیسه‌ای بابونه را در آب جوش بگذارید. اجاره بدهید دمنوش به دمای اتاق برسد و سپس آن را با یک پارچه‌ی روی چشم‌تان استعمال کنید تا از خارش و درد چشم تسکین پیدا کنید.

اسید بوریک ملایم است و اغلب به عنوان یک ضدعفونی­کننده برای درمان جراحات خفیف استفاده می‌شود. این ماده همچنین می‌تواند عفونت چشم را بهبود بخشد. اسید بوریک می‌تواند به عنوان قطره‌ی چشم برای پاک کردن و التیام شبکیه استفاده شود.

بیشتر بخوانید : درمان شب کوریتنبلی چشم در کودکان ♥ عفونت دندان عقل

رفلاکس معده

رفلاکس معده

رفلاکس معده ،رفلاکس معده در نوزادان،رفلاکس معده در بارداری،رفلاکس معده در کودکان،رفلاکس معده چیست،رفلاکس معده و تنگی نفس،رفلاکس معده و سرفه،رفلاکس معده در نوزادان و درمان آن،رفلاکس معده در نوزادان چگونه است،رفلاکس معده در نوزادان شیرخوار،رفلاکس معده در نوزادان یعنی چه،رفلاکس معده در نوزادان چگونه درمان میشود
رفلاکس معده ،رفلاکس معده در نوزادان ، رفلاکس معده در بارداری ، رفلاکس معده در کودکان ، رفلاکس معده چیست

رفلاکس معده چیست؟

به گزارش سایت جسارت ریفلاکس معده نام یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر از بچه‌ها و آدم بزرگ‌ها در سراسر دنیا به آن دچار هستند. برای شناختن این بیماری، اجازه بده اول کمی در مورد خوردن حرف بزنیم. غذایی را که تو می‌جوی و قورت می‌دهی، از طریق مِری – که به آن لوله گوارشی گفته می‌شود- پایین رفته و به معده می‌رسد. سپس مایعات اسیدی گوارشی شروع به هضم و تجزیه غذاها می‌کنند.یک نوع ماهیچه خاص به نام اسفنکتر به مِری و معده وصل است. اسفنکتر مثل یک دروازه عمل می‌کند که برای ورود غذا به سمت معده باز شده و سپس دوباره بسته می‌شود. باز و بسته شدن این دروازه باعث می‌شود که غذا و اسید معده به سمت مری برنگردند.تصور کن دروازه‌ای که بی‌موقع باز و بسته می‌شود چه مشکلاتی به‌وجود می‌آورد، اسفنکتر هم همین‌طور است. اگر این ماهیچه در عملکرد خود دچار مشکل شده و اشتباهی باز یا بسته شود، غذا و اسید معده به داخل مری برمی‌گردند. این اتفاق، مشکلی به‌وجود می‌آورد که به آن ریفلاکس معده می‌گویند. بیماری ریفلاکس معده مُسری نیست، یعنی مانند سرماخوردگی از شخصی به شخص دیگر سرایت نمی‌کند. شاید اسم بیماری ریفلاکس معده اولش به نظرت کمی عجیب و غریب برسد. اما در واقع ریفلاکس معده بیماری شایعی است که بیشتر ما حداقل یک بار به آن دچار شده ایم. اگر ماهیچه اسفنکتر که به مِری و معده وصل است نتواند کارش را درست انجام دهد، ممکن است باعث برگشتن غذا و اسید معده به داخل مری شود. این مشکل باعث ایجاد بیماری ریفلاکس معده خواهد شد.

رفلاکس معده ،رفلاکس معده در نوزادان ، رفلاکس معده در بارداری ، رفلاکس معده در کودکان ، رفلاکس معده چیست

علائم رفلاکس معده

سوزش سر دل که شایع‌ترین علامت ریفلاکس معده است. احساس سوزش می‌تواند از قفسه سینه شخص شروع شده و به گلو و گردن او برسد و معمولاً به همراه حس یک مزه ترش اسیدی یا تلخ در دهان است. خس‌خس سینه و سرفه. این اتفاق وقتی می‌افتد که اسید معده به داخل گلو برگشته و از آن‌جا به داخل نای‌ و ریه‌ بریزد. در چنین حالتی قفسه سینه درد گرفته و ممکن است قورت دادن غذا برای شخص سخت و حتی دردناک شود. باد گلو یا آروغ زدن. باد گلو باعث خروج اسید و گاز معده می‌شود و اگر زیاد اتفاق بیفتد، می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری ریفلاکس معده باشد.این ناراحتی‌ها ممکن است تا 2 ساعت طول بکشند. دراز کشیدن بعد ازغذا، پوشیدن لباس‌هایی با کمر تنگ و یا حتی خم شدن می‌تواند باعث بدتر شدن علائم بیماری بشود.

رفلاکس معده ،رفلاکس معده در نوزادان ، رفلاکس معده در بارداری ، رفلاکس معده در کودکان ، رفلاکس معده چیست

عوامل تشدید کننده رفلاکس معده

غذاهای ادویه دار

شکلات

غذاهای چرب و سرخ شده

نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل نوشابه و قهوه

محصولات گوجه‌ فرنگی مثل سس یا رب گوجه فرنگی

سرکه و خردل

مرکبات و آب میوه‌های آن‌ها

رفلاکس معده ،رفلاکس معده در نوزادان ، رفلاکس معده در بارداری ، رفلاکس معده در کودکان ، رفلاکس معده چیست

درمان رفلاکس معده

برای درمان این بیماری، پزشک دستورالعمل‌هایی در مورد تغییر رژیم و عادت‌های غذایی و استفاده از دارو به تو و پدر و مادرت خواهد داد. داروهایی به اسم آنتی‌اسیدها می‌توانند برای درمان ریفلاکس معده مفید باشند. کار آن‌ها این است که مقدار اسید معده را کاهش می‌دهند. اما این داروها را فقط برای مدت کوتاهی باید استفاده کرد، زیرا دارای اثرات جانبی هستند (یعنی ممکن است به بدن آسیب برسانند) و به مدت طولانی هم نمی‌توانند مشکل را تحت کنترل داشته باشند.برای مشکلات طولانی‌مدت، احتمالاً دکتر داروهای دیگری تجویز می‌کند که بعضی از آن‌ها اسید معده را کاهش می‌دهند و بعضی دیگر باعث تقویت ماهیچه‌های اسفنکتر شده و کمک می‌کنند که معده زودتر خالی شود. اگر هیچ‌کدام از این داروها موثر نبود، ممکن است بیمار برای درمان ریفلاکس معده به عمل جراحی نیاز داشته باشد، اما این کار همیشه هم لازم نیست.

رفلاکس معده ،رفلاکس معده در نوزادان ، رفلاکس معده در بارداری ، رفلاکس معده در کودکان ، رفلاکس معده چیست

پیشگیری از رفلاکس معده

اگر دچار بیماری ریفلاکس معده هستی، توصیه‌های زیر می‌تواند در کاهش علائم یا جلوگیری از آن‌ها به تو کمک کند: از غذاهایی که ممکن است برایت مشکل ایجاد کند، دوری کن. سعی کن تعداد وعده‌های غذاییت را بیشتر کنی و در عوض، در هر وعده کمتر غذا بخوری. درست قبل از رفتن به رختخواب غذا نخور. فاصله بین غذا خوردن و خوابیدن (یا دراز کشیدن) باید حدود 2 تا 3 ساعت باشد. موقع خوابیدن باید سرت کمی بالاتر از بدنت قرار بگیرد. استفاده از بالش شیب‌دار هم ایده خوبی است. لباس‌هایی که کمر تنگ دارند، نپوش. کمربندت را هم لازم نیست خیلی محکم ببندی. از دستورالعمل‌ها و توصیه‌های پزشکت با دقت پیروی کن. گاهی اوقات کم کردن وزن برای درمان ریفلاکس معده موثر است. اما به یاد داشته باش که هیچ‌وقت بدون مشورت با پزشک، یک رژیم غذایی را شروع نکنی. یک ایده جالب در این زمینه وجود دارد. تو می‌توانی یک دفترچه برای یادداشت علائم بیماریت داشته باشی و هر روز این علائم را یادداشت کنی تا ببینی که آیا از یک الگوی خاص پیروی می‌کند یا نه. آیا بعد از خوردن یک غذای خاص یا انجام یک فعالیت مشخص دچار علائم بیماری می‌شوی؟ اگر این‌طور باشد، به راحتی می‌توانی بفهمی که کدام غذاها و فعالیت‌ها مناسب تو هستند و کدام‌ها نیستند.اگر این توصیه‌ها را اجرا کنی، به زودی می‌توانی با بیماری آزاردهنده ریفلاکس معده خداحافظی کنی!

رفلاکس معده در نوزادان

رفلاکس معده در نوزادان، به دلیل کامل نشدن رشد دریچه معده به مری اتفاق می افتد. این دریچه بافتی شبیه مری اما دولایه دارد که وارد معده می شود و هنگام استراحت مانند دریچه ای در برابر انحناء معده از ورود مواد غذایی به مری جلوگیری می کند. مشخص کنید که فرزندتان رفلاکس دارد یا نه، برخی از نشانه های رفلاکس معده عبارتند از: – تحریک پذیری و درد، بعضی مواقع کودک ناگهان در هنگام خواب جیغ می کشد. مداوم یا ناگهانی گریه می کند یا علائمی مثل درد دارد. ممکن است نتوانید کودک را در این حال آرام کنید، مخصوصا وقتی که به یک طرف لم داده اند. – سرفه های شبانه و نیز در موارد شدید رفلاکس معده، در صورتی که محتویات معده وارد مسیر تنفسی شوند می تواند باعث آپنه و مشکلات تنفسی، مانند آسم، برونشیت و ذات الریه شود. – احساس بوی اسید یا ترشیدگی در پوشک بچه که با مدفوع شل همراه است. حرکات روده می تواند بسیار زیاد باشد و یا بچه ها یبوست می گیرند. – عادات بد خوابیدن، که معمولا با به شکل طاق در آوردن گردنشان در طول یا بعد از غذاخوردن شروع می شود. – بچه ها در بدنشان گاز زیادی دارند وبرایشان سخت است که بعد از خوردن غذا آروغ بزنند. – ترش کردن بیش از حد شیر (پنیر کردن شیر) و استفراغ – نپذیرفتن غذا و یا خوردن بیش از حد برای آرامش – آروغ یا سکسکه متوالی – آبریزش کم یا شدید بینی – مشکلات بلعیدن و عق زدن – عفونت مکرر گوش و احتقان سینوس – بوی بد دهان/ بوی اسیدی

رفلاکس معده در بارداری

این سوزش که از پایین سینه تا پایین گلو است به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری، که به شل شدن ماهیچه‌های رحم کمک می‌کند، است. این شل شدن باعث ترشح اسید معده و احساس سوزش می‌شود.غذاهای تند یا حتی غذاهای اسیدی (گوجه فرنگی و مرکبات) می‌توانند این ناراحتی را تشدید کنند. اگر نشانه‌های رفلکس اسید را مشاهده کردید، از خوردن این غذاها خودداری کنید.گاهی عمودی ایستادن، به شما کمک می‌کند. زمانی که شما دراز می‌کشید، اسید می‌تواند آزادانه به سمت مری شما حرکت کند. بنابراین اگر می‌خواهید بخوابید، زیر سر خود چند بالش قرار دهید یا سعی کنید روی صندلی دراز بکشید.بسیاری از زنان برای درمان رفلکس اسید، از قرص‌های عصاره عنبه مصرف می‌کنند.در زمان بیماری، هیچ چیز بهتر از سوپ مرغ با زنجبیل نیست. اما چرا؟ زنجبیل اسید را جذب می‌کند، ضد التهاب و ضد درد نیز است. این ماده سال‌ها است برای درمان حالت تهوع، استفراغ و اسهال به کار می‌رود.نه تنها این ماده می‌تواند درد ناشی از آفتاب سوختگی را آرام کند بلکه درد رفلکس اسید را نیز درمان می‌کند.شما می‌توانید از داروهای ضد اسید معده نیز استفاده کنید، البته بهتر است قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

رفلاکس معده در کودکان

رفلاکس گاه به گاه معده در کودکان و نوجوانان در سنین ۲ تا ۱۹ سالگی شایع است و همیشه به این معنی نیست که بیماری رفلاکس معده به مری وجود دارد. تا ۲۵ درصد از کودکان و نوجوانان دارای علائم بیماری رفلاکس معده می‌باشند. هر کودک ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. علائم شایع بیماری رفلاکس معده عبارتند از:

آروغ زدن

بی‌اشتهایی

درد شکم

ایرادگیری در هنگام وعده‌های غذایی

استفراغ کردن بطور مکرر

سکسکه

عق زدن

احساس خفگی

سرفه کردن به دفعات

سرفه‌های ناگهانی در شب

کمک به یک کودک یا نوجوان برای تغییر در شیوه زندگی می‌تواند علائم بیماری رفلاکس معده را کاهش دهد. کودک باید: در صورت لزوم وزن خود را کاهش دهد. وعده‌های غذایی کوچک‌تر مصرف کند. از غذاهای پرچرب استفاده کند. لباس‌های گشاد در اطراف شکم بپوشد. لباس‌های تنگ می‌توانند ناحیه اطراف معده را فشرده کرده و اسید را به مری هدایت کند. به مدت سه ساعت پس از وعده‌های غذایی در حالت عمودی بماند و در هنگام نشستن از خم شدن یا دولا شدن پرهیز کند. بدنش در هنگام خواب کمی زاویه داشته باشد. موقعیت سر کودک باید با قرار گرفتن بلوک‌هایی در زیر تخت ۱۵ تا۲۰سانتی‌متر بالاتر قرار بگیرد. استفاده از بالش کمکی نمی‌کند.

رفلاکس معده چیست

اگر شما دائما احساس سوزش در قفسه سینه و گلوی خود دارید، احتمالا به رفلاکس معده دچار شده‌اید. عارضه‌ای که در اصطلاح عامیانه به “ترش کردن” معروف است. رفلاکس معده‌ای – مروی (بازگشت محتویات داخل معده به مری) یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال به معنی آسیب‌های موکوزی و نشانه‌های مزمن در اثر بازگشت غیر عادی محتویات و اسید معده به مری است. یکی از نشانه‌های متداول ریفلاکس معده‌ای – مروی، سوزش شکم (Heartburn) است. یک پنجم ایرانی‌ها (به خصوص تهرانی‌ها) مبتلا به ریفلاکس معده هستند، یعنی حداقل هفته‌ای یک یا دوبار ترش می‌کنند.

رفلاکس معده و تنگی نفس

سید محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد دلایلی تنگی نفس اظهار داشت: در قدیم بیماری‌های قلبی را به عنوان عامل اصلی تنگی نفس می‌شناختند اما امروزه تنگی نفس به عوامل دیگری مانند بیماری‌های گوارشی، ریوی نیز مرتبط است. وی اختلالات اسکلتی را در تنگی نفس دخیل دانست و افزود: حتی ممکن است شکل نامناسب قفسه سینه که ناشی از ضربه ایجاد می‌شود یا به صورت مادرزادی وجود داشته است در تنگی نفس مؤثر باشد. عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همچنین بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس سبب تنگی نفس و سرفه خشک می‌شود چون عوارض رفلاکس به ریه هم صدمه می‌زند و با تشخیص زود هنگام رفلاکس و درمان آن باید جلوی این صدمه را گرفت چرا که در نهایت منجر به تنگی نفس هم می‌شود. اسحاق حسینی یکی از مشکلات عمده‌ای را که منجر به تنگی نفس می‌شود مصرف بی‌رویه دارو عنوان کرد و افزود: بسیاری از افراد برای هر بیماری بدون مراجعه به پزشک خوددرمانی می‌کنند یا هستند افرادی که بیش از تجویز پزشک روند مصرف دارو را همچنان ادامه می‌دهند که این امر تنگی نفس را برای آنها به دنبال دارد.

رفلاکس معده و سرفه

به گزارش سایت جسارت شاید برایتان جالب باشد که اعصاب تحتانی مری که توسط اسید معده تحریک میگردند ایجاد درد یا سرفه و برخی اوقات باعث حملات آسم میگردند.

قرص رفلاکس معده

آنتی اسیدها: برای درمان رفلاکس گاه به گاه می توان از آنتی اسیدهای مایع که سریع هم اثر می کنند استفاده کرد، این داروها همانطور که از نامشان پیداست اسید معده را خنثی میکنند و باعث آسودگی موقت می شوند. البته موقع استفاده از آنها حتما به دستورالعملشان توجه کنید چراکه استفاده بیش از حد از آنها می تواند باعث خطرات جدی شود.

مسدود کننده های H2: این داروها میزان تولید اسید معده را کاهش میدهند و درصورتیکه نیم ساعت قبل از صرف غذا میل شود می تواند کمک موثری در جلوگیری از رفلاکس باشد.

مسدود کننده های اسید(مهارکننده های پروتون پمپ): این نوع داروها هم کارشان کاهش تولید اسید است با این تفاوت که تاثیرشان بیشتر از از مسدودکننده های H2 میباشد.

درمان خانگی رفلاکس معده

می توان از بعضی از انواع داروهای گیاهی برای درمان ریفلاکس معده به مری استفاده نمود. این داروها شامل بابونه، شیرین بیان، نارون لغزنده و گل ختمی می شود. داروهای گیاهی ممکن است عوارض جدی داشته و باعث عوارض جانبی شد، پس قبل از مصرف آنها با پزشکتان مشورت نمایید.

عسل و رفلاکس معده

مری لوله ای است بین معده و گلو و هنگامی که عضله تنگ کننده (اسفنگتر) بین مری و معده بسته نمی شود، اسید معده از معده به مری وارد می شود. توصیه می شود تا افراد مبتلا به رفلاکس قبل از خوردن هر وعده غذایی، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنند. می توانید عسل را با مقداری نان مصرف کنید، اما حدود 20 دقیقه پس از آن از مصرف مایعات و آب خودداری کنید، زیرا کارایی عسل را برای بهبود ریفلاکس کاهش می دهد، زیرا آب سبب رقیق شدن عسل و کم شدن کارایی آن می شود.مصرف عسل، سبب تحریک این اسفنگتر شده و رشد مجدد این اسفنگتر را سبب می شود. در نتیجه با مصرف مداوم عسل این تحریک مدام صورت گرفته و سبب کاهش احتمال برگشت محتویات مری به معده می شود. علاوه بر این عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و میکروب های مضر معده را از بین می برد.

بیشتر بخوانید : سرطان معده پیشرفته ♥ فلج معده یا گاستروپارز ♥ میکروب معده+درمان گیاهی ♥ زخم معده و اثنی عشر ♥ ورم معده و کاهش وزن  ♥ ترش کردن معده چیست

التهاب کف پا

التهاب کف پا

التهاب کف پا ,التهاب کف پا,التهاب کف پا درمان,التهاب کف پاها,التهاب کف پا از چیست,التهاب پاشنه پا,التهاب تاندون کف پا,علت التهاب کف پا,التهاب فاسیای کف پا,التهاب غلاف کف پا,التهاب کف پا چیست,التهاب نیام کف پایی,درمان التهاب کف پا,درمان التهاب تاندون کف پا,درمان التهاب فاشیای کف پا

التهاب کف پا

توضیحاتی در مورد التهاب کف پا

هرکدام از پاها شامل 26 استخوان است که دوقسمت کمانی را تشکیل داده است کمان طولی که در راستای پا وکمان عرضی که درعرض پا قرارگرفته است استخوان های ناحیه کف پا در ابتدا بوسیله یک قالب و بوسیله رشته های فیبری که به عنوان لیگامان شناخته شده است به یکدیگر متصل شده اند ماهیچه های پا که بافت های سخت و محکمی است و به عنوان ماهیچه های کف پا شناخته شده است دومین ناحیه ای است که از پا نگهداری و پشتیبانی می کند. همچنین وسایل کمک درمانی مانند پدهایی برای کف پا وجود دارد که می تواند از وارد شدن فشار روی کف پا جلوگیری کند و نقش ضربه گیر را ایفا کند. درد کف پا معمولا بر اثر عملکرد اشتباه یا واکنش هر کدام از ساختارهای کف پا ایجاد میشود. با پیشرفت های کنونی درمان درد کف پا بسته به دلیل و علل آن امکان پذیر است. گاهی ورزش های کف پای صاف و حتی ماساژ کف پا نیزمی تواند در درمان درد کف پا مثر باشد.

درمان التهاب کف پا

دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله پیرامون درد و ورم کف پا در هنگام کار و ایستادن اظهار کرد: در این رابطه علت های مختلفی دخیل هستند. یکی از عوامل اضافه وزن فرد است. هر چه وزن بیشتر باشد فشاری که به نقاط پائین تر بدن وارد می شود بیشتر از نقاط بالایی است. عامل دوم ضعف عضلانی است. عضلات قوی فشار را از روی مفاصل و بدن کم می کنند. افراد چاق هم ممکن است دچار کمبود عضله باشند. عامل بعدی مدت زمان ایستادن روی پاهاست. هرچه مدت ایستادن روی پاها بیشتر باشد فشار روی پاها بیشتر می شود. واریس هم می تواند باعث ورم و درد کف پا شود. هر چه واریس پا بیشتر باشد تجمع خون و آب در پاها بیشتر و تورم و درد بیشتر می شود. خوبی درخصوص درمان درد و تورم کف پا بیان کرد: مدت زمان زیادی روی پاها نایستید. وزن اضافه را کاهش دهید. عضلات بدن بویژه کف پا را تقویت کنید. با راه رفتن متنوع عضلات کف پا را قوی کنید. برای مثال تعدادی گام روی پاشنه، چند گام روی لبه بیرونی پا، چند گام روی پنجه پا راه روید یا سعی کنید وسایلی را با انگشت پا جمع کنید. این تمرینات باعث تقویت عضلات کف پا می شود. در ضمن ماساژ می تواند خیلی کمک کننده باشد. وقتی تورم بوجود می آید یعنی آب میان بافتی جمع شده است. این وضعیت با ماساژ آرام آرام بهبود پیدا می کند و خون تازه در بافت ها جریان پیدا می کند و توصیه آخر اینکه از کفش مناسب استفاده شود.

سوزش و التهاب کف پا

پزشک برای تشخیص اطلاعاتی در مورد شرح کامل سلامتی بیمار کسب میکند در صورت نیاز بیمار را به صورت فیزیکی معاینه می کند پوشیدن کفش های ورزشی در هنگام معاینه می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک قرار دهد. ارزیابی های پزشک در ادامه ذکرشده است: 1- هر دو پا به صورت فیزیکی و دیداری بوسیله پزشک معاینه میشود پزشک با حرکت و لمس پا و کف پا با دست و ایجاد فشار بر این نواحی هر گونه ضعف، بدشکلی یا تغییر در استخوان های پا را ارزیابی میکند. 2- پزشک عملکرد ماهیچه های پا را ارزیابی میکند این ارزیابی بوسیله حرکت و نگهداشتن پا در مقابل یک جسم سخت انجام می شود همچنین پزشک از شما درخواست میکند راه بروید، بایستید یا حتی بدوید در صورتیکه با انجام این کارها درد کف پا ایجاد شود دلیل بروز درد مشخص می شود 3- عصب های پا هم برای ارزیابی هرگونه آسیب دیدگی در این ناحیه بررسی میشوند 4- آزمایش های عکس برداری اشعه ایکس ،ام آر آی یا اسکن استخوان ها می تواند به تشخیص هر گونه تغییرات در استخوان ها کمک کند.

بیماری التهاب کف پا

درد و ضعف معمولا همراه با کشیده شدن کف پا در ناحیه پایین پا رخ میدهد. درد کف پا باعث کاهش کشش و انعطاف کف پا میشود و زمانیکه پا حرکت میکند درد کف پا افزایش یابد. درموارد شدید زمانیکه روی کف پا فشار وارد شود درد افزایش میابد بروز دردهای خاص که منجر به ضعف در کف پا میشوند نشان دهنده مشکل و اختلال در ناحیه خاصی از پا است. دردی که هنگام حرکت ایجاد میشود نشان میدهد که اختلال در نقاط خاصی از بدن تاثیر گذاشته است. استخوان ها ولیگامان ها مفصل را ساخته اند واستخوان ها بوسیله لیگامان ها به یکدیگر متصل شده اند. کشیدگی معمولا در لیگامان ها ایجاد میشود درقسمت کف پا لیگامان هایی در انتهای کف پا قرار دارند این لیگامان ها استخوان ها را به استخوان های دیگر در طرفین و انتها متصل کرده اند هر گونه ضعف و بی حسی در مفصل نشان دهنده رگ به رگ شدن کف پا است.

علت التهاب کف پا

کف پا اولین ساختار در بدن است که هنگام راه رفتن فشارهای وارد شده از بدن را جذب میکند و به محیط بیرون منتقل میکند زمانیکه اتفاقی برای این ناحیه بیفتد باعث ایجاد درد سینه پا و درد در کف پا و آسیب دیدگی دراین مفصل میشود. علت درد کف پا دلیل های متعددی دارد از جمله: فشارهای مستقیم براثرضربه رگ به رگ شدن لیگامان ها کشیدگی ماهیچه ها مشکلات بیومکانیکی مانند صافی کف پا استفاده بیش ازحد ازمفصل آرتروز التهابی گرفتگی ماهیچه های کف پا ازجمله دلایلی هستند که منجر به درد و گزگز کف پا میشود. بیماری خار پاشنه پا یکی از علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند. درد زیر انگشتان پا

درد و التهاب کف پا

آسیب دیدگی کف پا یکی ازرایج ترین علل درد کف پا است. ماهیچه های کف پا بافت های اتصال ضخیمی هستند که باعث حفاظت ازکف پا در پایین پا شده است این ناحیه از قسمت پاشنه پا به سمت استخوان متاتارسال درجلوی کف پا امتداد دارد زمانیکه کف پا دچارآسیب دیدگی شود منجر به التهاب میشود و در نهایت درد در کف پا ایجاد می شود. کشیدگی، رگ به رگ شدن، کبودی وشکستگی براثر یک فشار یا ترکیبی از فشار ها روی پا ایجاد میشود آسیب دیدگی هایی مانند زمانیکه فردی برروی پای شما پا میگذارد فقط باعث کبودی پا نمیشود بلکه میتواند منجربه آسیب دیدگی ساختارهای اولیه و ثانویه پا شود تعداد زیادی از ماهیچه های ناحیه تحتانی ساق پا به ناحیه پا یا نزدیک کف پا متصل شده اند. آسیب دیدگی یا گرفتگی ماهیچه ها میتواند منجر به مشکلات بیومکانیکی و در نهایت درد کف پا شود. آسیب دیدگی های کف پا ممکن است بر اثرضربه تکی، پیچ خوردگی و ضربه های مکرر پا ایجاد شود و در نهایت منجر به شکستگی شود. رگ به رگ شدن کف پا زمانی ایجاد میشود که لیگامان های کف پا که استخوان های این ناحیه را به یکدیگر متصل کرده اند بیش از حد کشیده شوند و فیبرهای آن پاره شوند. آسیب دیدگی های ماهیچه های پا هم ممکن است با کشیدگی، استفاده بیش ازحد مفصل، تحمیل وزن زیاد روی پا، کبودی یا بریده شدن پا ایجاد شود. همچنین زمانیکه کف پا بر اثر حرکات مکرر فشارهای زیادی را تحمل کند می تواند منجر به بیماری آرتروز شود. آسیب دیدگی های مکرری که بر اثر ایجاد ضربه های خفیف بر ناحیه کف پا تاثیر میگذارد می تواند منجر به شکستگی ناشی از فشار، درد کف پا و آرتروز های مزمن شود. آسیب دیدگی های ناشی از ضربه های جزئی زمانی ایجاد میشود که ساختارهای بدن تحت فشار قرار می گیرد. مواردی که می تواند منجر به این گونه آسیب دیدگی ها شود عبارتند از دویدن روی سطوح ناصاف که یا خیلی سخت یا خیلی صاف است، دویدن با پوشیدن کفش های نامناسب و بی کیفیت که فشارهای وارد شده را جذب نمی کند یا انجام مسابقات سخت و طولانی مدت یا انجام فعالیت های مکرر است.

التهاب کف پا

برای توصیف درد کف پا از ۴ درجه‌بندی استفاده می‌شود: درد تنها در هنگام فعالیت درد قبل و بعد از فعالیت که تأثیری بر کارایی فرد ندارد درد قبل و بعد و در هنگام فعالیت که بر روی کارایی ورزشی فرد تأثیر دارد درد بسیار شدیدی که انجام فعالیت را ناممکن کرده

التهاب کف پا چیست

درد کف پا می‌تواند هریک از علائم زیر را شامل شود: یک تیر کشیدن مبهم و مداوم (اگر رباط کشیده شده باشد) تورم یا حساسیت به لمس در پا قرمزی و یا کبودی در صورت آسیب جدی‌تر احساس ناراحتی هنگام قرار دادن وزن بر روی پا درد شدید هنگام چرخش و یا دست‌کاری پا حساسیت به لمس در صورت فشار دادن پا

التهاب تاندون کف پا

کشیدگی و پارگی تاندون‌ها و رباط‌های پا می‌تواند بر اثر یک حادثه شدید و ناگهانی یا بر اثر وارد شدن فشار‌های مداوم و مکرر به پا باشد. کشیدگی رباط معمولاً در محل وصل شدن رباط به استخوان (در هر دو طرف رباط) و در کناره‌های رباط ایجاد می‌شود. احساس درد متمرکز و بی‌ثباتی مفصلی از علائم کشیدگی و پارگی رباط هستند.

التهاب کف پا درمان

زمانیکه شما برای اولین بار با درد در کف پا و پا مواجه شوید می توانید با استفاده از درمان های خانگی شامل استراحت، یخ، بستن مفصل یا بالا نگهداشتن پا درمان شوید. مصرف داروهای مسکن بدون تجویز پزشک هم برای کاهش درد و ناراحتی موثراست. استراحت مفصل باعث جلوگیری از ایجاد فشار بر این ناحیه میشود و به آن فرصت بهبودی میدهد. کمپرس های یخ نباید بیشتر از20 دقیقه بر مفصل استفاده شوند یخ را باید در داخل یک حوله قرار دهید و روی پوست خود بگذارید قراردادن یخ به صورت مستقیم روی پوست باعث سوختگی پوست میشود استفاده کمپرس های یخی که در داروخانه ها به فروش میرسد توصیه نمیشود زیرا این بسته ها بیش ازحد سرد هستند. بستن و بالاگرفتن مفصل باعث جلوگیری ازهرگونه تورم در بافت ها میشود.برخی از تمرینات ورزشی نیز میتواند در کاهش درد کف پا مؤثر باشد.

التهاب کف پا از چیست

“درد قوس پا” اصطلاحی است که برای توصیف وجود درد در کف پا به کار می‌رود. هنگامی‌که فرد به درد کف پا مبتلا می‌شود، معمولاً بافت‌های نرم او در میانه کف پا دچار التهاب می‌شوند. قوس کف پا توسط یک بافت محکمی (رباط) شکل می‌گیرد که استخوان پاشنه پا را به انگشتان متصل می‌کند، این بافت محکم رباط” پلانتار فاسیا ” نام دارد. این رباط در مکانیک مناسب پا و توزیع وزن از پاشنه تا انگشتان پا نقش مهمی دارد.

التهاب پاشنه پا

افرادی که کف پای صاف دارند، قوس کف پای آن‌ها کوتاه است و یا رباط کف پای آنها بیش‌ازحد منعطف است در معرض ابتلا به چرخش مچ پا به داخل هستند. چرخش مچ پا به داخل موجب بروز مشکلاتی در بدن می‌شود. از آنجایی که قوس کف پای شما به خوبی فشار وارد شده به بدن در هنگام راه رفتن را جذب نمی‌کند، پای شما به سمت داخل چرخش پیدا می‌کند و به دنبال چرخش مچ پا، به ترتیب زانو، ران پا و لگن نیز از راستای طبیعی خود خارج می‌شوند.

التهاب غلاف کف پا

التهاب غلاف کف پا یا اصطلاحاً پلانتار فاسیا یکی از شایع‌ترین علل درد پاشنه است. این وضعیت شامل درد و التهاب دسته ضخیمی از بافت ها به نام پلانتار فاسیا است که در سراسر کف پا کشیده شده و استخوان پاشنه را به انگشتان متصل می‌کنند. التهاب پلانتار فاسیا معمولا باعث درد تیر‌کشنده‌ای می‌شود که معمولا با اولین قدم‌ها روی زمین در صبح رخ می‌دهد. هنگامی که پاهایتان را بلند می‌کنید، درد التهاب پلانتار به طور معمول کاهش می‌یابد اما پس از مدتی ایستادن و یا برخاستن از حالت نشسته دوباره بازمی‌گردد.

التهاب فاسیای کف پا

فاسیت پلانتار (التهاب رباط کف پا) نام خود را از فاسیای پلانتار می‌گیرد که رباطی در کف پا است. با گذشت زمان، وارد شدن فشار زیاد به این رباط باعث کشیده شدن بیش ا حد، پارگی و التهاب آن می‌شود.درد پاشنه به علل متفاوتی ایجاد میشود ولی شایعترین علت آن فاسئیت پلانتار Plantar fasciitis است. فاسئیت پلانتار بیماری بسیار شایعی است بطوریکه حدس زده میشود حدود ده درصد از افراد به نوعی در طول زندگی خود درگیر این بیماری میشوند. این بیماری بر اثر التهاب فاشیای پلانتار بوجود میاید ولی فاشیای پلانتار چیست و کجاست.

بیشتر بخوانید : التهاب تاندون دست ♥ التهاب تیروئید طب سنتی ♥ قرمزی و التهاب کنار ناخن