طحال و وظایف طحال در بدن انسان


طحال و وظایف طحال در بدن انسان

خواص طحال,فواید طحال,طحال درمانی,خاصیت طحال,خواص طحال درمانی,خواص طحال برای پوست,خواص طحال برای مو,خواص طحال برای جوانی,خواص طحال برای بارداری,خواص خوردن طحال,فواید طحال خام,فواید طحال پخته

طحال,وظایف طحال,طحال چیست,طحال بزرگ

به گزارش بی اس ام اس طحال چیست-طحال یک عضو داخل شکمی، با ابعاد حدوداً دوازه در هشت سانتی متر است که به طور طبیعی در سمت چپ قسمت فوقانی شکم، درکنار معده و بالای کلیه چپ قرار گرفته است. طحال کاملاً توسط دنده تحتانی قفسه سینه محافظت می شود و در حالت طبیعی، اگر طحال اندازه نرمال داشته باشد، نمی توان آن را از طریق جدار شکم لمس کرد.وزن طحال، در بالغین 75 تا 150 گرم است و درهر دقیقه، حدوداً 300 میلی لیترخون از طحال عبور می کند . بنابراین طحال یک بافت کاملاً پرخون محسوب می شود. طحال در دوران مختلف زندگی وظایف کاملاً متفاوتی را بر عهده می گیرد.

طحال,وظایف طحال,طحال چیست,طحال بزرگ

وظایف طحال در دوران جنینی

در دوران جنینی و در ماه های پنجم تا هشتم بارداری، طحال به عنوان یک مرکز خون ساز عمل می کند و گلبول های سفید و قرمز خون را می سازد. پس از تولد، با انتقال مراکز خون سازی به مغز استخوان، این فعالیت طحال خاموش می شود. در عین حال، قابلیت تبدیل به بافت های خون ساز همواره در طحال باقی می ماند و در برخی بیماری ها که با درگیرکردن مغز استخوان، باعث مهار ساختن سلول های خونی می شوند ، سلولهای طحال مجدداً شروع به فعالیت خونسازی می کنند. این فعالیت طحال، معمولاً فاقد ارزش بالینی است و تنها موجب بزرگ شدن بیش از حد طحال و بروز عوارض ناشی از آن می شود.

وظایف طحال پس از تولد

در دوران پس از تولد و در سنین کودکی، طحال یک منبع عمده و محل استقرار سلول های لنفوسیتB محسوب می شود و نقش مهمی را در پاسخ های ایمنی بدن ایفا می کند. لنفوسیت هایB که در طحال استقرار یافته اند، در پاسخ به میکروب ها و عوامل خارجی، شروع به ترشح پادتن یا آنتی بادی می کنند.

طحال,وظایف طحال,طحال چیست,طحال بزرگ

طحال چیست

سلول های ماکروفاژی که در طحال استقرار یافته اند، نقش پاک کننده خون از سلول های غیر طبیعی را بر عهده دارند.گلبول های قرمز دارای اشکال غیر طبیعی یا آنهایی که بیش از اندازه پیر شده اند و همچنین پلاکت های غیر طبیعی، توسط طحال از گردش خون برداشته می شوند. در هر روز، 20 میلی لیتر گلبول های قرمز فرسوده توسط طحال جمع آوری و از گردش خون خارج می شوند. به طور طبیعی، یک سوم از کل پلاکت های بدن، در طحال ذخیره شده اند و در موارد لزوم، می توانند به گردش خون وارد شوند.با وجود کارکردهایی که به طحال نسبت داده شد، فعالیت های طحال در بالغین، توسط اعضای دیگر، نظیر کبد و مغز استخوان هم قابل انجام است. بنابراین، برداشتن طحال در بالغین، معمولاً عارضه عمده ای ایجاد نمی کند.در کودکان، با توجه به نقش طحال در پیدایش پاسخ های ایمنی، برداشتن طحال باید با دقت و وسواس بیشتری صورت گیرد، زیرا حذف طحال در سنین پایین، با کاستن از توانایی ساخت آنتی بادی در بدن، موجب استعداد ابتلا به برخی عفونت های خاص می شوند.طحال، کاملاً در مجاورت دنده های نهم تا دوازدهم قرار گرفته است. آسیب طحال و پارگی طحال، یک مشکل شایع در تصادفات و ضرباتی است که به سمت چپ شکم و قفسه سینه وارد می شوند.مهم ترین خطری که در این موارد بیمار را تهدید می کند،خونریزی شدید از بافت پرخون طحال به داخل شکم است، بدون اینکه خونریزی از سطح بدن وجود داشته باشد. تشخیص خونریزی داخلی، در این موارد از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. زیرا در بسیاری از موارد، برای کنترل آن نیاز به اعمال جراحی وجود دارد. در صورت پارگی طحال، گاهی نیاز به برداشتن کامل طحال پیش می آید.

طحال,وظایف طحال,طحال چیست,طحال بزرگ

طحال چیست

 

گاهی طحال، عملکرد پاکسازی خون را بیش از حد لازم انجام می دهد و نه تنها سلول های معیوب و فرسوده را از گردش خون خارج می کند، بلکه بسیاری از سلول های سالم را نیز از بین می برد. این حالت که “هیپراسپلنیسم” نامیده می شود، از مواردی است که برداشتن طحال ، به بهبود بیماری می انجامد.

بیماری‌های طحال
– اسپلنومگالی: بزرگ شدن بیش از حد طحال

– هایپراسپلنیسم: فعالیت بیش از حد طحال

– آسپلنیسم: نبودن طحال یا فقدان کارکرد آن

در بیماری های همولتیک، که نوعی کم خونی ناشی از متلاشی شدن زودهنگام گلبول های قرمز هستند، گاهی برداشتن طحال، به کاهش کم خونی کمک می کند.در حالات پیشرفته تالاسمی، کم خونی داسی شکل و کم خونی های همولتیک خود ایمنی، برداشتن طحال به تخفیف بیماری کمک می کند. افرادی که به هر علت، طحالشان برداشته شده است، باید واکسن ضد برخی میکروب های خاص را دریافت کنند، زیرا حتی در بزرگسالان نیز کارکردهای طحال نباید کاملاً بی اهمیت تلقی شود و نقش طحال در دستگاه ایمنی بدن را باید همیشه در نظر داشت.آنتی بادی هایی که درطحال ترشح می شوند،به خصوص علیه باکتری هایی که دارای کپسول هستند موثرند و بیمارانی که در آنها طحال برداشته شده ، مستعد ابتلا به عفونت با باکتری هایی نظیر پنموکوک و هموفیلی هستند.واکسیناسیون مناسب و رعایت اصول پیشگیری، احتمال وقوع این عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.منبع:tebyan

طحال و وظایف طحال در بدن انسان

درد و درمـان تـرومـبـوفـلـبـیـت

درد و درمـان تـرومـبـوفـلـبـیـت

تـرومـبـوفـلـبـیـت,بیماری تـرومـبـوفـلـبـیـت,تـرومـبـوفـلـبـیـت در بارداری,علائم تـرومـبـوفـلـبـیـت,درمان تـرومـبـوفـلـبـیـت,درمان تـرومـبـوفـلـبـیـت با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان تـرومـبـوفـلـبـیـت,تـرومـبـوفـلـبـیـت را چگونه درمان کنیم,تـرومـبـوفـلـبـیـت در کودکان,تـرومـبـوفـلـبـیـت در بزرگسالان,تـرومـبـوفـلـبـیـت در نوزادان,تـرومـبـوفـلـبـیـت در بهار,تـرومـبـوفـلـبـیـت در تابستان,تـرومـبـوفـلـبـیـت در پاییز,تـرومـبـوفـلـبـیـت در زمستان,آشنایی با تـرومـبـوفـلـبـیـت,همه چیز در مورد تـرومـبـوفـلـبـیـت,تـرومـبـوفـلـبـیـت واگیردار است,تـرومـبـوفـلـبـیـت و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان تـرومـبـوفـلـبـیـت

سرطان, لخته خون, قرص های ضدبارداری, تورم پاها

به گزارش بی اس ام اس ترومومبوفلبیت عبارت است از ایجاد لخته خون در وریدهای بدن انسان .ترومومبوفلبیت به دو صورت بروز می کند: ۱ ترومومبوفلبیت سطحی ۲ ترومومبوفلبیت عمقی…علل بروز لخته در رگ ها و بروز ترومومبوفلبیت عمقی، شامل بی تحرکی، مصرف قرص های ضدبارداری، سرطان، و… هستند. بی تحرکی سرعت حرکت خون را در وریدها کاهش می دهد و همین مساله باعث کم شدن جریان خون در عضو فرد می شود. وقتی جریان خون در ورید کند شود، لخته ایجاد خواهد شد، علایم این بیماری بسیار متفاوت هستند. گاهی بیمار با سردرد مراجعه می کند و گاهی با درد و تورم پاها (به خصوص پای چپ) و حتی گاهی با تنگی نفس. درد و تورم بیشتر در ساق پا خود را نشان می دهد که با حرکت عضو این حرکت تشدید می شود.ترومبوفلبیت در سیستم تخلیه وریدی مغزی، به صورت سردرد یا تهوع و استفراغ ناگهانی خود را نشان می دهد. تشکیل لخته بیشتر وریدهای اندام تحتانی را درگیر می کند و ایجاد لخته های خونی در مسیر عروق خونی اندام ها، باعث اختلال جریان خون می شود و در نتیجه منجر به انسداد نسبی یا کامل عروق خونی خواهد شد. یکی از مهم ترین عوارض احتمالی ترومومبوفلبیت وریدهای عمقی، آمبولی ریوی است که به علت حرکت لخته خون در سیستم گردش خون و انتقال آن به دستگاه گردش خون ریوی به وجود می آید.

سرطان, لخته خون, قرص های ضدبارداری, تورم پاها

پیشگیری از آمبولی ریه مهم ترین دلیل درمان بیماران مبتلا به ترومومبوفلبیت وریدهای عمقی است.از علایم آمبولی ریوی، تنگی نفس و درد قفسه سینه است و با تنفس عمیق شدت درد افزایش می یابد. بیمار برای تشخیص این بیماری بعد از مشاهده این علایم، باید به پزشک مراجعه کند تا معاینه شود. اگر لخته در ورید های سطحی تشکیل شده، جای نگرانی نیست اما اگر لخته در وریدهای عمقی بود، باید سونوگرافی داپلر رنگی انجام دهد تا لخته ها داخل وریدها تشخیص داده شوند.اگر بیماری واقعا دچار ترومومبوفلبیت عمقی شد، باید چند روز در بیمارستان بستری و داروی ضدلخته تزریقی برای وی تجویز شود تا به بهبود کامل برسد و سپس چندماه داروی ضدلخته خوراکی مصرف کند. مدت مصرف داروی ضدلخته خوراکی به محل تشکیل لخته و نظر پزشک بستگی دارد. بعد از ترخیص، استفاده مادام العمر از جوراب واریس ضروری است تا از عوارض ترومومبوفلبیت جلوگیری شود.این جوراب از ورم های مزمن ساق پای بیمار جلوگیری می کند. اگر از ورم ناشی از این عارضه جلوگیری نشود، به زخم های ساق پا منجر خواهد شد. براساس تشخیص پزشک، بیمار باید از ۳ ماه تا مادام العمر از داروهای ضدلخته خوراکی استفاده کند. برای پیشگیری، پزشکان به هر بیماری که بستری می شود و خطر بروز لخته در او وجود دارد، داروی ضدلخته با دوز پایین تزریق می کنند اما متاسفانه باید اذعان کرد پزشکان ما به این نکته توجه نمی کنند. میزان توجه برخی پزشکان به تجویز دارویی ضدلخته با دوز پایین کامل و کافی نیست و گاهی فراموش می شود دارو با دوز پایین برای بیمار تجویز شود.

منبع:salamat.ir

درد و درمـان تـرومـبـوفـلـبـیـت

۴ حرکت فوق العاده خطرناک برای بدن

۴ حرکت فوق العاده خطرناک برای بدن

حرکات خطرناک برای بدن,بیماری حرکات خطرناک برای بدن,حرکات خطرناک برای بدن در بارداری,علائم حرکات خطرناک برای بدن,درمان حرکات خطرناک برای بدن,درمان حرکات خطرناک برای بدن با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان حرکات خطرناک برای بدن,حرکات خطرناک برای بدن را چگونه درمان کنیم,حرکات خطرناک برای بدن در کودکان,حرکات خطرناک برای بدن در بزرگسالان,حرکات خطرناک برای بدن در نوزادان,حرکات خطرناک برای بدن در بهار,حرکات خطرناک برای بدن در تابستان,حرکات خطرناک برای بدن در پاییز,حرکات خطرناک برای بدن در زمستان,آشنایی با حرکات خطرناک برای بدن,همه چیز در مورد حرکات خطرناک برای بدن,حرکات خطرناک برای بدن واگیردار است,حرکات خطرناک برای بدن و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان حرکات خطرناک برای بدن

۴ حرکت فوق العاده خطرناک برای بدن

به گزارش بی اس ام اس به گفته مارتین لرند ، جراح استخوان موسسه درمانی دانشگاه شیکاگو، یکی از دلایل مراجعه زنان به پزشک کمر درد است و حدود ۸۰ درصد انسان ها از این عارضه رنج می برند. اما می توانید این عوامل را از پیش شناسایی کنید.

۱. کفش های بسیار زیبایتان :

کفش های که دارای پاشنه های بالت مانند هستند در مقایسه با چیزی که ما می پنداریم مضرات بیشتری دارند. کفشهایی که پاشنه های بسیار نازکی دارند نمی توانند تکان های هنگام راه رفتن را در خود جذب کند ، براساس گفته مایکل هیسی، جراح مغز و استخوان موسسه تکزاس دیسک های قسمت تحتانی کمر با نوعی مایع پر شده اند،راه رفتن با کفش پاشنه نازک در طول روز این دیسک ها را مانند اسفنج منحرف کرده و پیچ می دهد.

۲. کودکان :

زمانی که مجبور به بغل گرفتن بچه ها هستید وزنی بیشتر از چیزی که پای آنها در حالت معمول تحمل می کند رامتحمل می شوید.این ۲۰ ،۳۰،یا ۴۰ پوند وزن، اضافه باری را به ماهیچه های کمرتان وارد می کند و در هنگام راست ایستادن این ماهیچه ها را تحت فشارقرار می دهد .بهترین راه برای تحمل این وزن اضافه چیست؟ دکتر هیسی پیشنهاد می کند در هنگام ایستادن روی عضلات ران به شکل دوره ای وزن اضافه را به پهلوی راست و چپ تغییر دهید تا تعادل کمرحفظ شود.

۴ حرکت فوق العاده خطرناک برای بدن

۳. تلفن همراهتان :

هرچقدر می خواهید پشت تلفن داد و بیداد کنید اما هیچ گاه تلفن همراهتان را بین گوش و شانه خود قرار ندهید.به گفته دکتر هیسی با این کار باعث می شوید نخاع بیشتر از حد مجازش کشیده شده و باعث ایجاد درد در ناحیه فوقانی کمر شود.اگر درهنگام استفاده از تلفن همراه به دستانتان احتیاج دارید از هندزفیری استفاده کنید.

۴. نشستن طولانی مدت :

تد کما متخصص جراحی استخوان از دانشگاه میسری می گوید در صورتی که ۸ساعت یا بیشتر (اگر پشت میز نشین هستید) در یک حالت بمانید به کمرتان فشار زیادی وارد می کنید.برای حل ای موضوع هراز چند گاهی ماهیچه های خود را حرکت دهید تا قسمت های مختلف آن در طول روز به کار گرفته شوند.سعی کنید یک دفترچه تلفن یا فرهنگ لغت قطور را زیر مانیتور قرار دهید( اگر مانیتور پایین تر از سطح چشمانتان است) و یا چند کتاب را زیر پاییتان قرار دهید و در طول روز از تعداد آنها بکاهید. وقت نهار یا هر استراحت دیگر را فراموش نکنید.

منبع:seemorgh.com

۴ حرکت فوق العاده خطرناک برای بدن

پیشگیری از سرطان سینه با ۳ نکته

پیشگیری از سرطان سینه با ۳ نکته

سرطان سینه,بیماری سرطان سینه,سرطان سینه در بارداری,علائم سرطان سینه,درمان سرطان سینه,درمان سرطان سینه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان سرطان سینه,سرطان سینه را چگونه درمان کنیم,سرطان سینه در کودکان,سرطان سینه در بزرگسالان,سرطان سینه در نوزادان,سرطان سینه در بهار,سرطان سینه در تابستان,سرطان سینه در پاییز,سرطان سینه در زمستان,آشنایی با سرطان سینه,همه چیز در مورد سرطان سینه,سرطان سینه واگیردار است,سرطان سینه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه با ۳ نکته

به گزارش بی اس ام اس : بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، امکان پیشگیری از ۴۰ درصد سرطان های سینه در زنان وجود دارد. دانشمندان اقدامات زیر برای جلوگیری از سرطان سینه را پیشنهاد می دهند:

وزن خود را پائین نگه دارید زیرا سلول های چربی استروژن تولید می کنند که این می تواند سبب رشد سلول های سرطانی شود.

پیشگیری از سرطان سینه با ۳ نکته 

در روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید زیرا ورزش علاوه بر حفظ وزن متعادل بدن، سیستم های ایمنی بدن شما را تقویت و سطح هورمون ها را متعادل نگه می دارد.

حداقل ۶ ماه شیردهی به فرزند زیرا شیردهی خطر ابتلابه سرطان سینه را برای مادر تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

منبع:aftab.ir

پیشگیری از سرطان سینه با ۳ نکته

۱۷ راهی که به سلامت ختم می شود

۱۷ راهی که به سلامت ختم می شود

خواص سلامتی,فواید سلامتی,سلامتی درمانی,خاصیت سلامتی,خواص سلامتی درمانی,خواص سلامتی برای پوست,خواص سلامتی برای مو,خواص سلامتی برای جوانی,خواص سلامتی برای بارداری,خواص خوردن سلامتی,فواید سلامتی خام,فواید سلامتی پخته

۱۷ راهی که به سلامت ختم می شود

به گزارش بی اس ام اس گاهی برای یافتن سلامتی از دست رفته به دنبال کارهایی هستیم که نه تنها موجب بازگشت سلامتی ما نمی شود بلکه وضعیت ما را هم بدتر می کند.۱) فقط وقتی گرسنه هستید غذا میل کنید، مصرف غذا هنگامی که غذای قبلی هضم نشده عامل رخت بربستن سلامتی است.۲) به اندازه کافی از مایعات استفاده کنید بدون تمایل به نوشیدنی ها از آنها استفاده نکنید.۳) حتما به اندازه کافی فعالیت جسمی داشته باشید. پیاده روی و سایر ورزش های مورد علاقه را فراموش نکنید. توان جسمی شما در انتخاب نوع و میزان فعالیت جسمی مهم است. معمولا در سنین بالا بهترین فعالیت جسمی پیاده روی است.۴) به اندازه کافی استراحت کنید و خواب به اندازه داشته باشید.۵) خانم ها در هنگام پریود و یک ماه پس از زایمان از قرار گرفتن در محیط سرد و مصرف غذاهای سرد مزاج خودداری کنند. همچنین استراحت کافی داشته باشند و از اضطراب بپرهیزند.۶) عواطف و هیجانات خود را سرکوب نکنید و آنها را با نزدیکان و دوستان شفیق در میان بگذارید.۷) ادرار خود را نگاه ندارید و به پاک نگاه داشتن روده بزرگ توجه کنید. تعریق کافی برای سلامتی مفید است.

۱۷ راهی که به سلامت ختم می شود

۸) از هوای تازه و خنک استفاده نمایید.۹) در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه ها و سبزیجات بهره ببرید تا از گوشت.۱۰) مصرف آب و مایعات را افزایش دهید تا ادرار شما، صبح که از خواب برمی خیزید پررنگ نباشد، بلکه به رنگ زرد لیمویی باشد.۱۱) ۶ تا ۷ ساعت خواب شبانه توصیه می شود. روزهای تابستان یک ساعت چرت پس از ناهار رطوبت کافی به بدن شما می رساند.۱۲) در شرایطی که تحت فشار عصبی قرار می گیرید، دستور تنفس و تمرینات ذهنی آرام بخش را به کار ببرید.۱۳) فعالیت جسمی و ورزش را در هوای خنک صبح زود یا شامگاه انجام دهید.۱۴) از هوا، محیط و فعالیت هایی که موجب افزایش گرمی و خشکی بدن و کم آبی می شود پرهیز نمایید.۱۵) بیش از اندازه چای و قهوه مصرف نکنید.۱۶) همه چی را به اندازه انجام دهید فعالیت زیاد و ورزش شدید هم برای سلامت مضر است.۱۷) از بی خوابی و کم خوابی (کمتر از ۵ ساعت) و دیروقت به رختخواب رفتن خودداری کنید.

منبع:salamat.ir

۱۷ راهی که به سلامت ختم می شود

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟

خواص جویدن غذا,فواید جویدن غذا,جویدن غذا درمانی,خاصیت جویدن غذا,خواص جویدن غذا درمانی,خواص جویدن غذا برای پوست,خواص جویدن غذا برای مو,خواص جویدن غذا برای جوانی,خواص جویدن غذا برای بارداری,خواص خوردن جویدن غذا,فواید جویدن غذا خام,فواید جویدن غذا پخته

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟

به گزارش بی اس ام اس : نحوه جویدن غذا بیشتر به ویژگی‌های غذایی که می‌خوریم، بستگی دارد و بنابراین می‌توانید غذاهایی را انتخاب کنید که زیاد نیازی به جویدن ندارند. برخی از محققان ادعا کرده‌اند؛ توصیه قدیمی در مورد خوب جویدن غذا همیشه هم برای سلامتی مفید نیست.

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟

خوردن لقمه‌های بزرگتر و جویدن کمتر غذا برای کسانی که قصد دارند لاغر شوند بهتر است. چون لقمه‌های بزرگتر برای هضم و تجزیه شدن در معده به زمان بیشتری احتیاج دارند. این بدین معنی است که در این صورت فرد مدت طولانی‌تری، احساس سیری می‌کند و انرژی حاصل از سوخت غذا آرام‌تر آزاد می‌شود. اما برای کسانی که ورزشکار هستند بهتر است که غذاهای نرم‌تر استفاده کنند و بیشتر لقمه‌های خود را بجوند.نحوه جویدن غذا بیشتر به ویژگی‌های غذایی که می‌خوریم، بستگی دارد و بنابراین می‌توانید غذاهایی را انتخاب کنید که زیاد نیازی به جویدن ندارند.

خوب جویدن غذا همیشه هم مفید نیست!؟

تعبیر خواب آب

تعبیر خواب آب

تعبیر خواب آب , آب در خواب دیدن

اگز خواب آب دیده اید و می خواهید تعبیر دیدن آب در خواب را بدانید این مطلب را بخوانید


تعبیر دبدن آب در خواب را خوب دانسته اند و آن را نشانه روشنایی و صفا معرفی کرده اند. اما در چه شرایطی آب را دیده اید و کیفیت آب چگونه باشد همه بر تعبیر خواب آب موثر است. آبهای روان کم عمق که بتوان کف آب را دید و شفاف و صاف باشد، بهترین تعبیر را دارد. آب روان بهتر از آب راکد است. آب روان را جریان زندگی ببینده خواب تعبیر می کنند. اگر در این آب روان ماهی هم باشد مسلماً تعبیر بهتری دارد، علی الخصوص ماهی سرخ و سفید. آبهای روان را شادی و عمر بلند هم تعبیر می کنند. آبهای راکد نشان دهنده غم و غصه و اندوه و حتی بیماری است  و آبی که لجن شده باشد ابتلاست. ابتلا به اموری که باعث زحمت و دردسر برای ببینده خواب می شود و گرفتاری هایی برای او به وجود می آید. اگر آب دریا باشد، موجهای دریا سختی هایی باشد که بر سر راه شما قرار می گیرد و اگر موجی شما را از جای بلند کند و به ساحال پرتاب کند پس از تحمل رنج و سختی به آسایش و آرامش میرسید. اگر آب خروشان و زیادی را در خواب ببینید، که نظاره گر آن آب باشید نه در درون آن نشانگر قدرتی است که با آن روبه رو می شوید. اگر در درون این آب خروشان بودید با شخصی قوی درگیر می شود که احتمالا آسیبی به شما نمی رساند اما تمام انرژیتان را از شما می گیرد. خوردن آب رودخانه اگر آب کثیف باشد مالی آلوده  به بهره است که از راهی ناصحیح نصیب شما شده است و آب روشن مالی است که از راه صحیح به دست می آید.

تعبیر خواب

آیا من به بیماری ام اس دچار شده ام؟

آیا من به بیماری ام اس دچار شده ام؟

ام اس,بیماری ام اس,ام اس در بارداری,علائم ام اس,درمان ام اس,درمان ام اس با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان ام اس,ام اس را چگونه درمان کنیم,ام اس در کودکان,ام اس در بزرگسالان,ام اس در نوزادان,ام اس در بهار,ام اس در تابستان,ام اس در پاییز,ام اس در زمستان,آشنایی با ام اس,همه چیز در مورد ام اس,ام اس واگیردار است,ام اس و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان ام اس

آیا من به بیماری ام اس دچار شده ام؟

علایم اولیه بیماری ام.اس چیست

به گزارش بی اس ام اس بیماری ام.اس یا اسکلروز چندگانه یک اختلال در سیستم ایمنی خودکار بدن است که می‌تواند منجر به فلج شدید شود. اختلال سیستم ایمنی خودکار وضعیتی است که در آن بدن آنتی‌بادیهایی را تولید می‌کند که به بافت‌های خودش حمله می‌کنند. در بدن افراد مبتلا به این بیماری آنتی‌بادیهایی تولید می‌شود که به ماده سفید مغز و نخاع حمله‌ور می‌شوند. در بیماری ام.اس میلین یا پوشش رشته‌های عصبی در مغز و نخاع ملتهب می‌شود و این التهاب باعث آسیب میلین شده و سیگنال‌های عصبی نمی‌توانند در طول رشته‌های عصبی حرکت کنند.علایم این بیماری متفاوت است و بستگی به این دارد که کدام بخش از اعصاب آسیب ببینند.علایم اولیه این بیماری بسیار خفیف بوده و عبارتند از: سرگیجه و عدم تعادل، خستگی، ضعف دست و پا، التهاب اعصاب چشمی، بی حسی یا سوزش موضعی، درد شدید در ناحیه صورت، نقص در بینایی شامل تار شدن و یا دو بینی است.با پیشرفت بیماری سایر علایم نیز بروز می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مشکلات روده و مثانه، دردهای مزمن مانند درد کمر و ماهیچه‌ها، افسردگی، اسپاسم یا گرفتگی ماهیچه‌ها که ممکن است بسیار دردناک باشد، فلج، ناتوانی جنسی، صحبت کردن به طور نامفهوم، مشکل در بلع، مشکل در تفکر و عملکرد حافظه، از دست دادن بینایی و نابینایی کامل اشاره کرد.در موارد خفیف بیماری ممکن است علایم به قدری ضعیف و ناچیز باشند که حتی نتوان وجود بیماری را تشخیص داد و وقتی بیماری پیشرفت کرده و شدت می‌یابد، فرد کاملا فلج می‌شود.بیمار توانایی راه رفتن را از دست داده و حتی نمی‌تواند از خود مراقبت کند.علت دقیق بروز این بیماری هنوز مشخص نیست.

4 فرضیه علمی اصلی درباره علت این بیماری وجود دارد؛
1- شرایط جوی در سراسر جهان: براساس این فرضیه به نظر می‌رسد که ابتلا به ام اس در میان ساکنان نواحی اطراف مدار چهلم نیم کره‌های شمالی و جنوبی کره زمین شایعتر است.فردی که در یکی از این مناطق متولد شده و پیش از رسیدن به سن نوجوانی به منطقه دیگر منتقل می‌شود، تا حدودی در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.2- ژنتیک: ابتلای والدین یا یکی از نزدیکان به این بیماری خطر ابتلا به ام.اس را در فرد افزایش می‌دهد.3- عامل ایمنی: به طور کلی این امر پذیرفته شده است که بیماری ام‌اس نوعی اختلال در سیستم ایمنی خودکار است.4- عامل ویروسی: این احتمال وجود دارد که یک عامل ویروسی در بروز ام اس نقش داشته باشد.

آیا من به بیماری ام اس دچار شده ام؟

برخی عصب‌شناسان معتقدند که ام اس به دلیل تولد یک فرد با نقص ژنتیکی بروز می‌کند، چرا که نمی‌تواند با یک عامل محیط زیستی سازگاری داشته باشد.وقتی فرد مزبور با آن عامل تماس پیدا کند، سیستم خودکار ایمنی واکنش نشان داده و منجر به بروز بیماری می‌شود.هنوز برای این بیماری هیچ راه مشخصی برای پیشگیری شناخته نشده است و در مورد تشخیص بیماری نیز لازم به ذکر است که در حال حاضر هیچ آزمایش خاصی به این منظور وجود ندارد و معمولا از طریق مراجعه به سابقه پزشکی و آزمایشات فیزیکی فرد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.تصاویر MRI معمولا می‌تواند آسیب میلین در بافت مغز را نشان دهد، اما در برخی افراد مبتلا به این بیماری این تصاویر کاملا طبیعی هستند و هیچ مشکل یا نارسایی را نشان نمی‌دهند و یکی دیگر از روشهای تشخیص بیماری آزمایش مایع مغزی نخاعی است.در درازمدت میزان فلج و از کار افتادگی اعضا افزایش پیدا می‌کند و مرگ افراد مبتلا به این بیماری عموما در اثر پیچیدگی‌ها و شرایط سخت ناشی از فلج آنهاست.
از شایعترین عوامل مرگ این بیماران می‌توان به بروز زخم‌های بستری و در نتیجه بروز عفونت، ذات‌الریه، آمبولی ریوی، گرفتگی رگ‌های تغذیه کننده ریه‌ها توسط لخته‌های خونی و خودکشی اشاره کرد.بیماری ام اس مسری نیست و خطری برای اطرافیان بیمار ندارد، اما می‌تواند به طور ژنتیکی اعضای یک خانواده را تهدید کند.عملکرد اصلی برای درمان بیماری وجود دارد. اولین مرحله توقف و یا کاهش حملات سیستم ایمنی به میلین رشته‌های اعصاب است.مرحله دوم بهبود علائم بیماری و کمک به فرد برای بازگشتن به شرایط طبیعی تا حد امکان است.سیستم ایمنی به کمک دارو درمان می‌شود.سایر معالجات شامل مصرف داروهای ضدافسردگی برای بهبود حالت افسردگی و کاهش خطر خودکشی، مصرف دارو برای کنترل مثانه، مصرف دارو برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و مصرف دارو برای بهبود دردهای عصبی است.اثرات جانبی این داروها با توجه به نوع دارویی که مصرف می‌شود، متفاوت است که از مهمترین آنها خواب آلودگی، بهم خوردگی معده و واکنش‌های آلرژیک نسبت به داروها هستند.از آنجا که این بیماری مادام العمر است، کنترل دایمی و معالجه همیشگی بیماری ضروری است.پیشرفت بیماری در اثر مصرف دارو تا حدودی کندتر می‌شود.همچنین معالجه علایم بیماری می‌تواند حالت فلج را کاهش دهد.
منبع : pezeshkan.org

آیا من به بیماری ام اس دچار شده ام؟

تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

افسردگی,بیماری افسردگی,افسردگی در بارداری,علائم افسردگی,درمان افسردگی,درمان افسردگی با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان افسردگی,افسردگی را چگونه درمان کنیم,افسردگی در کودکان,افسردگی در بزرگسالان,افسردگی در نوزادان,افسردگی در بهار,افسردگی در تابستان,افسردگی در پاییز,افسردگی در زمستان,آشنایی با افسردگی,همه چیز در مورد افسردگی,افسردگی واگیردار است,افسردگی و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان افسردگی

تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

به گزارش بی اس ام اس : مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته نشان می دهد که زود خوابیدن، نوجوانان را در برابرافسردگی و فکر خودکشی محافظت می کند. بنا بر این مطالعات که بر روی

نوجوانان 12 تا 18 سال صورت گرفته،احتمال دچار شدن به افسردگی در میان نوجوانانی که بعد از نیمه شب می خوابند 24 درصد بیشتر از نوجوانانی است که قبل از ساعت 10 شب خود را برای

خوابیدن آماده می کنند. که در میان کسانی که کمتر از 5 ساعت در شبانه روز می خوابنداحتمال دچار شدن به افسردگی، 71 درصد بیشتر از کسانی است که مدت 8 ساعت در شبانه روز می خوابند.

تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

این مطالعات مربوط به 15 هزار و500 نوجوان در دهه 1990 مورد بررسی قرار گرفته است. ساعت خواب قریب به یک چهارم این نوجوانان بعد از نیمه شب بود.ساعات خوابی که برای این گروه سنی

مناسب تشخیص داده می شود 9 ساعت تعیین شده است.

تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

این پژوهشگران می گویند از هر 15 نوجوانی که مورد بررسی قرار گرفته اندیک کودک دچار بیماری افسردگی بوده است. علاوه بر این در میان نوجوانانی که از نیمه شب به بعد خود را برای خواب آماده

می کنند این خطر که به خودکشی فکر کنند، 20 درصد بیشتراز نوجوانانی است که از ساعت 10 شب به بعد بیدار نمی مانند. این بررسی ها همچنین نشان می دهد که افسردگی و فکر خودکشی

درمیان نوجوانان دختر، و نیز نوجوانانی که فکر می کنند والدینشان علاقه زیادی به آنان ندارند، بیشتر است. “خواب با کیفیت خوب می تواند عاملی برای جلوگیری از بیماری افسردگی و نیز معالجه این

بیماری باشد.” خواب کافی، غذای خوب و ورزش منظم به نوجوانان در مقابله با بیماری افسردگی ونیز جلوگیری از آن کمک می کند و به والدین نوجوانان باید اطلاعات لازم برای مراقبت و محافظت

فرندانشان در برابر این بیماری داده شود.

تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

نکاتی مهم در مورد کلیه ها

نکاتی مهم در مورد کلیه ها

کلیه,بیماری کلیه,کلیه در بارداری,علائم کلیه,درمان کلیه,درمان کلیه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان کلیه,کلیه را چگونه درمان کنیم,کلیه در کودکان,کلیه در بزرگسالان,کلیه در نوزادان,کلیه در بهار,کلیه در تابستان,کلیه در پاییز,کلیه در زمستان,آشنایی با کلیه,همه چیز در مورد کلیه,کلیه واگیردار است,کلیه و درمان آن,ورزشهای مناسب برای درمان کلیه

نکاتی مهم در مورد کلیه ها

کلیه ها چگونه کار می کنند؟

 به گزارش بی اس ام اس هر فرد در بدن خود دو کلیه به اندازه مشت فرد بزرگسال دارد که در دو طرف ستون مهره ها و در قسمت زیرین قفسه سینه در پشت قرار دارند، اگر چه کلیه ها کوچکند ولی وظایفی پیچیده و حیاتی را انجام می دهند که کل بدن را متعادل نگه می دارند. برای مثال کلیه ها:- در دفع مواد زاید و مایعات اضافی کمک می کنند.- خون را تصفیه، برخی از مواد را حفظ و برخی را دفع می کنند.- تولید گلبولهای قرمز را تحت نظارت قرار می دهند.- ویتامین های موثر در رشد را می سازند.- هورمون های موثر در تنظیم فشار خون را تولید می کنند.- در تنظیم میزان مواد مغذی ویژه در بدن مانند کلسیم و پتاسیم کمک می کنند.

چگونگی انجام کار کلیه ها

1- خون از طریق یک سرخرگ از قلب به کلیه وارد می شود.2- خون با گذشتن از میلیون ها صافی کوچک، تمیز می شود.3- مواد دفعی از طریق میزنای ( حالب) عبور کرده و به عنوان ادرار در مثانه جمع می گردد.4- خون تصفیه شده از طریق سیاهرگ ها به جریان خون بر می گردد.5- هنگامی که مثانه پر از ادرار می شود از طریق پیشابراه ادرار از بدن خارج می شود.کلیه ها هر 24 ساعت جمعاً حدود 200 لیتر از مایعات بدن را تصفیه و به جریان خون بازمی گردانند حدود 2 لیتر مایع به صورت ادرار از بدن دفع می شود در حالی که باقیمانده یعنی حدود 98 لیتر به بدن باز می گردد. ادراری که ما دفع می کنیم تقریباً ظرف مدت 1 تا 8 ساعت در مثانه ذخیره شده است.

بیماری کلیه

اگر چه کلیه ها، عضوهای کوچکی هستند ، ولی از وظایف حیاتی زیادی از جمله تصفیه نمودن مواد زاید و مایعات اضافی از خون را به عهده دارند که در حفظ سلامتی عمومی بدن موثر است. بیماری شدید کلیه، ممکن است منجر به نارسایی کامل آن شود، که نیازمند درمان با دیالیز یا پیوند کلیه برای جلوگیری از مرگ است . اگر چه درمانهای موثری برای بسیاری از بیماریهای کلیه وجود دارد ولی مردم هنوز نمی دانند که بیماریهای کلیه قابل پیشگیری اند.

ده عامل اصلی بیماری کلیه

معمولاً دو علت مهم برای نارسایی کلیه ها( یا مرحله نهایی بیماری کلیه) دیابت( دیابت نوع 2 یا دیابت بزرگسالان) و فشار خون بالا وجود دارد. زمانی که این دو بیماری با درمان مراقبت شوند، بیماری های کلیه مرتبط با آنها می توانند پیشگیری شوند یا سرعت شان کاهش یابد. داروهای موثر زیادی برای درمان فشار خون بالا وجود دارند. علاوه براین، تغییرات سلامت بخش در شیوه زندگی، مانند کم نمودن وزن و ورزش مرتب در مراقبت از فشار خون بالا و حتی پیشگیری از آن موثر است. نظارت دقیق بر قند خون در بیماران دیابتی از سایر مشکلات مانند بیماری کلیه، بیماری کرونر قلب وسکته پیشگیری می کند. زمانی که بیماران دیابتی، همزمان به فشار خون بالا مبتلا شوند، داروهای خاصی که بازدارنده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین نامیده می شوند، برای حفظ عملکرد کلیه ها موثرند. سومین علت اصلی مرحله نهایی بیماری کلیه گلومرولونفریت( بیماریی که به واحدهای تصفیه کننده کلیه بنام گلومرول ، آسیب می رساند) است . در بسیاری از حالات، علت این بیماری ناشناخته است ، اما در برخی موارد ممکن است ارثی باشد یا در اثر عفونت به وجود آمده باشد.برخی از بیماریهای دیگری که ممکن است بر کلیه اثر بگذارند شامل عفونت ها، سنگ های کلیوی و بیماریهای ارثی، می شوند. استفاده بیش از اندازه قرص های ضد درد یا مصرف مواد مخدر مانند هروئین می تواند به کلیه ها صدمه بزند . برخی از این بیماریها قابل درمان هستند. برخی موارد، درمان می تواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش و طول عمر را افزایش دهد.مرحله نهایی بیماری کلیه زمانی رخ می دهد که حدود 90 درصد از عملکرد کلیه از بین برود. افراد مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است دچارتهوع، استفراغ، ضعف، خستگی، گیجی، مشکل در تمرکز و از دست دادن اشتها شوند، نارسایی کلیوی با آزمایش خون و ادرار قابل پیشگیری است.

نکاتی مهم در مورد کلیه ها

نشانه های هشدار دهنده بیماری های کلیوی و دستگاه ادراری.1- فشار خون بالا2- پیدایش خون با پروتئین در ادرار.3- آزمایش کراتینین خون، بالاتر از 2/1 میلی گرم در دسی لیتر در زنان و 4/1 میلی گرم در دسی لیتر در مردان(کراتینین ماده دفعی است که توسط کلیههای سالم از خون خارج می شود. ) در بیماریهای کلیوی ، سطوح کراتینی در خون ممکن است افزایش یابد.4- تکرار ادرار به ویژه در شب .5- مشکل در ادرار کردن یا ادرار درد آور.6- تورم در چشم ها، تورم دست ها و پاها به ویژه در کودکان

منبع:tebyan.net

نکاتی مهم در مورد کلیه ها