علت و علائم و درمان التهاب حنجره یا لارنژیت مزمن در کودکان

التهاب حنجره

التهاب حنجره ,التهاب حنجره در جدول,التهاب حنجره درحل جدول,التهاب حنجره (لارنژیت) چیست؟,التهاب حنجره درمان,التهاب حنجره مزمن,التهاب حنجره چیست

التهاب حنجره , التهاب حنجره (لارنژیت) چیست؟ , التهاب حنجره درمان , التهاب حنجره مزمن

توضیحاتی در مورد التهاب حنجره

ملتهب شدن حنجره‌ که به سبب فشار آمدن به تارهای صوتی به وجود می‌آید با عنوان التهاب حنجره (لارنژیت) شناخته می‌شود. این بیماری معمولا به مدت چند هفته طول می‌کشد و می‌تواند کوتاه مدت یا حتی مزمن باشد. و اما نه! التهاب حنجره (لارنژیت) گلودرد نیست. شما در صورتی لارنژیت دارید که صدای‌تان را در نتیجه‌ی التهاب حنجره و تارهای صوتی از دست داده باشید. در اکثر موارد التهاب حنجره (لارنژیت) از نتایج استفاده‌ی نادرست از صدا یا خستگی بیش از حد تارهای صوتی یا یک عفونت تنفسی فوقانی است. در بعضی از موارد التهاب حنجره (لارنژیت) ممکن است نتیجه‌ی سیگار کشیدن بیش از اندازه نیز باشد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب حنجره صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب حنجره چیست

لارنژیت (انگلیسی: Laryngitis)، به التهاب حنجره گفته می‌شود. لارنژیت می‌تواند موجب بدصدایی یا از دست دادن موقتی صدا به دلیل تحریک تارهای صوتی شود. اگر لارنژیت کمتر از ۳ هفته طول بکشد، لارنژیت حاد نامیده می‌شود و اگر بیشتر از ۳ هفته طول یکشد به آن لارنژیت مزمن می‌گویند. لارنژیت مزمن معمولاً در میان‌سالی رخ می‌دهد و در مردان شایع‌تر از زنان است.

التهاب حنجره یا لارنژیت

لارنژیت می‌تواند به دلایل عفونی یا غیر عفونی رخ داده باشد: عوامل غیر عفونی بازگشت اسید معده به مری آلرژی سرفه‌های بیش از حد، استعمال دخانیات و مصرف الکل التهاب ناشی از استفاده بیش از حد از تارهای صوتی استفادهٔ طولانی‌مدت از کورتیکواستروییدهای استنشاقی برای درمان آسم سوختگی‌های حرارتی یا شیمیایی ترومای حنجره، مخصوصاً پیامدهای ناشی از لوله‌گذاری نای عوامل عفونی لارنژیت ویروسی می‌تواند به‌وسیلهٔ عواملی چون ویروس سرماخوردگی، ارتومیکسوویریده، ویروس‌های پاراآنفلوآنزا، آدنوویروسها، ویروس کرونا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی به وجود آید. لارنژیت باکتریایی، می‌تواند به‌وسیلهٔ این عوامل به وجود آمده باشد: استرپتوکوک پیوژنز، استرپتوکوک پنومونیه، باکتری دیفتری، موراکسلا کاتارالیس، باسیل آنفلوآنزا، باسیلوس آنتراسیس و باکتری سل. عفونت‌هایی که به‌وسیلهٔ باکتری رخ می‌دهند معمولاً ناشی از عفونت‌های ویروسی قبلی هستند. لارنژیت‌های عفونی که توسط قارچ‌هایی نظیر کاندیدا و کریپتوکوکوس به وجود آمده‌اند. لارنژیت گاهی ممکن است به سینه‌پهلو منجر شود.

التهاب حنجره و دود سیگار

دود سیگار و سایر دخانیات باعث تحریک لارنژیت می‌شود و روند بهبودی و ترمیم این بیماری را نیز مختل می‌کند. دود سیگار موجب متورم و پرخون شدن مخاط حنجره می‌شود و در نتیجه کیفیت صدا نیز تغییر می‌کند

علائم التهاب حنجره

بد صدایی یا بی صدایی خشکی، سوزش و درد گلو سرفه که هم عامل لارنژیت و هم از نشانه‌های آن است. دشواری در بلع احساس تورم در حنجره نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، مانند سرفه تورم غدد لنفاوی در گلو، قفسهٔ سینه، یا صورت تب خلط خونی تنگی نفس، به‌ویژه در کودکان افزایش بزاق دهان . در مراحل اولیه اریتما (سرخ‌شدگی پوست) و تورم در دریچهٔ نای، چین آری اپیگلوتیک، غضروف آریتنوئید و چین‌های وستیبولار مشاهده می‌شود. در مراحل بعدی تارهای صوتی و بخش‌های سابگلوتیک پایین گلو نیز درگیر می‌شوند. ترشحات چسبنده‌ای بین تارها و منطقهٔ آریتنوئیدی وجود دارند. گاهی و به‌ویژه در زمانی که از تارهای صوتی، بیش از حد کار کشیده شده باشد

بیشتر بخوانید :

سه نما


تشخیص مالاریا

تشخیص مالاریا

1- تعیین اینکه آیا شما در معرض خطر این بیماری هستید: اگر چه برخی از جمعیت ها در معرض خطر هستند، هر کسی می تواند آلوده شود. شما باید از عوامل خطر آگاه باشید که می دانید احتمال دارد که این بیماری را توسعه دهند. در موارد بسیار نادر، اگر بیمار درمانی را انجام دهد، می تواند از طریق انتقال خون یا پیوند اعضا گسترش یابد. سوزن تزریق نیز می تواند این بیماری را گسترش دهد. با این حال، با توجه به این واقعیت است که بیماری اغلب از طریق نیش های پشه گسترش می یابد، اکثر افراد مبتلا به این بیماری در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند. CDC لیستی کامل از خطر این بیماری را در کشور ارائه می دهد. کشورهایی که احتمال دارد این بیماری را توسعه دهند شامل آنگولا، کامرون، چاد، ساحل عاج و لیبریا است. مرگبار ترین گونه های مالاریا در آفریقا، صحرای آفریقا یافت می شود. توجه داشته باشید که تنها افرادی که در این مناطق زندگی می کنند تحت تاثیر قرار نمی گیرند، اما خطر دیگر افراد از طریق بیماری از طریق سفر امکان پذیر است. 2. علائم بیماری را بعد از اینکه در یک کشور با خطر بالا بوده اید دنبال کنید. این بیماری معمولا طی 7 تا 30 روز پس از انکوباسیون (دوره انکوباسیون) اتفاق می افتد. اما اگر شما یک مسافر از یک کشور کم خطر هستید، قبل از رسیدن به داروهای ضد مالاریا مصرف کنید. این می تواند از بیماری جلوگیری کند یا پیشرفت بیماری را کند کند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم شما ظاهر شود. برای سالم بودن، پس از گذراندن یک منطقه با خطر بالا، سالی یکبار مراقب خودتان باشید. در طول هر بررسی توسط پزشک خود، در مورد قرار ملاقات خود به پزشک خود بگویید. 3. انواع مختلف بیماری را می دانید: این معمولا در یکی از سه روش دیده می شود: یک بیماری بدون عارضه، مالاریای شدید یا عود مالاریا. مالاریا بدون عارضه شایع ترین نوع است، اما به ندرت در بیمارستان تشخیص داده می شود، زیرا با سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت ساده اشتباه گرفته می شود. ساکنین مناطق خطرناک اغلب علایم را به عنوان مالاریای بدون عارضه تشخیص می دهند و خود را درمان می کنند. از سوی دیگر، مالاریای شدید می تواند باعث بروز اختلال در بدن و به طور بالقوه کشنده باشد. این نیاز به توجه فوری از دکتر دارد. عود بیماری اغلب نادیده گرفته می شود زیرا ممکن است نشانه های قابل توجهی را نشان ندهد. 4. تشخیص علائم ملاریا بدون عارضه: مالاریا بدون عارضه می تواند در حملات مکرر رخ دهد، که معمولا 6 تا 10 ساعت طول می کشد. بیماران از تب و لرز و عرق در این حملات رنج می برند. در مرحله سرد، بیمار احساس سرما و لرزش می کند. در طول فاز گرم، تب، سردرد و استفراغ را تجربه می کنند. کودکان ممکن است تشنج داشته باشند. در مرحله عرق، بیمار بیش از حد خستگی و عرق را تجربه می کند در حالی که بدن در دمای طبیعی خود قرار دارد. نشانه های دیگر عبارتند از زردی خفیف و تنفس سریع.
انتقال مالاریا

شیوع و انتقال هر گونه مالاریا، به عنوان اندمیک یا اپیدمی، به عوامل بی شماری مانند گونه انگل، ایمنی انسان، عادات بیولوژیکی پشه ها، عادات انسان، شرایط محیطی مانند درجه حرارت، رطوبت، بارش، نوع گیاهان منطقه نوع و روش از مبارزه و . . این بستگی به این عوامل دارد که می تواند به عنوان یک عامل عفونی و مسری، گیرنده پاتوژن و اهدا کننده، انگل پلاسمودیوم به عنوان عامل ایجاد کننده، و پشه های Anopheles به عنوان فرستنده بیماری طبقه بندی شود. به طور کلی، انتقال مالاریا می تواند به روش های زیر انجام شود: · انتقال طبیعی: انتقال از طریق نیش حشرات Anopheles · جذب انتقال: انتقال از طریق تلقیح
تاریخچه مالاریا

علائم این بیماری در نوشته های چینی باستان شرح داده شده است. چند نشانه مشخص از این بیماری، بعدها مالاریا نامیده شد، در 2700 پیش از میلاد در Neigen (انگلیسی: Nei چینگ) (قانون پزشکی) توصیف شد. قانون Nichting توسط امپراتور هوانگ تی تدوین شده است. مالاریا تا قرن چهارم پیش از میلاد در یونان باستان شناخته شد. گپ کرکت علائم اولیه بیماری را توصیف کرد. Susruta (انگلیسی: Susruta)، یک فیلسوف هندی قرن هفدهم پیش از میلاد، یک مقاله پزشکی سانسکریت را در مورد علائم تب مالاریا و یک نیش حشرات خاص در مورد یک تب نوشت. چند نویسنده رومی، باتلاق درگیر در این بیماری را در نظر گرفتند. در چین، در قرن دوم قبل از میلاد، گیاه چینگائو در یک مقاله پزشکی مورد اشاره قرار گرفت. همچنین در مأموریت Mawandui، چین: 馬王堆، واقع در Changsha، چین 52 دارو برای درمان مالاریا استفاده شد. در سال 340 میلادی، برای اولین بار خواص ضد تب از گیاه توسط Ge Hong (چینی: 葛洪) از خانواده یین توضیح داده شد. در سال 1971، ماده فعال گیاه Gendwash توسط دانشمندان چینی به نام آرتمیسینین (آرتمیسینین) جدا شد. امروزه این دارو قوی و موثر برای درمان مالاریا است، به خصوص در ترکیب با سایر داروهای ضد مالاریا.
انواع مالاریا

کامیلو گوگلی، فیزیولوژیست ایتالیایی، توضیح داد که بیماری حداقل دو نوع متفاوت دارد. یکی با تب سه ساعته (تب بعد از 2 روز) و یک دوره چهار روزه دیگر (تب بعد از 3 روز). او همچنین مشاهده کرد که هر یک از اشکال بیماری تولید می کند

آشنایی با بلوغ زودرس در پسران



بلوغ در پسران و دختران به علت تعدادی از تغییرات هورمونی رخ می دهد که در سطح مغز، هیپوفیز، غده فوق کلیوی و در نهایت غدد جنسی، از جمله بیضه ها و تخمدان ها رخ می دهد. اولین نشانه بلوغ در پسران، بزرگ شدن بیضه ها است، به دنبال آن بزرگ شدن اندام های تولید مثل و رشد مو. این تغییرات حداقل 10 سال بعد شروع می شود اما در سن 12 تا 15 سالگی کاملا واضح است.

Image result for ‫آشنایی با بلوغ زودرس در پسران‬‎
بلوغ در پسران و دختران به علت تعدادی از تغییرات هورمونی رخ می دهد که در سطح مغز، هیپوفیز، غده فوق کلیوی و در نهایت غدد جنسی، از جمله بیضه ها و تخمدان ها رخ می دهد. اولین نشانه بلوغ در پسران، بزرگ شدن بیضه ها است، به دنبال آن بزرگ شدن اندام های تولید مثل و رشد مو. این تغییرات حداقل 10 سال بعد شروع می شود اما در سن 12 تا 15 سالگی کاملا واضح است.        بر اساس تعاریف فوق، اگر یک پسر قبل از سن 9 سالگی بلوغ را شروع کند، بلوغ در سنین پیش دبستانی است و ارزیابی ها و مطالعات باید انجام شود.اولین قدم در این ارزیابی ها، اندازه گیری هورمون ها است. هنگامی که هورمون های تثبیت شده هیپوفیز به نام "گنادوتروپین" بالا هستند، برای پیدا کردن توده های احتمالی یک آزمایش مغز مانند MRI مورد نیاز است. گرچه در اغلب موارد جرم در مغز وجود ندارد و حساسیت بالا سلول های هیپوفیز و هیپوتالاموس است که سطح ترشح هورمونی را بالا می برد. با این حال، معاینه مغزی می تواند یک توده مغزی یا بیماری عفونی در مغز را نشان دهد.

 

 

در اغلب موارد، بلوغ زودرس، سطح هورمون های هیپوفیز یا گنادوتروپین ها در اصطلاح علمی FSH و ELT زیاد نیست. بیماری هایی مانند بزرگ شدن غده فوق کلیه غده آدرنال، تومورهای غده آدرنال و در نهایت تومورهای بیضه می توانند باعث بلوغ زودرس (آندروژن) در پسران شوند، گرچه گاهی اوقات آنها وجود ندارد و فعالیت های سلولی بالا است. سازنده هورمون مردانه علت آن است.


اهمیت تشخیص زود هنگام بلوغ اولیه، همان طور که گفته شد، عمدتا در مورد علل بیماری شامل توصیف شده است. دوم، سرکوب تولید هورمونی مردان در یک پسر جوان به دو دلیل اهمیت دارد: اول اینکه اگر تغییرات بلوغ در دوران اولیه رخ می دهد نسبت به سایر فرزندان، باعث می شود که کودک با محیط زیست ناراحت شود و بنابراین بلوغ این دارو به درجه ای شبیه به دیگران است و دوم، بلوغ زودرس، گرچه باعث رشد ناگهانی در ارتفاع می شود، اما خیلی زود محل رشد استخوان ها بسته است و رشد می کند. در نتیجه، این کودکان معمولا کوتاه تر از آنچه که از والدین خود انتظار دارند، کوتاه تر می شوند.

در نهایت، درمان صحیح بلوغ زودرس پسران بستگی به تشخیص علت دارد، که گاهی اوقات تومور خوش خیم مغزی است که باعث می شود که کلیه از بین برود و کودک نجات یابد. گاهی اوقات یک تومور در بیضه ها یک عامل است و گاهی اوقات اندازه غده فوق کلیوی یا حساسیت سلول های هورمون علت بیماری است که با درمان دارویی درمان می شود.