زردچوبه


زردچوبه و خواص آن

زردچوبه و لاغری,خواص زردچوبه و لاغری,زردچوبه لاغری,زردچوبه به انگلیسی,زردچوبه به انگلیسی,زردچوبه به زبان انگلیسی,ترجمه زردچوبه به انگلیسی,زردچوبه english,زردچوبه و موهای زائد,زردچوبه برای موهای زائد,زردچوبه برای پوست,زردچوبه برای پوست صورت,خواص زردچوبه برای پوست,فواید زردچوبه برای پوست,خاصیت زردچوبه برای پوست,زردچوبه پوست,ماسک زردچوبه برای پوست,فواید زردچوبه برای پوست صورت,ماسک زردچوبه برای پوست چرب,خواص ماسک زردچوبه برای پوست,زردچوبه خواص,خواص زردچوبه تازه,خواص زردچوبه برای پوست,خواص زردچوبه برای لاغری,خواص زردچوبه بر پوست,خواص زردچوبه برای کبد,خواص زردچوبه برای پوست,خواص زردچوبه برای صورت,خواص زردچوبه چیست,خواص زردچوبه و لاغری,زردچوبه و خواص آن,زردچوبه در بارداری,خوردن زردچوبه در بارداری,مصرف زردچوبه در بارداری,زردچوبه در دوران بارداری,زردچوبه بارداری,مصرف زردچوبه در دوران بارداری,خوردن زردچوبه در دوران بارداری,عوارض زردچوبه در بارداری,زردچوبه و عسل,ماسک زردچوبه و عسل,مخلوط زردچوبه و عسل,خواص زردچوبه و عسل,ترکیب زردچوبه و عسل,زردچوبه عسل

یکی از ادویه های پرخاصیت هر آشپزخانه ای زردچوبه است.به یاد داشته باشید که زردچوبه دارای خواص متعددی از جمله تمیز کردن کبد و کمک به درمان یرقان است و امروز در بازار دارویی کانادا و آمریکا به صورت کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد.مخلوط یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق انیسون ( بادیان رومی یا رازیانه رومی ) و سرکه برای درمان یرقان بسیار مفید است، ضمن این که گرفتگی و انسداد صدا را برطرف می‌ نماید و مفید می باشد.

زردچوبه ، خواص زردچوبه , زردچوبه و لاغری , زردچوبه و موهای زائد

در واقع اگر دندان درد دارید، زردچوبه را بجوید تا درد را تسکین دهد. زردچوبه بهترین داروی ضد تورم می باشد.بهتر است بدانید که برای خشک کردن زخم‌ها و رفع درد آنها می‌توان گرد خشک زردچوبه را روی آنها ریخت، زردچوبه بادشکن، تصفیه کننده خون، تب بر و انرژی زا می باشد.جالب است بدانید که از زردچوبه برای درمان کمر درد پشت درد و سینه درد، اسهال و اسهال خونی به صورت دم کرده نیز استفاده می‌ گردد.

زردچوبه ، خواص زردچوبه , زردچوبه و لاغری , زردچوبه و موهای زائد

بهتر است بدانید درمان رماتیسم و سل یکی دیگر از فواید زردچوبه است ضمن این که می‌توان برای درمان التهاب لثه، زردچوبه را دم کرده و آن را قرقره نمایید.به یاد داشته باشید زردچوبه در هندوستان، چین و نقاط حاره‌ای زمین می‌روید. از کنار برگ‌های غلاف در ساقه، شاخه‌های کوچک و استوانه‌ای شکل ضخیمی خارج می‌شود که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می‌کند که به طور مداوم پایه‌های جدیدی به وجود می‌آورند.

زردچوبه ، خواص زردچوبه , زردچوبه و لاغری , زردچوبه و موهای زائد

خاطر نشان می کنیم که  قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه‌های آن را جدا می‌کنند و در آب جوش قرار می‌دهند و پس از تمیز کردن به مدت چند روز آن را خشک می‌ نمایند.اصولا زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای دارد، بوی آن معطر و طعم آن تلخ میباشد.

ترکیبات شیمیایی زردچوبه را بشناسید :

بهتر است بدانید زردچوبه دارای اسانسی مرکب از اسیدهای والرینیک، کاپرلیک و فلاندون است و همچنین دارای سابی نین، سینئول، بورنئول و الکل تورمرول و ماده کورکومین بوده که رنگ زرد زردچوبه به علت همین ماده کورکومین می باشد.

زردچوبه ، خواص زردچوبه , زردچوبه و لاغری , زردچوبه و موهای زائد

مضرات استفاده از زردچوبه را بدانید:

لازم به ذکر است که با تمام مزایای گفته شده باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف زردچوبه برای قلب مضر است اما اگر با لیمو ترش استفاده شود اثرات مضر آن خنثی می‌گردد.زردچوبه هم به غذا رنگ زیبای می دهد و هم خاصیت فراوان دارد.

زردچوبه ضد آلزایمر است

بهترین کمک تغذیه ای که می تواند به مغزتان بکنید؛ خوردن سبزیجات غنی از فولات و در کل خانواده ویتامین های B است. افزایش فولات در رژیم غذایی باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر و دمانس می شود. برای همین بهترین کار این است که سبزیجات، ماهی، قهوه و زردچوبه را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

درمان زانودرد :ادویه کاری طعم گرم و رنگ طلایی خود را از زردچوبه دارد. زردچوبه موارد کلیدی که در فرآیند التهاب بدن شرکت دارند را کند می کند. در یک تحقیق که اخیرا انجام شد، مشخص شد روزانه 1400 میلی گرم عصاره کورکوما دومستیکا – یکی از مواد فعال زردچوبه – می تواند به اندازه 1200 میلی گرم ایبوپروفن ( برابر با 6 قرص ) باعث تسکین درد شود.

زردچوبه طعمی تلخ و تند دارد و از اجزای اصلی پودرهای کاری و برخی از انواع خردل است. پودر و اولئورزین زردچوبه در صنعت آشپزی به عنوان طعم دهنده ی غذا، بسیار استفاده می شود. زردچوبه در طب آسیایی، از گذشته های دور کاربرد داشته است. در طب چینی، برای درمان مشکلات متفاوتی نظیر بواسیر و نفخ، به کار می رفته، هم چنین به شکل ضماد و پماد به عنوان مسکن و برای درمان عفونت های قارچی نظیر کچلی، به طور موضعی کاربرد داشته است. از زردچوبه برای کنترل زردی و هپاتیت، و از روغن آن نیز گاهی در عطر سازی استفاده می شود.

منبع جغرافیایی:

زردچوبه در نواحی گرم آسیا و آفریقا کشت می گردد. بیشترین صادرات این محصول از کشورهای هند، اندونزی و چین صورت می گیرد.

ترکیبات مهم:

مهم ترین ترکیبات زردچوبه پیگمان های زرد رنگی، از دسته کورکومینوزیدها هستند. این مواد به میزان 3 تا 5 درصد زردچوبه را تشکیل می دهند و ترکیبات اصلی آن شامل کورکومین و دزوکسی کورکومین هستند.ترکیبات دیگر شامل اسانس به میزان 3 تا 7 درصد است که مهم ترین مواد آن شامل بیس آبولن، گواین، ژرماکرن، تورمرون، زینجیبرن و کورلون هستند.با توجه به مقادیر متفاوت مشتقات بیس آبولن در گونه های مختل زردچوبه، می توان گونه های مختلف آن را تشخیص داد.چون ترکیبات و در نتیجه خواص گونه های مختلف زردچوبه تا حد زیادی به هم شبیه هستند، لذا از ریزوم سه گونه دیگر از جمله Curcuma phaeocaulis , Curcuma kwangsiensis Curcuma wenyujin به عنوان زردچوبه استفاده می شود.

اثرات مهم:

مهم ترین خاصیت زردچوبه، خاصیت صفرا آوری آن است. از دیگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضی مارها، ضد سموم کبدی، ضد باکتری، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

شرح بعضی خواص مهم آن عبارتند از:

خاصیت ضد اکسیدان:

این خاصیت مربوط به هر دو دسته مواد محلول در آب و چربی آن است. این خاصیت زردچوبه قوی تر ازویتامینE است.

خاصیت ضد سرطان:

این خاصیت را مربوط به اثرات ضد اکسیدان مستقیم یا از طریق خنثی کردن رادیکال های آزاد و یا خنثی کردن بعضی از مواد موثر کارسینوژن می دانند که در آزمایشات داخل و خارج از بدن به اثبات رسیده است.

خاصیت ضد ورم:

خاصیت ضد ورم زردچوبه مشابه اثر کورتیزون یا فنیل بوتازون است.

زردچوبه و بیماری قلبی – عروقی:

زردچوبه دارای خاصیت کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبندگی پلاکت ها است.

زردچوبه و کبد:

از نظر محافظتی اثراتی شبیه به گلی سریزین یا سیلی مارین را ایجاد می کند.

روده ای – معده ای:

زردچوبه دارای اثر ضد نفخ و ازدیاد آنزیم های روده و معده است. مقدار زیاد آن ممکن است باعث زخم شود؛ ولی مقدار کم آن باعث افزایش ترشحات معده شده و از زخم حاصل از استرس، الکل و ایندومتاسین جلوگیری می کند.

ویژگی ضد میکروبی زردچوبه:

اسانس زردچوبه دارای خاصیت ضد میکروبی به روی بسیاری از میکروارگانیسم ها از جمله استافیلوکوک، استرپتوکوک، کلستریدیوم، سارسینا، کورینه باکتریوم و خاصیت ضد قارچی است.

زردچوبه ، خواص زردچوبه , زردچوبه و لاغری , زردچوبه و موهای زائد

مقدار مصرف

مقدار مصرف دارویی روزانه زردچوبه حدود 5/1 تا 3 گرم است که می توان در دوزهای نیم تا یک گرمی در سه نوبت مصرف کرد. هم چنین بهتر است از فرآورده های استاندارد شده به عنوان دارو مصرف شوند.

فرآورده های دارویی:

حدود 70 فرآورده دارویی از زردچوبه در نقاط مختلف جهان تهیه و مصرف می شوند. بیشتر این محصولات مربوط به بر طرف کردن مشکلات صفرا و به عنوان صفرا آور هستند. از زردچوبه به صورت پودر در تغذیه مصرف می شود. هم چنین به صورت مخلوط به شکل ادویه در جهان مصرف زیادی دارد و یکی از پُر مصرف ترین اشکال آن به صورت پودر کاری است. هم چنین تنتور زردچوبه نیز تهیه شده که مقدار مصرف آن نیم تا یک میلی لیتر سه بار در روز می باشد.

عوارضی جانبی:

مطالعات روی کشت سلول نشان می دهد که کورکومینوزیدها می توانند اثرات سیتوتوکسیک (کشنده ی سلول) داشته باشند؛ ولی این موضوع در اثر مصرف زردچوبه در انسان گزارش نشده است.همین مواد ممکن است باعث تغییرات شکل زخم معده شوند.

مهم ترین اثرات گزارش شده زردچوبه:

ضد آمیب، ضد درد، ضد اسید معده، ضد آرتریت، ضد باکتری، پادزهر آرسنیک، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد ویروس ایدز، ضد موتاژن، ضد اکسیدان، ضد پسوریازیس، ضد تب، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده، ضد نفخ، قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده ی خون، محافظ کبد، کاهش دهنده ی چربی خون، مقوی معده، مقوی رحم، قارچ کش، کرم کش، محرک سیستم ایمنی و محرک ترشح موکوس.

زردچوبه ، خواص زردچوبه , زردچوبه و لاغری , زردچوبه و موهای زائد

نکات قابل توجه:

1- برای مصرف دارویی زردچوبه، می توان آن را در کپسول های پانصد میلی گرمی ژلاتینی که در داروخانه ها به فروش می رسند، پُر نموده و استفاده کرد.

2- در صورتی که بخواهیم از اثر دارویی زردچوبه استفاده کنیم مسلماً میزان مصرف آن باید بیش از اندازه غذایی و در حد توصیه شده باشد.

3- برای نگه داری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد. بهترین ظروف آلومینیومی و شیشه های رنگی (قهوه ای) می باشند. هم چنین درب ظرف باید کاملا بسته باشد.

4- ریشه و ریزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آن است، ولی چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش می رسد، برای نگه داری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنک نگه داری شود.

5- چون بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه (اسانس) آن می باشد که در اثر حرارت و یا مرور زمان کاسته می شود، لذا زردچوبه کهنه دارای خواصی کمتر از زردچوبه تازه است.

6- میزان مصرف زردچوبه به عنوان دارویی تا روزی 3 گرم برای اشخاص بالغ بلامانع می باشد. گزارشاتی مبنی بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستان بدون اثرات جانبی در انسان به چاپ رسیده است.

زردچوبه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.